2021-09-05, 09:53
Medlem
LKKINGENs avatar
Ska man ha det som fanns på Classe för tio år sedan så är det Biltema som gäller idag, men dom har också börjat spåra ur med kläder o skit så nu har man kärringarna rännandes där med.
Citera
2021-09-05, 10:51
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vem fan köper sitt armbandsur på Clas Ohlson?! Det fattar väl vem som helst att de inte är några urmakare.
Gå till ev klockbutik om du vill ha kvalitet. Och då kanske något över ur&penn.

Jag var på resande fot och hade glömt min kvalitetsklocka där hemma. Behövde ett armbandsur under en vecka och beslöt mig för att köpa en budgetklocka.

Man behöver väl inte vara urmakare för att justera klockans rem.

Vill jag ha kvalitetsprodukter och ett minimum av service handlar jag såklart inte hos Clas Ohlson.
Citera
2021-09-05, 10:54
Medlem
F.Hansens avatar
Ja utbudet har förändrats men det som inte gjort det är att allt de säljer har ok kvalitet.

Vill man ha billigt kinaskit får man gå på rusta etc.
Citera
2021-09-05, 10:55
Medlem
Conams avatar
Butiker säljer det skräp folk vill ha....utbudet speglar verkligen vad för krafs folk köper
Citera
2021-09-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag var på resande fot och hade glömt min kvalitetsklocka där hemma. Behövde ett armbandsur under en vecka och beslöt mig för att köpa en budgetklocka.

Man behöver väl inte vara urmakare för att justera klockans rem.

Vill jag ha kvalitetsprodukter och ett minimum av service handlar jag såklart inte hos Clas Ohlson.

Nej, det gör man så klart inte.
Samtidigt har jag alltid fått den hjälp jag har bett om och aldrig haft nått att klaga på när det kommer till produkterna. Men så har jag förstått att anpassa förväntningar till butik.

Kombinationen snål person och förväntningar kan ju bara gå fel.
Citera
2021-09-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vem fan köper sitt armbandsur på Clas Ohlson?! Det fattar väl vem som helst att de inte är några urmakare.
Gå till ev klockbutik om du vill ha kvalitet. Och då kanske något över ur&penn.

Clas Ohlson var själv väldigt intresserade av urmakeri om jag inte missminner mig och tidigare (på postordertiden) kunde man beställa både kupade och plana glas till väggur, visare, specialverktyg för renovering av urverk, klockarmband, självlysande färg till visare, glas och verktyg för byte på armbandsur osv.
Citera
2021-09-05, 15:28
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Clas Ohlson har inkompetent personal och produkter av lägsta kvalitet. Fullständigt värdelös och bör undvikas om man vill ha kvalitet och service.

Clas Ohlson har en del bra produkter, till exempel är jag väldigt nöjd med min Victorinox Climber och min Leatherman Wave Plus som jag köpte på CO:s butik här i Borås. De säljer även fin-fina knivar från Mora, Hultafors m.m.

Har inte så mycket erfarenhet av deras egna varumärken. Köpte en ryggsäck Asaklitt av dem för cirka 500 kronor. Har inget negativt att säga om den, annat än det fula produktnamnet. Den är tillräckligt välsydd för mina behov, avsedd för lätt bruk i urban miljö. Har hållit i några år nu. Sedan när den går sönder köper jag bara en ny. Ingen stor grej.

Håller med om att CO:s personal inte alltid är världens kunnigaste. Man får vara glad om de vet var i butiken grejerna ligger. Men så ser det ut även inom många andra butikskedjor. Många unga bimbo-tjejer vars största tillgång är att de ser söta och glada ut, men inte så mycket mer.

Folk som klagar på att Clas Ohlson har ett sortiment som inte längre tilltalar dem får väl handla någon annanstans. Slår vad om att dessa människor är sura för att bensinmackarna numera säljer smågodis, potatischips, baguetter och massa annat trams i stället för bara bensin och motorolja också. Saker och ting förändras, så är det bara. Om inte CO hade anpassat sitt sortiment efter vad kunderna faktiskt vill ha och köper hade de gått i konkurs för länge sedan.
Citera
2021-09-05, 21:03
Medlem
killawifes avatar
Clas ohlsons produkter är inte alls av sämsta kvalitet. De har oftast både billiga och lite dyrare produkter i sitt urval och deras billigaste är alltid bättre än det Biltema, Jula och rusta har som är billigt. Fördelen med clas ohlson är ju att man ibland kan hitta en produkt av ett bra märke till ett riktigt bra pris, precis som Jula har ibland.

Personligen tycker jag dock inte så bra om butikernas utformning. De är inte så lätta att hitta i och det finns ingen direkt logik i dom. Detta varierar dock lokalt.

Om det finns en butik som tagit över clas ohlsons nisch idag så är det nog Kjell & kompani. Och den verkar gå hur bra som helst. Classe skulle nog stannat kvar i konceptet "tekniknördar" istället för att anpassa sig till vad nån konsultjävel har förslagit att de borde göra, precis som Biltema.
Citera
2021-09-05, 21:24
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Clas Ohlson var själv väldigt intresserade av urmakeri om jag inte missminner mig och tidigare (på postordertiden) kunde man beställa både kupade och plana glas till väggur, visare, specialverktyg för renovering av urverk, klockarmband, självlysande färg till visare, glas och verktyg för byte på armbandsur osv.
Att de slutade med den typen av sortiment och att vara ett postorderföretag är som om Ikea skulle sluta sälja möbler.
Citera
2021-09-06, 01:36
Medlem
feemaxxxs avatar
Lite rolig fotnot:

När jag var i Kina sprang jag på Claes Ohlson fräsar på en marknad. Original plastförpackning på svenska. Var väl något parti som hamnat på villovägar.
Kostade ca en fjärdedel av butikspriset
Citera
2021-09-06, 07:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Butiker säljer det skräp folk vill ha....utbudet speglar verkligen vad för krafs folk köper

Det går med datasystem enkelt att räkna ut hur lönsamt en enskild produkt är eller ett produktsortiment eller en golvytas lönsamhet. Ser man att andra ytor ger större vinst ökar man det sortimenten och minskar det mindre lönsamma.

Där jag bor finns alla kedjorna och de nischar sig lite olika, aldrig direkt konkurrens på hela sortimentet. På verktyg är det tufft med Biltema, Jula, Rusta, Krauta, Byggmax och några till samt Boahus om man vill betala dyrt. Men de har allt.

När det gäller att man kan ta genvägar eller gå igenom hela butiken för att komma till kassan kan jag tänka mig att brandinspektörerna har synpunkter på att man måste kunna utrymma snabbare. Som Ikea gjorde förut man fick snällt lunka på genom hela affären. Nu är det oftast ett antal smitvägar men också tydligt skyltade nödutgångar.
Citera
2021-09-06, 09:45
Medlem
Clas Ohlson har m a o blivit Knas Ohlson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här