2021-10-11, 08:18
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hans konstverk är att betrakta som världshistoriskt och borde ramas in i historieböckerna bredvid de största verken.

Vad som gör skapar värde i konstverk är ofta informationen bakom och vad det medfört, i det här fallet - ovärderligt. T.ex. En tavla som Picasso målat och blivit stulet och sedan återfunnits ökar ju i värde med astronomiska summor bara för att det blivit stulet....Det är ju det enda historieförfattarna pratar om i antik rundan "den här vasen är från 1200 talet och stod bredvid kejsare Luttos IX när han åt ärtsoppa efter kriget i brechmen - därför är värdet mycket högre än vad andra vaser från den här tiden.."

En hel etnisk grupp är berörd. Hon gör fel slutsats. Detta är att betrakta som en av Sveriges största bidrag till den konstnärliga världen och ett historiskt vingslag för yttrandefrihet och demokrati.

Förstår inte hur hon inte kan fatta detta

Hon kanske inte lider av paranoida vanföreställningar?
Citera
2021-10-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentriddaren
Nej, men det är en rättighet att kritisera. Ditt fitthjon.

Jag tycker att de borde ha mottagit donationen redan 2015, missförstå mig inte. Men man får ta i beaktning hur många sådana förfrågningar MM får varje år. Det rör sig om tusentals. Allt från stora institutioner till glada amatörmålare.

Men att det skulle ta Vilks teckning tycker jag är en självklarhet. Ett av de mest omskrivna svenska verken någonsin bör få bevaras till eftervärlden. Sedan tycker jag inte att de borde ställa ut det, men att förvar det och bevara det, vilket är ett av ett museums främsta uppgifter, tycker jag inte är märkligt.

Fegt av MM. Men som sagt, det är heller ingen rättighet. Allt kan inte ingå i samlingen.

EDIT/ för att förtydliga så var mitt föregående inlägg i affekt att alla på Flashback helt plötsligt blivit konstkännare över en natt
Senast redigerad av klon1 2021-10-11 kl. 09:39.
Citera
2021-10-11, 10:01
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Jag har inte bra kunskap om Svedbergs verk men såg som sagt inget uppenbart rasistiskt. Jag har inget emot att konst är kränkande för vissa, bara den uppnår mer än så, annars är det bara hatpamflett. Det finns gott om konst jag inte gillar personligen som ändå uppnår det kriteriet.

Jag är inte moraliskt förfärad av Vilks. Jag är bara inte imponerad.

Dina återkommande egna subjektiva formuleringar vad som är (rätt/ god/ riktig) konst är ärligt talat patetiska och ointressanta. Du har målat in dig i ett hörn och där får du stå tillsammans med överintendenten.
Citera
2021-10-11, 10:27
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Dina återkommande egna subjektiva formuleringar vad som är (rätt/ god/ riktig) konst är ärligt talat patetiska och ointressanta. Du har målat in dig i ett hörn och där får du stå tillsammans med överintendenten.

Tack för din åsikt 🙏🏿
Citera
2021-10-11, 12:21
Medlem
Beatriceaurores avatar
Moderna museet visar konstigare konstverk än Vilks.
Se t ex den uppstoppade geten med ett bildäck hängande runt kroppen , säkert obetalbar.
Skapad av Rauschenberg.
(Just nu utlånad till andra knickedicker som uppskattar "konst")
Citera
2021-10-11, 12:48
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Moderna museet visar konstigare konstverk än Vilks.
Se t ex den uppstoppade geten med ett bildäck hängande runt kroppen , säkert obetalbar.
Skapad av Rauschenberg.
(Just nu utlånad till andra knickedicker som uppskattar "konst")

Det är OK att inte gilla eller förstå konst. Känn ingen skam.
Citera
2021-10-11, 15:06
Medlem
Mjälls avatar
Nu ska han göra om tråden till att handla om hans okvalificerade skryt kring sin förfinade (pretentiösa och narcissistiska) konstsmak. Ett ämne som är omöjligt och meningslöst att diskutera. PK-mongot har inte ens förstått vad tråden handlar om.

Han fattar inte ens vad "konstig konst" betyder trots att det är kontexten för hela diskussionen och trots att han ska föreställa något slags expert på konst.
Citera
2021-10-11, 15:14
Medlem
Jag tycker Moderna Museet gör rätt i att rata Vilks Muhammedteckningar och anledningen är givetvis att det blir alldeles för uppenbart att Moderna Museet skulle utnyttas i en politisk strid om de tog emot teckningarna.

Vem med sunt förnuft vill hamna i fokus för den politiska striden och dessutom driva den vidare?

Inte ett museum iallafall.

Det vore ju också att göra hela museumet får stänga för att man inte klarar säkerhetskraven sedan gentemot den enorma hotbild det blir när en miljard arga muslimer vill attackera museumet.
Citera
2021-10-11, 15:30
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tycker Moderna Museet gör rätt i att rata Vilks Muhammedteckningar och anledningen är givetvis att det blir alldeles för uppenbart att Moderna Museet skulle utnyttas i en politisk strid om de tog emot teckningarna.

Vem med sunt förnuft vill hamna i fokus för den politiska striden och dessutom driva den vidare?

Inte ett museum iallafall.

Det vore ju också att göra hela museumet får stänga för att man inte klarar säkerhetskraven sedan gentemot den enorma hotbild det blir när en miljard arga muslimer vill attackera museumet.

Det är väl det som är problemet. Inget museum oavsett politisk värdegrund kommer att visa teckningarna. Terrorism funkar. Maffia funkar. Därför är det så svårt att utrota terrorism eller klanstyre. Om vi vill ha ett öppet samhälle så har vi gjort en dundertabbe, därför att det kommer aldrig att bli lika öppet som på 70-80 talet.
Citera
2021-10-11, 15:41
Medlem
Själva teckningen är väldigt dåligt ritad. Inte mycket att ställa ut.
Citera
2021-10-11, 15:58
Medlem
Duvlorts avatar
Det bästa vore om alla konstmuseer i Sverige ställde ut Vilks teckningar simultant.
Eller varför inte i hela Europa?
För idag teckningar kanske blir all konst i framtiden. https://sverigesradio.se/artikel/6104997
Citera
2021-10-11, 16:28
Medlem
george.sthlms avatar
Alla som har sett teckningen vet att den har noll konstnärligt värde. Ser ut som en 10 åring
som ritat med svart tusch.

Teckningen har ett värde pga dess historia. Ingen vill ha den , det är som att sitta med svarte
petter i slutet av partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in