Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-08, 16:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Kan bara hålla med dig om individens fria val.

Är dock förespråkare för vaccinet och det är mitt val.

Likväl som jag respekterar ditt fria val.
Tack. Likväl respekterar jag ditt val och är gärna med och finansierar din vård om du skulle drabbas av biverkningar, men det skall vara på lika vilkor oavsett vilket val man gör.
Citera
2021-10-08, 16:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Visst, men hela idén med vårt sjukförsäkringssystem är som jag ser det att det förblir baserat på kollektiv risk och fritt val hur man gör med den egna hälsan. Om vi frångår den principen så kommer jag börja verka för en helt individuell försäkring istället.
Jag är jättegärna med och finansierar att en liten, liten del av befolkningen konsumerar största delen av budgeten, med det lilla förbehållet att jag själv får bestämma över min egen kropp. Börjar det ställas vilkor på mig vill jag inte vara med längre.
Nu röstar jag blankt i varje val men skulle jag rösta vore det inte vara på någon anti-vaxxare.

Misstänker starkt att Mattias Karlsson tillhör den kategorin.

Och även om inte, stämmer det att han är rökare borde han ha fattat bättre med den kroppshyddan.
Citera
2021-10-08, 16:59
Medlem
"Antalet vaccinerade som dör med covid-19 i Sverige ökar. Mellan den 1–24 september var sju av tio av de covidrelaterade dödsfallen personer som vaccinerats med två doser, enligt siffror från Folkhälsomyndigheten som SvD tagit det av."
Citera
2021-10-08, 16:59
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Lite ödets karmiska ironi dock. SD klagar ju ofta på folk som belastar skattesystemet i onödan, och som tack för de klagomålen har Naturen nu levererat dem en riksdagsman som belastar skattesystemet i onödan.
Den där invändningen är en klassiker.

Som när SvD tar emot presstöd så säger ljushuvuden ”hur kan de ta mot bidrag när de är emot bidrag”!

Vad svarar man: ”Okej, vi skiter väl i presstödet då, är det okej om vi skiter i skatten också?”.

Så om du inte tycker Mattias Karlsson inte bör belasta skattesystemet i onödan, hur mycket skatt bör han då få slippa betala för den ovillkorad vård han betalar in skatt till?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2021-10-08 kl. 17:01.
Citera
2021-10-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Röker han också? Ja, då är han definitivt i riskzonen. Fetma+rökning+ dålig kondis är nästan en garant för svår covid.

Nej det är det inte. Om det var det skulle vi ha hundratusentals döda bara i Sverige. Vi har 15k påstådda dödsfall, men bara runt 7k har fått intensivvård. Dvs, mer än hälften har varit så gamla och skröpliga att det inte ens varit värt att ge dom intensivvård. Så 7k snackar vi om över 2 år. Det är en försvinnande liten siffra med tanke på att vi är 10 miljoner invånare. Vi snackar 0.07% av befolkningen.
Citera
2021-10-08, 17:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu röstar jag blankt i varje val men skulle jag rösta vore det inte vara på någon anti-vaxxare.

Misstänker starkt att Mattias Karlsson tillhör den kategorin.

Och även om inte, stämmer det att han är rökare borde han ha fattat bättre med den kroppshyddan.
Det är mer komplicerat än så. Jag känner småfeta rökare i medelåldern som haft corona utan att känna av det.
Jag talar om hur man moraliserar över människor som valt att inte vaccinera sig.
Slår man in på den banan ligger det närmare till hands att ge sig på exempelvis rökare, vilket jag sjävklart inte tycker att man skall göra heller. Jaja, du förstår nog...
Citera
2021-10-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Lite ödets karmiska ironi dock. SD klagar ju ofta på folk som belastar skattesystemet i onödan, och som tack för de klagomålen har Naturen nu levererat dem en riksdagsman som belastar skattesystemet i onödan.

Du är ju mer än lovligt dum, att belasta skattesystemet utan att bidragit med en krona eller att betalat in skatt är en jävla skillnad.

Och han kunde blivit riktigt dålig även om han nu hade tagit vaccinet.
Citera
2021-10-08, 17:09
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Låt oss applicera ditt resonemang på rökare, feta, och fysiskt innaktiva personer. Vad kommer du fram till då? Utgör inte dessa grupper ett större problem än de som inte/ännu inte vill testa att ta de nya corona-vaccinen?
Fast två fel blir ju inte ett rätt... Dock får ju både rökare och överviktiga personer redan utstå mycket oförktjänt skit i dagens samhälle, vill inte förringa ditt problem men t ex fetma är ju oftast ett symptom på andra inderliggande problem. Men den stora skillnaden är att deras behov inte växer explosionsartat från en månad till en annan och tränger inte undan annan planerad vård på samma sätt som corona vården.
Citera
2021-10-08, 17:10
Medlem
Vi får se hur det går. Covid kan gå upp och ner. Lite förbättring och anti-vaxern pustar ut. Nästa dag kritvita lungor på röntgen, fulla av slem, intubering och bukläge i respirator. Tack och adjö! Det var roligt så länge det varade. Hoppas det var värt det - att inte lyssna till Vetenskapen!
Citera
2021-10-08, 17:11
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nån som vet om han har bakomliggande orsaker till att han så svårt insjuknade, diabetes, alkoholproblem etc?

Hans massiva fetma räcker. Tycker det ser ut som han har svårt med andningen även när han är frisk. Hans huvud är bara en fettklump på axlarna... Så mycket bukfetma.... Ber för honom. >3>
Senast redigerad av Sockerhals 2021-10-08 kl. 17:14.
Citera
2021-10-08, 17:11
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Du verkar inte heller vara överdrivet begåvad. SD är inte nazism.

Hela din tankeverksamhet verkar vara koncentrerad på olika sätt att uttrycka hur korkade alla andra är. Det inbjuder onekligen till en viss vördnad....
Citera
2021-10-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter ju lite som en dålig bortförklaring ändå. Vaccineringen tar ju inte speciellt lång tid och borde gå att pressa in i även hans schema. Allt handlar om prioriteringar.

Så hektiskt schema har han inte. Dock är han känd för att skjuta upp saker. Till din grad att han får slutföra arbetet i taxin på väg till mötet. Vilket kan upplevas som ”hektiskt”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in