2021-10-10, 13:17
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför är det konstigt? Det finns ingen särskild brytpunkt, men den förändras gradvis hela tiden, men inte glöm at jorden är jettestor. Din vattenpass är ständigt relaterad till riktningen för jordens mitt. Det är gravitationen som styr. Vad annat skulle vattenpasset hålla sig till? Det kan ju inte vara densitet.

Din teoretiska raka skiva ville sticka sig upp från marken om den var tillräckligt lång.

Ok. Jag har två tankar i huvudet här och du säger, det är din ena tanke som är rätt.
Jag behöver lite mer.
Den förändras gradvis hela tiden? Ok. Mer tack

Det fins en bestämd axel som vattenpasset förhåller sig till. Vågrät och lodrät. Har inget med gravitation eller densitet att göra. Bara med hur fysikens "design" på denna jord ter sig.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-10 kl. 13:49.
Citera
2021-10-10, 13:29
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Mätningar som jag själv gjort visar att marken står still.

Still i förhållande till vad? Du förstår väl att dina ”mätningar” kräver ett referenssystem där marken definieras som still? Och har man gjort den definitionen behöver man följaktligen inga mätningar.

En fluga i min bil rör sig med 100km/h relativt marken, men är still relativt bilen. Hastighet är ett relativt begrepp utan krafter inblandade(F=ma). Flugans hastighet är avgörs av hur vi väljer vårt referenssystem.

Dock skulle ju plattjordarna kunna attackera accelerationskraften som vi alla påverkas av(givet klotteorin), eftersom rotationen innebär ständig acceleration mot jordens centrum(vi rör oss aldrig i tangentens riktning).

Det vi talar om då är motsatskrafterna centripetal- & centrifugalkraft. Men detta kraftpar är ju så otroligt försumbar att upplevelsen aldrig kan bli något annat än känslan av att vara still.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-10-10 kl. 13:36.
Citera
2021-10-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Still i förhållande till vad? Du förstår väl att dina ”mätningar” kräver ett referenssystem där marken definieras som still? Och har man gjort den definitionen behöver man följaktligen inga mätningar.

En fluga i min bil rör sig med 100km/h relativt marken, men är still relativt bilen. Hastighet är ett relativt begrepp utan krafter inblandade(F=ma). Flugans hastighet är avgörs av hur vi väljer vårt referenssystem.

Dock skulle ju plattjordarna kunna attackera accelerationskraften som vi alla påverkas av(givet klotteorin), eftersom rotationen innebär ständig acceleration mot jordens centrum(vi rör oss aldrig i tangentens riktning).

Det vi talar om då är motsatskrafterna centripetal- & centrifugalkraft. Men detta kraftpar är ju så otroligt försumbar att upplevelsen aldrig kan bli något annat än känslan av att vara still.

Är jorden en bil med plåtdörrar som skyddar mot luftmotstånd? Nä jag tycker allt din liknelse haltar. Möjligtvis är det relaterat till den hjärnskada du drog på dig som ung.
Citera
2021-10-10, 13:44
Medlem
Citat:
Kartan jag använder mig av är platt. Kanske navigerar du med en leksaks-glob, men tvekar på att du kommer dit du ska då.

Kartan du påstår dig använda är platt, för att kompensera för att jorden är globformad använder man sig av någon form av kartprojektion. Är du så korkad på riktigt så att du inte förstår?

Jag tvivlar på att du använder FN-loggan för att hitta från Drottninggatan 35 i Malmö till Kungsgatan 27 i Stockholm. Dina argument är ju fullständigt patetiska.

Jag använder också platta kartor men jag har aldrig sett en platt karta utan projektion.

På en platt jord skulle det vara enklare än på en sfärisk att skapa en platt karta eftersom inga projektioner behövs. Lyckas du med det så har du ditt bevis.
Citera
2021-10-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Kartan du påstår dig använda är platt, för att kompensera för att jorden är globformad använder man sig av någon form av kartprojektion. Är du så korkad på riktigt så att du inte förstår?

Jag tvivlar på att du använder FN-loggan för att hitta från Drottninggatan 35 i Malmö till Kungsgatan 27 i Stockholm. Dina argument är ju fullständigt patetiska.

Jag använder också platta kartor men jag har aldrig sett en platt karta utan projektion.

På en platt jord skulle det vara enklare än på en sfärisk att skapa en platt karta eftersom inga projektioner behövs. Lyckas du med det så har du ditt bevis.

Ska jag ta mig korta sträckor så använder jag mig av Ground Positioning System (GPS) vilket är baserat på triangulering med radiomaster. Tar du dig från Drottninggatan till Kungssgatan med hjälp av en plastglob?
Citera
2021-10-10, 13:51
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Är jorden en bil med plåtdörrar som skyddar mot luftmotstånd? Nä jag tycker allt din liknelse haltar. Möjligtvis är det relaterat till den hjärnskada du drog på dig som ung.

Det var ett pedagogiskt försök att förklara hastighet som en relativ storhet. Jag ber om ursäkt om jag inte lyckades..

Än så länge står fast vid idén om en klotformad jord. Men det säger kanske inte så mycket då jag bara är bevandrad i konventionell naturvetenskap. Har bara 1-2 timmars studier av plattjordsteorier än så länge..

Mitt första intryck är dock att många av argumenten plattjordarna för fram är förvånansvärt svaga. Hade förväntat mig något mer omtumlande med tanke på teorins popularitet.

Jag försöker verkligen gå in med ett öppet sinne i detta, vore trevligt om vi kunde lämna Ad Hominem åt sidan. För diskussionens skull. Jag är helt prestigelös i detta, har inget intresse av att försvara min nuvarande uppfattning i ämnet, tvärtom tycker jag det är trevligt att ha fel. Sanningen framför allt är mitt motto.
Citera
2021-10-10, 13:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, vi är absolut inte överens om att marken eller atmosfären roterar. Mätningar som jag själv gjort visar att marken står still och luften rör sig oftast mellan 3-6 m/s. Solen rör sig i himlen och lyser upp zoner lokalt, detta ger upphov till dag eller natt. Och för att besvara din sista fråga, ja du är tyvärr dum i huvudet.

Hallå vänta, hur mätte du att jorden står still? Beskriv hur du gjorde, jag tror detta blir otroligt roligt.

Citat:
Använder mig av den kartan som finns på UN's logo. Gleaon's karta. Varför drar du till med en halmgubbe?

(Vi brukar väl ändå säga FN?)
Citera
2021-10-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ska jag ta mig korta sträckor så använder jag mig av Ground Positioning System (GPS) vilket är baserat på triangulering med radiomaster. Tar du dig från Drottninggatan till Kungssgatan med hjälp av en plastglob?

Hur ser en mottagare för Ground Positioning System ut, jag har aldrig sett någon?

Du kommer ingen vart i den här diskussionen. GPS (Global Positioning System) är baserat på kommunikation med satelliter. Positionsnoggrannheten kan sedan förbättras med hjälp av radiosignaler. GPS funkar över hela jorden, därav namnet. Läs på.

Jag har redan svarat dig att jag själv navigerar antingen med hjälp av platta kartor med en projektion eller med hjälp av GPS.
Citera
2021-10-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hallå vänta, hur mätte du att jorden står still? Beskriv hur du gjorde, jag tror detta blir otroligt roligt.

Markerade en punkt på marken och flög en drönare rakt över i en halvtimme. Punkten förflyttade sig inte en centimeter.
Citera
2021-10-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Det var ett pedagogiskt försök att förklara hastighet som en relativ storhet. Jag ber om ursäkt om jag inte lyckades.

Ska du leva på en platt jord så är det lika bra du vänjer dig, där existerar inte logik, förnuft eller naturlagar.

Varsågod:
Citat:
Markerade en punkt på marken och flög en drönare rakt över i en halvtimme. Punkten förflyttade sig inte en centimeter.
Senast redigerad av martie666 2021-10-10 kl. 14:07.
Citera
2021-10-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Markerade en punkt på marken och flög en drönare över i en halvtimme. Punkten rörde sig inte en enda centimeter. Klarar du av att greppa detta simpla experiment eller blir det haveri i hjärnkontoret?
Citera
2021-10-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok. Jag har två tankar i huvudet här och du säger, det är din ena tanke som är rätt.
Jag behöver lite mer.
Den förändras gradvis hela tiden? Ok. Mer tack

Det förändras gradvis när jorden kurvar.
Jag har också två tankar i huvudet, men min andra tanke är att på grund av de bevis jag har kommit fram med om södra halvklotet, måste jorden vara rund, och det är därför min tanke är rätt Jag har inte sett några motbevis vare sig från dig eller andra, och då måste jag anta att mitt bevis är korrekt. Rätta gärna min vanföreställning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in