Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Jo jag har funderat i samma banor.
Det kan också ha skett i flera steg.
Först en punktering som är hanterbar.
Logiskt så bromsar då föraren för att få ner farten och drar sig åt höger på vägen (som spåren visar)
Rimligen måste runflatdäckens innerring fått ta ganska mycket stryk för att kanske till slut ge upp helt och fälgen ha spruckit.
Om inte farten då gått ner tillräckligt då så känns det som väldigt möjligt att få en lastväxling som renderar i en sladd till vänster som blir svår att korrigera för både förare och antisladdsystemet som då bara har tre hjul att hantera.
Jag har jobbat varje dag sedan förra söndagen så jag har inte hängt med i varje sig tråd eller nyheter särskilt noga.
Men om jag har fattat rätt tror jag inte ens föraren hinner reagera. 160km/h i den bilen känns som 80-90 km/h i en vanlig bil. Det blir helt plötslig jävla smäll i den annars så extremt tysta kupén. Det säger pang. Hur tränade dessa livvakter än är tror jag det finns få, oavsett träning/utbildning som hade fixat denna situation. Två sekunder efter smällen har bilen färdats ca 100 meter. I högersvängen kommer bilen enligt fysikens alla lagar, utan antisladdsystem och enbart tre hjul, att dra kraftigt åt vänster. Av ren reflex och helt rimligt rattar föraren åt höger. Den får då sladd och snurrar typ ett halvt och åker in med baken först genom vajern. Sen träffas bilen av 50 ton lastbil som kommer i ca 100km/h. Sen godnatt.
Har jag i grova drag förstått allt rätt?