2021-10-11, 12:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Jag lekte lite med gamla formler från skolan. Om 8000 ton ubåt som smyger i 2,6 m/s (5 knop) kör på en stillaliggande kontainer på 70 ton så ska den tappa 0,023 m/s i hastighet, om jag minns lagen om rörelsemängdens bevarande korrekt. Behöver man ta hänsyn till elastisk/oelastisk stöt?

Bucklas ubåten så är det ju oelastiskt.

Jag har svårt att tro att det är en container som de kört på. Om det blev personskador så måste det vara något riktigt stort som de kört på.

Skulle tro att det var en bottenkänning, igen.
Citera
2021-10-11, 13:25
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Du har aldrig sett en container märker jag än mindre rört vid en.
Slår du en hammare i väggen på en container så blir det en buckla likväl som i taket.
Kanterna däremot är i stål och det är dessa containrar står på när man staplar dem på varandra.
Väggar och tak är definitivt gjorda i tunn plåt så du kan drömma om att taket klarar av någon vidare vikt överhuvudtaget

Det är väl oväsentligt för mitt inlägg om sidorna är gjorda i tunn plåt. Stommen är fortfarande gjord för att stapla över 200 ton ovanpå.

Kör man på ett hörn på fel sätt kan det garanterat bli skador på ubåten.
Citera
2021-10-11, 13:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Bucklas ubåten så är det ju oelastiskt.

Jag har svårt att tro att det är en container som de kört på. Om det blev personskador så måste det vara något riktigt stort som de kört på.

Skulle tro att det var en bottenkänning, igen.

Håller med, containers kan ligga och skvalpa på ytan en längre tid beroende på vad dom innehåller
men när dom väl sjunker så åker dom i botten.

Nej dom har kört in i klippa, berg eller annat fast och hårt.
Citera
2021-10-11, 14:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det är väl oväsentligt för mitt inlägg om sidorna är gjorda i tunn plåt. Stommen är fortfarande gjord för att stapla över 200 ton ovanpå.

Och en öppnad ölburk klarar av vikten av en fullvuxen karl rakt ovanifrån. Det faktum att en container kan ta upp en last motsvarande 1/40 till 1/50-del av vikten från en ubåt om vikten kommer rakt ovanifrån och är jämt fördelad innebär inte att ölburken erbjuder ett ens märkbart motstånd mot en ubåt. Det vore som att tro att en öppnad ölburk skulle utgöra ett märkbart motstånd för en personbil.
Citera
2021-10-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Nyttjar dom sonar så kan dom lika gärna gå upp till ytan och skjuta fyrverkerier... ALLA inom räckhåll kommer ju veta exakt var ubåten befinner sig om dom nyttjar sonar för att navigera.

Det är liksom tanken med en ubåt att ingen skall veta vart den är.

Nej, dom använder kartor och noggrann navigering och glider tyst fram igenom djupet med gott om avstånd till havsbottens olika formationer.
Dt finns olika typer av sonar. Du tänker på aktiv. Det finns också passiv som dom använder.
Citera
2021-10-11, 14:54
Medlem
Puffes avatar
Citat:

När du uttrycker att containrar inte alls är gjorda i tunn plåt och skriver att taket tål Si och Så många ton så är det väl väsentligt att du får förklarat för dig hur det ligger till?
Citera
2021-10-11, 15:39
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och en öppnad ölburk klarar av vikten av en fullvuxen karl rakt ovanifrån. Det faktum att en container kan ta upp en last motsvarande 1/40 till 1/50-del av vikten från en ubåt om vikten kommer rakt ovanifrån och är jämt fördelad innebär inte att ölburken erbjuder ett ens märkbart motstånd mot en ubåt. Det vore som att tro att en öppnad ölburk skulle utgöra ett märkbart motstånd för en personbil.

Du tror alltså inte att 25 ton i 50 km/timmen kan göra någon skada? Vi pratar om att accelerera 25 ton genom vatten på extremt kort tid. Som jag sa, träffar fel är det extremt mycket kraft på extremt liten yta.

Jag säger inte att det kommer orsaka en ny Kursk. Men träffar det fel kommer det absolut kunna göra skada.
Citera
2021-10-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrolle
Dt finns olika typer av sonar. Du tänker på aktiv. Det finns också passiv som dom använder.
Kan du förklara för mig hur passiv sonar används för att navigera?
Citera
2021-10-11, 17:43
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Du tror alltså inte att 25 ton i 50 km/timmen kan göra någon skada? Vi pratar om att accelerera 25 ton genom vatten på extremt kort tid. Som jag sa, träffar fel är det extremt mycket kraft på extremt liten yta.

Ubåtar har bevisligen klarat av att köra in i saker som är ofantligt mycket tyngre och hårdare än en container, utan att ta någon skada, som allvarligt har hotat ubåten.

Kom ihåg att tryckskrovet är minst 5cm tjockt på en större ubåt v.s. i huvudsak 3-4mm på en container. Så skillnaden i plåttjocklek är ungefär som att jämföra en bil med en ölburk.
Citera
2021-10-11, 18:33
Medlem
ZugMaskins avatar
Ställer mig frågan: vad händer med miljön, särskilt i havet, när en sådan u båt krashar?
Citera
2021-10-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Ställer mig frågan: vad händer med miljön, särskilt i havet, när en sådan u båt krashar?
Mer eller mindre ingenting vil jeg anta. Den interne strukturen på ubåten er inntakt, og dermed vil ingenting slippe ut. Hvis du spesielt tenker på atomreaktoren som driver båten så er den ikke berørt.
Citera
2021-10-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ubåtar har bevisligen klarat av att köra in i saker som är ofantligt mycket tyngre och hårdare än en container, utan att ta någon skada, som allvarligt har hotat ubåten.

Kom ihåg att tryckskrovet är minst 5cm tjockt på en större ubåt v.s. i huvudsak 3-4mm på en container. Så skillnaden i plåttjocklek är ungefär som att jämföra en bil med en ölburk.
Det beror väl också på vad som finns inuti containern. Det kan ju vara ett 20 ton tungt metallblock. Sen tycker jag att det vore svårt underkänt för ett örlogsfartyg att sakna begrepp om sin omgivning till den grad att man kolliderar med en container och lider allvarlig skada. Det är inge bra för US Navy, såvida de inte kan peka finger på något kinesiskt och säga:
"- Haha, se vilket praktsmäll de fick då!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in