2021-10-10, 16:21
Medlem
Det jag tycker är bra med e-legitimation är att det allt mer ersätter en namnteckning på ett papper. Det är egentligen vansinne hur länge namnteckningen har fått leva kvar som metod för att ingå avtal, göra ansökningar m.m. när det är hur lätt som helst att förfalska en underskrift. Ingen kontroll av äktheten görs (t ex jämförelse med namnteckning i pass eller annat id) och även ett bevittnande kan enkelt fejkas. Samma med nätbutiker där det räcker att du anger ditt personnummer och godkänner köpet med ett klick. Det öppnar upp för missbruk.

När allt fler ärenden görs på distans (där möjlighet saknas att kontrollera en fysisk fotolegitimation) är e-legitimation en mycket säkrare metod än att ingå avtal muntligen, med personnummer eller med namnteckning. Skatteverket har idag en möjlighet att låta dig spärra adressändring med andra metoder än e-legitimation och det är en bra och nödvändig utveckling för att förebygga bedrägerier.

Bankdosan har bra säkerhet men är klumpig att ha med sig. Det skulle inte förvåna mig om banker med tiden fasar ut dosorna då efterfrågan minskar och det kostar att ha flera parallella system.

För att svara på TS fråga, ja du kan klara dig utan bankID men det blir besvärligare för dig och utvecklingen går mot att vi blir mer beroende av att ha det.
Senast redigerad av Sexuritas 2021-10-10 kl. 16:31.
Citera
2021-10-10, 16:31
Medlem
Deckard-Cains avatar
Sorligt med personer som vägrar utveckling
Citera
2021-10-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Därför måste kontantarna vara kvar jag har inte heller något bank-id och skaffar det inre heller.

Jag gissar att du vägrar Covidvaccin också.
Citera
2021-10-10, 18:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jag gissar att du vägrar Covidvaccin också.
Inte vägrar
Citera
2021-10-11, 04:10
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Misstänker att de flesta med Bank-id försett sig med båda typerna, har du en dator hemma, vilket flertalet numera har, så är ett Bank-id i datorn absolut enklast att använda, dock finns det ställen där endast den mobila varianten går att nyttja, men för att betala räkningar och mycket annat så är det smidigast med Bank-id i datorn.
Verkar som bank id är lite out. Har inte använt det på några år sen man fick mobilt bank id. Loggar ju in med det på datorn. 😄Smidigt är det, men man blir också "slav" avdet. 😳
Citera
2021-10-11, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Verkar som bank id är lite out. Har inte använt det på några år sen man fick mobilt bank id. Loggar ju in med det på datorn. 😄Smidigt är det, men man blir också "slav" avdet. 😳
Bank-id på fil, alltså installerat på den dator man normalt använder, är ju klart enklare att använda, men det finns allehanda ställen där endast den mobila varianten accepteras, så båda bör finnas tillgängliga.
Citera
2021-10-11, 08:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

Man kan klara sig utan Bank-ID idag precis som man klarar sig utan telefon, rinnande vatten och elektricitet om man vill.
Citera
2021-10-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man kan klara sig utan Bank-ID idag precis som man klarar sig utan telefon, rinnande vatten och elektricitet om man vill.

Lite så det är idag ja. Frågan är på väg att nå samma dumhetsnivå som att fråga om man kan klara sig utan elektricitet eller utan mobiltelefon.
Citera
2021-10-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Lite så det är idag ja. Frågan är på väg att nå samma dumhetsnivå som att fråga om man kan klara sig utan elektricitet eller utan mobiltelefon.

Jag tycker dock inte att det är riktigt jämförbart. Man kan faktiskt klara sig utan BankID idag. Man kan i stort sett göra exakt samma saker med BankID som utan. Man får dock räkna med längre tid (att tex skriva ut blanketter, skicka in dem och vänta på att de ska bli behandlade och klara), eller att tex ringa istället (man kan tex ringa vården för att boka tid, eller för receptförnyelse istället för att använda 1177/mina vårdkontakter och e-tjänsterna).

Så det är egentligen inget måste med BankID även om det underlättar i många fall. Inte jämförbart med elektricitet, rinnande vatten etc. Och man kan klara sig utan telefon, och låna telefon vid behov. Finns ju folk som knappt ringer/smsade ändå.
Citera
2021-10-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag tycker dock inte att det är riktigt jämförbart. Man kan faktiskt klara sig utan BankID idag. Man kan i stort sett göra exakt samma saker med BankID som utan. Man får dock räkna med längre tid (att tex skriva ut blanketter, skicka in dem och vänta på att de ska bli behandlade och klara), eller att tex ringa istället (man kan tex ringa vården för att boka tid, eller för receptförnyelse istället för att använda 1177/mina vårdkontakter och e-tjänsterna).

Så det är egentligen inget måste med BankID även om det underlättar i många fall. Inte jämförbart med elektricitet, rinnande vatten etc. Och man kan klara sig utan telefon, och låna telefon vid behov. Finns ju folk som knappt ringer/smsade ändå.

Ja, förvisso, men det är omständigt och blir alltmer omständigt med tiden. Det är nog det att folk kunnat leva utan elektroniskt identifiering tidigare, men det blir svårare med tiden.

Det man märker utan bankid eller liknande är att i en process så kan det uppstå moment22 tillfällen där plötsligt någon förväntar sig att du har bankid.

Har man inget emot att det är tidsödande och omständigt vara utan bankid såklart det funkar.
Citera
2021-10-11, 17:48
Medlem
miikoss avatar
BankID brukar behövas för utföra banktjänster vid en bank där man inte har haft personlig kontakt.

Och vid vissa privata företag.

Kontakter med myndigheter brukar fungera utan BankID, men då smidigare om man har annan e-legetimation, som FrejaeiD eller svenska pass ab.
Citera
2021-10-11, 18:03
Medlem
godboys avatar
Som redan sagts i tråden så måste man väl inte ha BankID (eller snarare mobilt BankID) Men det underlättar betydligt. Allt fler tjänster kräver ju någon form av id-inloggning.

Jag hjälpte morsan med mycket innan hon gick bort och hon hade ju inte mobilt BankID och det gjorde ju en del saker mycket bökigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in