2021-10-10, 20:00
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Varför skulle MK vara i dålig hälsa? Viruset drabbar alla olika. Jag hade heller inte några kända underliggande sjukdomar och drabbades stenhårt, medan mina vänner blev friska på ett par dagar. MK gjorde nog en riskbedömning att hans hälsa skulle vara tillräckligt god att inte hamna på sjukhus. Finns de som drabbats stenhårt trots vaccinet. Kolla bara f.d. världsmästaren i boxning Oscar De La Hoya. Dubbelvaccinerad och hamnade ändå på sjukhus.

Han är 44 år, fet och röker. Då borde han ju insett att han inte är direkt hälsosam och löper således en större risk att blir svårare sjuk. Jag hade haft kunnat köpa 'jag ansåg mig frisk och stark" om han varit 22 åt, rökfri och normalviktig.
Citera
2021-10-10, 20:00
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Jag kritiserar inte honom naturligtvis. Alla människor gör sina egna val. Men det paradoxala i att påpeka att det finns folk i denna tråden som har åsikter om folks val att vaccinera sig eller inte men sen tål dom inte att lyfter fram att fetma är minst lika stor riskfaktor som att inte vara vaccinerad.

Det är så jävla mycket enklare att sätta en spruta i armen än att sluta stoppa i sig skit. Det är den inställningen som gör mig förbannad.

För min del får folk göra vad de vill med sina kroppar men försök inte inbilla mig eller andra att dina val inte har konsekvenser.

Jag korrigerar. Fetma är större riskfaktor än att inte vara vaccinerad. Faktum är att det finns studier som visar att vaccinet biter ej på de med mycket bukett.

Nästan så att man skulle kunna tro att manipulationen av viruset var riktad mot feta.
Citera
2021-10-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Han är 44 år, fet och röker. Då borde han ju insett att han inte är direkt hälsosam och löper således en större risk att blir svårare sjuk. Jag hade haft kunnat köpa 'jag ansåg mig frisk och stark" om han varit 22 åt, rökfri och normalviktig.

Sedan är ju syftet med vaccinet också att det skyddar andra än en själv. Att ej vaccinera sig blir då väldigt osolidariskt.

Alla riskgrupper har redan blivit erbjudna vaccin sedan flera månader. Så att tjock-Karlsson hade knuffat någon mer behövande längre bak i kön om han vaccinerade sig är bara skitsnack från hans sida.
Senast redigerad av sverigesbanker 2021-10-10 kl. 20:07.
Citera
2021-10-10, 20:32
Medlem
Citat:

Risk är inte samma sak som "han kommer bli sjuk" Jag känner flera i extrema riskgrupper som dessutom har haft personer i den nära familjen som varit sjuka i Covid och trots det inte ens har varit snuviga. De har varit ovaccinerade men har klarat sig utmärkt. Detta är en influensa som näppeligen biter alla.
Oavsett sjukdom och kroppskonfiguration och genuppsättning. Det finns inget som är garanterat i livet men man måste kunna göra det som är rätt för en själv. Och det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan. Dessutom risken för att bli sjuk, även som extremt risk är liten.
Citera
2021-10-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Hoppas han klarar sig och återhämtar sig snabbt. Låter definitivt som han har fallit offer för myter om vaccinet och om vem som blir sjuk av viruset.
Och därmed tycker jag inte synd om honom. Däremot hoppas jag verkligen att han klarar sig, för han är viktig inom SD! Dör han, så otur för SD. Mattias borde tänkt logiskt.
Citera
2021-10-10, 20:35
Medlem
Citat:
Så 75% av svenskarna är feta? Du lever i en underlig värld.
Citera
2021-10-10, 20:37
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Största riskorsak för att drabbas hårt av covid är ålder. 44 år gammal är inte den akuta riskgruppen för död och sjukhusvistelse för covid. Är mycket väl så att rökningen och Fetma har fått han att landa på sjukhuset, men hur förklarar du att en person som f.d. världsmästaren i boxning Oscar De La Hoya 48år som tränade för en comeback och var dubbelvaccinerad ändå hamnar på sjukhuset? Knappast rökning och fetma som var inblandat där. Förklara...
Trots 1,5 år av pandemi så är det fortfarande inte alla faktorer kända varför vissa drabbas så hårt av viruset och andra inte.
Senast redigerad av rtyuio 2021-10-10 kl. 20:40.
Citera
2021-10-10, 20:37
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Mycket vidriga kommentarer från vänsterhåll om att han får skylla sig själv. Detta visar att det är exakt 0% skillnad mellan de progressiva och de på högerkanten som anser att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna av invandrare ifall de umgås med dem. De progressiva skulle bevisligen säga exakt samma sak om de var i deras ställe.
Dom flesta tycker att dom som inte vaccinerat sig får skylla sig själva eller få betala vården själv.
Citera
2021-10-10, 20:45
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Att så många dött på äldre boenden är pga att invandrarna är så jävla pantade att man går och jobbar när man är sjuk.Vet inte hur många jag hört detta från som jobbar inom vård.Det ännu mer sjuka är att det blev och blir inga konsekvenser för dessa inavlade idioter.
För eller emot invandring vi kan alla vara övernes om att invandrare är korkade.
Är inte invandrare lata jävlar som är hemma för minsta lilla? För övrigt så är det flest svenskar som jobbar i vårdrn. Varför idiotförklarar du inte honnom tråden handlar om?
Citera
2021-10-10, 20:49
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Vilket går fortast, vaccinera sig eller ändra sin livsstil? Ändra sin livsstil är bra men svårt att hinna när en pandemi rullar in.
Det tog ett tag innan vaccinet kom så det hade inte varit svårt.
Citera
2021-10-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Svenska Intensivvårdsregistret får data inrapporterat om de fall av COVID-19 som hamnar på svenska intensivvårdsavdelningar.

Tabellen nedan innehåller data från pandemins start mars 2020.

Någon riskfaktor: 81,0%

Någon riskfaktor innefattar: barn med flerfunktionshinder, hypertoni, 65 år eller äldre, graviditet, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma, neuromuskulär sjukdom, annan angiven riskfaktor.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Helt riktigt, därtill ska sägas att hälften av de som legat på IVA har utländsk härkomst och det är tyvärr inte listat som riskgrupp.
Så med lite snabb huvudräkning kan man konstatera att det inte kan vara många friska pursvenskar som hamnar på IVA.
Citera
2021-10-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Största riskorsak för att drabbas hårt av covid är ålder. 44 år gammal är inte den akuta riskgruppen för död och sjukhusvistelse för covid. Är mycket väl så att rökningen och Fetma har fått han att landa på sjukhuset, men hur förklarar du att en person som f.d. världsmästaren i boxning Oscar De La Hoya 48år som tränade för en comeback och var dubbelvaccinerad ändå hamnar på sjukhuset? Knappast rökning och fetma som var inblandat där. Förklara...
Trots 1,5 år av pandemi så är det fortfarande inte alla faktorer kända varför vissa drabbas så hårt av viruset och andra inte.

Låga nivåer av D-vitamin är den gemensamma nämnaren för samtliga riskfaktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in