2021-10-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Hjulmuttrar kan man utesluta då de orsakar ett "hackande" ljud om man gasar eller släpper gasen så det hade kontrollerats.
Det hade varit synligt på hjulbultarna och snabb utrett.
Lösa hjulbultar är inget som sker som på film utan något som märks långt innan det orsakar ett problem.
Jag vet inte om RR Sentinel skiljer men nya RR har i regel elektronisk styrservo det kan uppstå glapp i en kabel på RR som gör att det blir problem med styrningen.
Även RR med hydraulisk styrservo har haft en del problem med knutar mm men ett sådant fel känns väldigt långsökt på en skyddsbil då tjänstebilar har ett bra underhåll
Jag tror även att det genomförs en säkerhetskontroll innan körning om det inte föreligger hinder för att genomföra en sådan.

Du kan få hur mycket fel som helst på en styrservo utan att för den skull sladda av vägen om du är tränad på avancerad körning
Citera
2021-10-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Du kan få hur mycket fel som helst på en styrservo utan att för den skull sladda av vägen om du är tränad på avancerad körning
Jag tror inte problem med styrservon är orsaken till olyckan.
Jag finner det troligare att någon sorts förarassistans ballat ur än att olyckan ska vara orsakad av fel på styrservon men har inte hittat information om vad för förarassist det finns i RR Sentinel.
Det finns inget bra svar för vad som orsakat olyckan men lösa hjulmuttrar och styrservo vill jag utesluta.
Senast redigerad av Jahvet 2021-10-10 kl. 15:37.
Citera
2021-10-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag tror inte problem med styrservon är orsaken till olyckan.
Jag finner det troligare att någon sorts förarassistans ballat ur än att olyckan ska vara orsakad av fel på styrservon men har inte hittat information om vad för förarassist det finns i RR Sentinel.
Det finns inget bra svar för vad som orsakat olyckan men lösa hjulmuttrar och styrservo vill jag utesluta.

Det kan inte finnas mycket förarassistans inkopplad på den bilen. Det skulle hindra mängder av avledningsmanövrer och andra aktiva saker som att ramma hinder.
Citera
2021-10-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jo jag har funderat i samma banor.

Det kan också ha skett i flera steg.
Först en punktering som är hanterbar.
Logiskt så bromsar då föraren för att få ner farten och drar sig åt höger på vägen (som spåren visar)

Rimligen måste runflatdäckens innerring fått ta ganska mycket stryk för att kanske till slut ge upp helt och fälgen ha spruckit.
Om inte farten då gått ner tillräckligt då så känns det som väldigt möjligt att få en lastväxling som renderar i en sladd till vänster som blir svår att korrigera för både förare och antisladdsystemet som då bara har tre hjul att hantera.

Jag har jobbat varje dag sedan förra söndagen så jag har inte hängt med i varje sig tråd eller nyheter särskilt noga.

Men om jag har fattat rätt tror jag inte ens föraren hinner reagera. 160km/h i den bilen känns som 80-90 km/h i en vanlig bil. Det blir helt plötslig jävla smäll i den annars så extremt tysta kupén. Det säger pang. Hur tränade dessa livvakter än är tror jag det finns få, oavsett träning/utbildning som hade fixat denna situation. Två sekunder efter smällen har bilen färdats ca 100 meter. I högersvängen kommer bilen enligt fysikens alla lagar, utan antisladdsystem och enbart tre hjul, att dra kraftigt åt vänster. Av ren reflex och helt rimligt rattar föraren åt höger. Den får då sladd och snurrar typ ett halvt och åker in med baken först genom vajern. Sen träffas bilen av 50 ton lastbil som kommer i ca 100km/h. Sen godnatt.

Har jag i grova drag förstått allt rätt?
Citera
2021-10-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Jag har jobbat varje dag sedan förra söndagen så jag har inte hängt med i varje sig tråd eller nyheter särskilt noga.

Men om jag har fattat rätt tror jag inte ens föraren hinner reagera. 160km/h i den bilen känns som 80-90 km/h i en vanlig bil. Det blir helt plötslig jävla smäll i den annars så extremt tysta kupén. Det säger pang. Hur tränade dessa livvakter än är tror jag det finns få, oavsett träning/utbildning som hade fixat denna situation. Två sekunder efter smällen har bilen färdats ca 100 meter. I högersvängen kommer bilen enligt fysikens alla lagar, utan antisladdsystem och enbart tre hjul, att dra kraftigt åt vänster. Av ren reflex och helt rimligt rattar föraren åt höger. Den får då sladd och snurrar typ ett halvt och åker in med baken först genom vajern. Sen träffas bilen av 50 ton lastbil som kommer i ca 100km/h. Sen godnatt.

Har jag i grova drag förstått allt rätt?

Jag tror inte på teorin att de gått baklänges över vajerräcket... Tänk på att objektivet ger överdrivet stora vinklar, inte 90 grader över räcket...
Citera
2021-10-10, 16:09
Medlem
En tanke som slog mig...
Om följebilen hamnar efter en lastbil i vänster filen.. så ökar avståndet till Vilks bil och sikten är skymd.
Det står en dragbil utan trailer i kön södergående... Den kanske gör en omkörning och följebilen måste vänta tills den kört om och gått ut i högerfilen...
Citera
2021-10-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan du utveckla för oss som inte är experter på bilar och deras konstruktion? Vad var fel eller konstigt i det GW sa?

Man behöver knappast vara expert för att veta att det inte finns några muttrar på ett däck. Möjligtvis muttrar eller bultar till fälgen på ett hjul. Sedan finns ingen server men däremot styrservo, vilket journalisten som skrev artikeln ändrade till i en senare utgåva.
Citera
2021-10-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
https://imgur.com/a/nOpml87

Vad ser du i bilden här? Det vita, under den stora eldsflamman...
Jag behöver inte ha rätt, försöker förstå vad man ser

Den svarta bilen med blåljus ni ser på bilden. Är den bilen som den kallar efterföljande bil som dem påstår skulle vatt någon minut efter den bil som förolyckades
Citera
2021-10-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Här är en bild där man ser följebilen, https://imgur.com/aSy595x den har kör upp mellan bilarna. Ser nästa ut som bromsljusen är tända.

På några andra bilder, tagna från söder står bilen (Land Rovern) nästan längst fram i höger körfält.

När det brinner som mest, fullständig kaos då kör följebilen förbi och tittar på eländet. Hade dom varit 2 lastbilar efter skulle även dom har kört i 140-160.

Det är för många konstigheter, vilket gör att folk tolkar lägger ihop saker och det blir många olika svar.

Någon som VET måste komma med klarläggande.

Ser man vajerräcket tycks bilen ha rullat över detta, för alla vajer är hela som jag ser det men stolparna nere.

Video ovan visar däckspår som går rak genom räcket, verkar helskumt!

Den bilen som körde upp emellan dem andra bilarna är ca 15 minuter efter den första bilen. Den var inte ens i närheten. Sannolikheten att den bilen körde fortare är den första är nog hyfsat stor
Citera
2021-10-10, 19:19
Bannlyst
Vet man vilka poliserna är?
Citera
2021-10-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Jag tror inte på teorin att de gått baklänges över vajerräcket... Tänk på att objektivet ger överdrivet stora vinklar, inte 90 grader över räcket...

Rätt, däckspår vid en 180 ser helt annorlunda ut
Citera
2021-10-10, 19:40
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastabonde
Den bilen som körde upp emellan dem andra bilarna är ca 15 minuter efter den första bilen. Den var inte ens i närheten. Sannolikheten att den bilen körde fortare är den första är nog hyfsat stor

Varför skulle den varit 15 minuter efter? Om det där nu är den berömda följebilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in