2021-10-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Så 75% av svenskarna är feta? Du lever i en underlig värld.
Tyvärr ser verkligheten ut så. Denna artikel belyser det rätt bra. https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenskens-fetma-problem-vid-covid-1.44069837

Men visst det är enklare att stoppa huvudeti marken och kanylen i armen än att ta hand om sin kropp...

Från artikeln:
Citat:
I Sverige går gränsen för när fetma ska anses som en riskfaktor för svår covid-19 vid ett BMI på 40, det vill säga vid extrem fetma. Socialstyrelsen är dock medveten om att riskökningen egentligen börjar mycket tidigare. Men eftersom cirka 15 procent av Sveriges vuxna befolkning klassas som fet och runt hälften som överviktig, skulle riskgruppen bli för stor. Svensken är för fet, helt enkelt, för att en sådan gränsdragning skulle fylla någon funktion.
Senast redigerad av zansibal 2021-10-10 kl. 21:31.
Citera
2021-10-10, 21:30
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commonsense68
Låga nivåer av D-vitamin är den gemensamma nämnaren för samtliga riskfaktorer.
Var finns dessa "fakta" någonstans? Det är många som påstår detta, men har ännu inte sett NÅGON som helst vettig studie att det är D-vitaminbrist som är orsaken till att man blir extremt sjuk av covid. Så visa mig så tror jag dig.
Citera
2021-10-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Tyvärr ser verkligheten ut så. Denna artikel belyser det rätt bra. https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenskens-fetma-problem-vid-covid-1.44069837

Men visst det är enklare att stoppa huvudeti marken och kanylen i armen än att ta hand om sin kropp...

Från artikeln:
I Sverige går gränsen för när fetma ska anses som en riskfaktor för svår covid-19 vid ett BMI på 40, det vill säga vid extrem fetma. Socialstyrelsen är dock medveten om att riskökningen egentligen börjar mycket tidigare. Men eftersom cirka 15 procent av Sveriges vuxna befolkning klassas som fet och runt hälften som överviktig, skulle riskgruppen bli för stor. Svensken är för fet, helt enkelt, för att en sådan gränsdragning skulle fylla någon funktion.
OK, så de flesta av oss borde dö? Eller tillhör du de som anser att Covid är som en förkylning och att det bara är vaccinet som dödar? Jag har svårt att skilja galningarnå åt.
Citera
2021-10-10, 21:39
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Men fan så mycket ot ni går i den här tråden. Tycker ni det finns för få trådar att diskutera riskfaktorer i?

OnT: Finns det någon här som har hört hur det går för Mattias?
Citera
2021-10-10, 21:58
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Risk är inte samma sak som "han kommer bli sjuk" Jag känner flera i extrema riskgrupper som dessutom har haft personer i den nära familjen som varit sjuka i Covid och trots det inte ens har varit snuviga. De har varit ovaccinerade men har klarat sig utmärkt. Detta är en influensa som näppeligen biter alla.
Oavsett sjukdom och kroppskonfiguration och genuppsättning. Det finns inget som är garanterat i livet men man måste kunna göra det som är rätt för en själv. Och det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan. Dessutom risken för att bli sjuk, även som extremt risk är liten.

Jag har aldrig skrivit att "han kommer bli sjuk". Jag skrev att det finns vissa faktorer som gör att han riskerar att bli sjukare och då blir det ju mer angeläget att vaccinera sig. Ja, alla får ju göra som de vill. Vill man köra utan bilbälte för att det känns bättre så är det inget jag kan göra något åt. Man får också ta konsekvenserna av sitt handlande.
Citera
2021-10-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Var finns dessa "fakta" någonstans? Det är många som påstår detta, men har ännu inte sett NÅGON som helst vettig studie att det är D-vitaminbrist som är orsaken till att man blir extremt sjuk av covid. Så visa mig så tror jag dig.
Här är en forskare som har sammaställt all forskning kring vitamin d och covid. https://youtu.be/BWl2m5eQzd8

Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
OK, så de flesta av oss borde dö? Eller tillhör du de som anser att Covid är som en förkylning och att det bara är vaccinet som dödar? Jag har svårt att skilja galningarnå åt.
det som står i artikeln jag länka är att dina chanser att bli svårt sjuk i covid ökar snabbt ju tjockare du är. På precis samma sätt som chanserna att bli svårt sjuk ökar om du inte vaccinerar dig.

Så att gnälla på att folk inte vaccinerar sig samtidigt som man är fet är dubbelmoral. Det finns många i tråden här som har den inställningen. Det är lätt att peka finger åt folk som inte tar vaccin men själv kan man inte tänka sig att gå ner 10-15 kilon för att minska risken för svår covid.
Senast redigerad av zansibal 2021-10-11 kl. 00:02.
Citera
2021-10-11, 04:41
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Men fan så mycket ot ni går i den här tråden. Tycker ni det finns för få trådar att diskutera riskfaktorer i?

OnT: Finns det någon här som har hört hur det går för Mattias?

Finns inga direkta nyheter vad jag sett just nu. Men jag har inte checkat allt för noga heller, kan vara så hans feed har något?
Citera
2021-10-11, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Covid slår väldigt olika och vaetenskapen vet ännu inte fullt ut alla faktorer som påverkar hur allvarligt var å en drabbas av det.

Han är inte smal men heller jätte fet.

Jo vi vet idag att nästan eller alla som dött hade zink och vitamin d3 brist. Vi vet att vitamin C och Selenium är också viktigt, men andra vitaminer, mineraler och andra näringsämnen är viktiga.

Hälsan påverkar det, vad du äter, om du röker dricker eller missbrukar vissa preparat förvärrar. Det är inte så svårt att lista ut det.

Jag hoppas han blir frisk, tror inte han är så allvarligt sjuk, och dessutom så kan jag tänka mig att ett ohälsosamt leverne, näringsbrist som ligger bakom insjuknadet.

Som någon annan skrev tillhör det ovanligheterna att bli svårt sjuk i covid om man inte är i riskzonen, vilket han var ju. Och de som är i riskzonen borde vaccinera sig.
Citera
2021-10-11, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal

Från artikeln:

Ditt citat är riktigt men det är fel i artikel. Ca 52-53 procent av sexton åringar och uppåt är överviktiga och feta. Och män är betydligt fetare än kvinnor. Och COVID19 har drabbat män mer än kvinnor …COVID19 har drabbat SD-väljare hårdare de bor i landsbygd, ickehögskoleutbildade, fetare etc. ungefär som Mattias …Tidigt pekade forskare tydligt på relationen övervikt-fetma och pandemin och vissa hävdar att den fetpandemi som drabbat världen de senaste trettio fyrtio åren är viktig förklaring varför COVID19 har dödat så många nu. Så om du har BMI över 25 gå ned i vikt! Av flera anledningar är det bra. Även om du har vaccinerat dig. Vete gudarna hur länge vi får leva med denna skit och om vaccinen kommer hålla stången mot coronavirusen. Mattias borde bli ett föredöme och sluta dricka, röka och börja banta.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/overvikt-och-fetma/
Citera
2021-10-11, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Risk är inte samma sak som "han kommer bli sjuk" Jag känner flera i extrema riskgrupper som dessutom har haft personer i den nära familjen som varit sjuka i Covid och trots det inte ens har varit snuviga. De har varit ovaccinerade men har klarat sig utmärkt. Detta är en influensa som näppeligen biter alla.
Oavsett sjukdom och kroppskonfiguration och genuppsättning. Det finns inget som är garanterat i livet men man måste kunna göra det som är rätt för en själv. Och det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan. Dessutom risken för att bli sjuk, även som extremt risk är liten.

Risken för att bli smittad och sjuk är extrem hög! Speciellt om folk skiter i att följa vanligt förnuft. Risken för att bli smittad och mycket sjuk är högre om du inte vaccinerar dig! Och nej, tror du verkligen att världen stängt ned för en influensa. Och att du sitter på din djälvigt höga stol och vet bättre än experter och regeringar. Grattis att dina anhöriga inte dött eller blivit allvarligt sjuka, såsom Mattias. Fråga Mattias om han ”tror” på COVID19
Citera
2021-10-11, 07:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Risken för att bli smittad och sjuk är extrem hög! Speciellt om folk skiter i att följa vanligt förnuft. Risken för att bli smittad och mycket sjuk är högre om du inte vaccinerar dig! Och nej, tror du verkligen att världen stängt ned för en influensa. Och att du sitter på din djälvigt höga stol och vet bättre än experter och regeringar. Grattis att dina anhöriga inte dött eller blivit allvarligt sjuka, såsom Mattias. Fråga Mattias om han ”tror” på COVID19

Har inte särskilt mycket med din vaccinstatus att göra. Alla har helt olika riskprofil. För M.K:s del så hade han en högre risk pga övervikt/fetma.

Ja världen gjorde fel som stängde ner för alla. Det har bara dragit ut på pandemin och gör att det tar längre tid att nå flockimmunitet, då vaccinerna inte är i närheten av att vara så bra som naturlig immunitet.
Citera
2021-10-11, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Dom flesta tycker att dom som inte vaccinerat sig får skylla sig själva eller få betala vården själv.

Du får extremt svårt att med logik och leda den tankegången i bevis om de inkluderar andra tillstånd och sjukdomar.. Exempel om du drar på dig en könssjukdom får du skylla dig själv. Och du får cancer kan du levt på fel sätt och skylla dig själv. Om du krockat och skadat din av egen förskyllan får du skylla dig själv. Om du ska fösa och barnet ligger fel får du skylla dig själv, det är ju du som gjort dig gravid. Osv osv. Fattar du inte att man kan dra ditt korkade argument hur lång som helst och hur godtyckligt som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in