2021-10-10, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Varför ALLTID förvränga alla siffror Imbilden?

Någonstans mellan 400-500 barn fick sitt liv förstört av narkolepsi.
Vad känade gruppen barn på detta kan man fråga sig.
Svinfluensan har samma dödlighet som vanlig influensa och huvudskälet för massvaccinationen var att få ner antalet smittade för vårdens skull.
Men det är klart du blev minsann febersjuk i två veckor så då måste så det är dig det är synd om antar jag.

Vi kan tycka olika men om du säger att det är ok att förstöra livet för 400-500 barn som inte själva löpte någon större risk för att rädda livet på eventuellt några äldre då måste du lida av någon störning. Asbegers kanske?

Det är exakt detta som skulle kunna hända nu med om vi inte är försiktiga. Nu är fortfarande gruppen 0-12 år undantagna från vaccination, naturligtvis för att vi vill ha ett längre tidsperspektiv. Den gränsen borde varit 18 år kan jag tycka.

Okej, säg att 500 fick denna biverkan då. Detta av 5 miljoner givna doser. Då är sannolikheten 0,01% att man drabbas. Detta ska då ställas i relation till de som blir svårt sjuka i H1N1. Precis på samma sätt som de som blir svårt sjuka i Covid19 ska ställas i relation till ev biverkningar av vaccinet. Enligt Folkhälsomyndigheten har 265 personer i ålderskategorin 0-29 år behövt intensivvård för Covid19 i Sverige. Hade man vaccinerat även yngre hade sannolikt nästan alla av dessa inte behövt någon intensivvård. Många yngre och inte minst föräldrar till dessa frågar sig nog varför inte de också kan få vaccineras. Vad har du att säga till de unga och deras anhöriga som nu fått sina liv förstörda av covid19? Att de inte är prioriterade att få vaccin?
Citera
2021-10-10, 15:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Man kan inte svara på en fråga med en fråga. Men då blir det problem.

Jo, det kan man. Det kallas för motfrågor. Du befarar att man blir steril av vaccinet. Jag befarar att det finns farliga långtidseffekter vad gäller covid19-infektion.
Citera
2021-10-10, 15:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det kan man. Det kallas för motfrågor. Du befarar att man blir steril av vaccinet. Jag befarar att det finns farliga långtidseffekter vad gäller covid19-infektion.
Nu sprids ju inte Covid-19 lika snabbt som man vill vaxa 90% av befolkningen. Dessutom är det kanske dumt att dubbla risken genom att vaxa folk som ändå smittas eller har varit smittade.
Citera
2021-10-10, 15:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det har inte funnits tillgängliga data. Nu gör det det.

Min upplevelse är att de svenska myndigheterna är oerhört försiktiga och försöker minimera risker, vare sig det gäller vaccinering eller Covid-19.
Citera
2021-10-10, 15:21
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Fast det beror inte på att träningsformen som sådan är sämre utan att det helt enkelt är så mycket svårare att simma jämfört med att lyfta vikter, ro, springa eller någon annan aktivitet där man faktiskt får andas när man vill. Dessutom är det rent fysiologiskt så mycket jobbigare att folk helt enkelt inte klarar att simma i t.ex. 60 minuter.

Till och med jag klarar av att simma 60 minuter.
Brukar simma just en timme i veckan.
Citera
2021-10-10, 15:31
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Åter igen har du missat poängen. Vi pratar i generella termer här och har så gjort hela tiden. Fick just ett bra svar av en person med koll och som kan se heleten. Tyvärr klarar du inte det.
Vad är det jag inte se det kan du ju förklara då.
Citera
2021-10-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Totalt ologiskt resonemang. Men det skulle vara intressant att veta hur du tänker när du tycker motion är bättre än träning.
Skillnaden mellan motion och normal träning är ibland hårfin men mitt resonemang är mer inriktat på vanliga Svenssons välbefinnande och hälsa och faktumet att det är svårare att skada sig när man simmar och simning ger en mer allsidig träning för kroppen speciellt om använder sig av olika simsätt.
Citera
2021-10-10, 15:39
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Om alla blir sterila av viruset då? Vad händer då?
Har ett virus någon gång gjort mänskligheten steril?
Citera
2021-10-10, 15:44
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Du undrar varför man ska ta vaccin om man inte ingår i extremaste riskgrupp. Ja, mitt korta svar är att risken för infektion är större än risken vid vaccination. Är risken 1 på 1000 att du blir svårt sjuk av covid19 och risken är 1 på 1000.000 att du blir svårt sjuk av vaccin bör du ta vaccinet. Det gäller alla åldersgrupper. Till saken hör också att de som svarar bäst på vaccin är yngre personer. Äldre personer har i allmänhet en sämre immunrespons och det gäller såväl infektion som vaccination. De har svårare att bilda antikroppar.

Jag ifrågasätter inte att en 80-åring löper högre risk än en 25-åring vid infektion. Det har aldrig handlat om det. Till saken hör att en 80-åring sannolikt löper högre risk att drabbas av svår biverkning av vaccinet än en fullt frisk 25-åring också. Det senare är dock ett faktum som många vaccinskeptiker sällan brukar belysa.

https://www.statista.com/statistics/1107913/number-of-coronavirus-deaths-in-sweden-by-age-groups/

Jag vet inte hur korrekt deras data är men om man ska gå efter deras siffror så ser man svart på vitt att 9 (och yngre) år upp till 30 är det nästintill värdelöst att ta vaccinet, även upp till 49. Sen börjar det öka och gå mot tresiffrigt. Och de jävligt få som dog i de yngre åldersgruppena, ynka 84 pers av ca 14000 alltså knappt ens 1% ingick högst rimligen de allra flesta i riskgrupp också i form av underliggande sjukdomar eller nåt annat som gör att man är i riskgrupp. Det finns alltså ingen anledning för yngre människor utanför riskgrupp att ta ett otestat vaccin som ingen vet hur våra kroppar reagerar på dem, speciellt långsiktigt.

Sen anser jag inte att ditt tänkande är fel i sig, utan för mig klämmer det i att det kan omöjligen vara tillräckligt kvalitetssäkrat och testat för kort och långsiktiga biverkningar. Hade jag inte ansett det så hade jag mycket väl kunna tänka mig ta vaccinet men för nu avstår jag sen får man se vad som händer i framtiden.
Citera
2021-10-10, 15:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Har ett virus någon gång gjort mänskligheten steril?

Har ett vaccin gjort det?
Citera
2021-10-10, 16:01
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Har ett vaccin gjort det?
Nu har du inte svarat på någon fråga. Detta vaccin är inget vanligt vaccin så det går inte att svara på ÄN. 3 månaders djurförsök 3 månader på människor.
Citera
2021-10-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ok. Varför skrev du inte det då? Nu blev det väldigt tydligt. Att inte folk kan simma gör det ju inte sämre. Du kan få upp pulsen med bara bröstsim också. Mer än när du går snabbt. Det är effektivare än du tror.
Men snälla du, det var ju så vi började den här dialogen. Läs mitt första inlägg. Och jag har simmat och JAG kan få upp pulsen mer än promenad. Men inte de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in