2021-10-10, 16:39
Medlem
Clas Olsson har inte kvar någon själ längre. Om man ska förklara för någon vad Clas Olsson är för typ av butik så är det oerhört svårt att komma med en bra beskrivning. Det är ungefär som att man har tagit de där udda hyllorna på Netto som innehöll blandat krims-krams och gjort en hel butik av det.
Citera
2021-10-10, 18:04
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Clas Olsson har inte kvar någon själ längre. Om man ska förklara för någon vad Clas Olsson är för typ av butik så är det oerhört svårt att komma med en bra beskrivning. Det är ungefär som att man har tagit de där udda hyllorna på Netto som innehöll blandat krims-krams och gjort en hel butik av det.

Ja nånting sånt.

jag tycker clasohlson känns likadant som Rusta ... eller dollarstore
Citera
2021-10-10, 19:21
Medlem
Jag har också noterat att det är så gott som tomt på kunder inne på Claes Ohlson. Företag som Jula är numera vad Claes Ohlson var förut. För mig finns ingen som helst anledning att handla på Claes Ohlson, och jag är ju knappast unik i det hänseendet. Och det där skräpet som Claes Ohlson säljer kan man ju lika gärna köpa på Ebay eller Amazon.
Citera
2021-10-10, 22:08
Medlem
Clas Ohlson har alla intressanta prylar på lagret. De förväntar sig på allvar att man ska använda hemsidan, gå till butiken, hitta en anställd (tar mellan 5-15 minuter) och sedan vänta och se om de hittar prylen på lagret.

I butiken finns mest saker som säljs billigare på andra ställen.

Allt detta gör att man numera ser Clas Ohlson som en sista utväg då kombinationen svårtillgängligt läge i centrum, dyrt och tidsödande att handla gör att man väljer andra ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Billig elektronik och sodastream smaksättningar?

De är 10-20:- dyrare än Coop på Sodastreamsmaker vilket är en bedrift.
Citera
2021-10-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Att de slutade med den typen av sortiment och att vara ett postorderföretag är som om Ikea skulle sluta sälja möbler.

Det går bara utför....
Citera
2021-10-12, 17:40
Medlem
Kan det vara kvartalskapitalist-tänket som är orsaken till förfallet? Man jagar hela tiden merförsäljning; placera godis vid kassorna; placera läsk vid kassorna; placera tuggummi vid kassorna; placera påsklämmor här vid gången; bygg hela butiken till ett långt gångstråk så att kunderna måste passera extra mycket av våra impuls-köps-varor.

Man har helt tappat fokus på varför någon ens gick in i butiken från först början. Idag vet man nog inte ens själva varför någon skulle vilja gå in i butiken.
Citera
2021-10-12, 21:01
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Kan det vara kvartalskapitalist-tänket som är orsaken till förfallet? Man jagar hela tiden merförsäljning; placera godis vid kassorna; placera läsk vid kassorna; placera tuggummi vid kassorna; placera påsklämmor här vid gången; bygg hela butiken till ett långt gångstråk så att kunderna måste passera extra mycket av våra impuls-köps-varor.

Man har helt tappat fokus på varför någon ens gick in i butiken från först början. Idag vet man nog inte ens själva varför någon skulle vilja gå in i butiken.

Om de ligger på lite kanske de kunde få licens att börja sälja öl. Någon gång kanske... En välrenommerad kedja som slutat sälja vad folk vill ha kan helt enkelt försöka börja köra i nya hjulspår och bli great igen.
Citera
2021-10-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Clas Ohlson har alla intressanta prylar på lagret. De förväntar sig på allvar att man ska använda hemsidan, gå till butiken, hitta en anställd (tar mellan 5-15 minuter) och sedan vänta och se om de hittar prylen på lagret.

Förr hade de ju en disk där man bestållde sånt de inte hade framme i butiken. (Kjell&co har ju drivit det fär ännu längre och har bara en bråkdel av sortimentet framme)
Citera
2021-10-17, 18:01
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag har också noterat att det är så gott som tomt på kunder inne på Claes Ohlson. Företag som Jula är numera vad Claes Ohlson var förut. För mig finns ingen som helst anledning att handla på Claes Ohlson, och jag är ju knappast unik i det hänseendet. Och det där skräpet som Claes Ohlson säljer kan man ju lika gärna köpa på Ebay eller Amazon.

Självklart är det Amazon och Aliexpress som har dödat Clas Ohlsson. Minns att jag köpte ett original Casio armband för ca 120kr på Clas Ohlsson för 5-6 år sen. Idag köper jag samma armband på Amazon för 40-50kr med fri frakt. Det gäller även saker som hörlurar, mobilladdare osv.

De få kvarvarande Clas Ohlsson-kunderna är pensionärer som ännu inte litar på näthandeln.
Citera
2021-11-30, 00:07
Medlem
Känns som butikerna bara är fyllda med massa kina-skit och krimskrams numera. Inga produkter av kvalité.

Köpte kabelkanaler där förut och de va så fruktansvärt dålig kvalité så de inte ens fäste på väggen. Att de ens har mage att sälja skiten.

Saknar dom gamla hederliga järnhandel affärerna. Typ Järnia. Finns väl bara på småorter numera.
Citera
2021-11-30, 00:53
Medlem
Vem0ths avatar
Clas Ohlsson var pilotbutik för nya designkonceptet, vilket visade sig höja försäljningen kanske på grund av att kunderna missar varorna man skulle köpa och måste tränga sig fram och tillbaka vilket plockar med sig massa 10krs varor längs vägen.

ÖoB och Rusta har under 2018-2020 valt att bygga om sina butiker efter detta "Ikea"-koncept, vilket är ett helvete att handla i.
Citera
2021-11-30, 02:36
Medlem
Hursomhelstings avatar
Tycker att dom har sålt skräp alltid och att butiken är illa upplagd, ej kundvänlig.
Inget att sörja över, dom faller på eget grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in