2021-10-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Varför skulle den varit 15 minuter efter? Om det där nu är den berömda följebilen?

Om det är som bilderna visar så dyker den ju upp när räddningstjänsten redan är på plats och har spärrat av och är i full färd med släckningsarbetet. Det tyder på att följebil är minst +10min efter
Citera
2021-10-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det kan inte finnas mycket förarassistans inkopplad på den bilen. Det skulle hindra mängder av avledningsmanövrer och andra aktiva saker som att ramma hinder.
Finns det en knapp som stänger av förarassist eller annan övergripande funktion så ser jag inget hinder till att det inte skulle kunna finnas.
Bilarna kör nog mest i miljöer där förarassist kan vara behjälplig.
Däremot finner jag ingen information om det.
Citera
2021-10-10, 20:29
Medlem
Har polisen gått ut med namn på poliserna ännu, eller är det praxis att man inte avslöjar namn på personer med skyddad identitet.
Jag tycker i alla fall att när en person dör så kan man släpps på förlåten. De har ju ingen nytta av skyddad identitet när de är döda.
Eller kommer sekretessen att upplösas då utredningen är klar?
Citera
2021-10-10, 20:31
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aklasse
Om det är som bilderna visar så dyker den ju upp när räddningstjänsten redan är på plats och har spärrat av och är i full färd med släckningsarbetet. Det tyder på att följebil är minst +10min efter

OK, om det finns andra bilder än
https://imgur.com/aSy595x
så har jag helt missat det.
På bilden här ovan står bilen iallafall parkerad.
Citera
2021-10-10, 20:33
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:

Varför skulle den inte kunna vara framme efter 1-4 minuter. Den kanske står parkerad där?
Citera
2021-10-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abdalah
Vet man vilka poliserna är?
Ja, står i tråden.
Citera
2021-10-10, 20:40
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Finns det en knapp som stänger av förarassist eller annan övergripande funktion så ser jag inget hinder till att det inte skulle kunna finnas.

Vad menar ni med förarassistans? Bilen har några år på nacken, så det är inte säkert att det var speciellt avancerad assistans, som är mer vanligt idag.
Citera
2021-10-10, 21:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Vad menar ni med förarassistans? Bilen har några år på nacken, så det är inte säkert att det var speciellt avancerad assistans, som är mer vanligt idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet

Denna generation av RR har aktiv parkerings-assistans, dvs ett system som manövrerar in bilen på olika typer av p-platser. Går endast att aktivera i hastigheter under 29km/h.
Vidare finns filhållnings & skyltavläsning som enbart varnar med akustisk signal om bilen närmar sig/körs över vit vägmarkering eller överskrider gällande skyltad hastighet. Ytterliggare har den avståndsradar med nödbromssystem kopplat till farthållaren.
Dödavinkel-varning finns också.

Alltså, enbart ett aktivt system finns på dessa modeller.
Alla passiva system går att stänga av.
Citera
2021-10-10, 21:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Eller så har skyddspersonal åter satt sig i bilen för att flytta den eller annat ärende, då bilder togs.
Man får tänka lite utanför boxen...
Citera
2021-10-10, 21:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu har tydligen självaste GW uttalat sig i TV4. Enl artikel i expressen har han funderingar kring polisutredningen. Dom kollar bl.a. " om någon fifflat med muttrarna på däcken eller styrservern" lär han ha sagt. Så kan det låta när expertisen kommer till tals.

Bilen skall då ha rullat hela vägen från Sthlm till Markaryd med fifflade hjulmuttrar? Det är Leffe´s förslag?
Leffe har hörbart ingen djupare kunskap om en bils fysiska förmågor.
Citera
2021-10-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Jag har jobbat varje dag sedan förra söndagen så jag har inte hängt med i varje sig tråd eller nyheter särskilt noga.

Men om jag har fattat rätt tror jag inte ens föraren hinner reagera. 160km/h i den bilen känns som 80-90 km/h i en vanlig bil. Det blir helt plötslig jävla smäll i den annars så extremt tysta kupén. Det säger pang. Hur tränade dessa livvakter än är tror jag det finns få, oavsett träning/utbildning som hade fixat denna situation. Två sekunder efter smällen har bilen färdats ca 100 meter. I högersvängen kommer bilen enligt fysikens alla lagar, utan antisladdsystem och enbart tre hjul, att dra kraftigt åt vänster. Av ren reflex och helt rimligt rattar föraren åt höger. Den får då sladd och snurrar typ ett halvt och åker in med baken först genom vajern. Sen träffas bilen av 50 ton lastbil som kommer i ca 100km/h. Sen godnatt.

Har jag i grova drag förstått allt rätt?
Allt innan sladd är hypotetiskt och att den åkte baklänges är fel. Men att den krockade med en lastbil kan jag ge dig.
Citera
2021-10-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastabonde
Den svarta bilen med blåljus ni ser på bilden. Är den bilen som den kallar efterföljande bil som dem påstår skulle vatt någon minut efter den bil som förolyckades

Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in