2021-10-10, 12:37
Medlem
hippilis avatar
Kan vara så att hon inte har varit riktigt så snorfull när dom putte in hennes i förvaringen och fått i sej droger strax innan eller haft med sej in i förvaringen och avlidit på det sättet. Skulle tro att en redlös hamnar på sjukhuset ett par timmar innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
27 årig kvinna i fyllocell? Låter inte som en större förlust för samhället
Nu är ju samhället till för medborgarna och inte tvärtom.. med samma logik är det väl ingen större förlust om varken du eller jag dör, så "samhället" kanske ska börja med aktiv dödshjälp i stor skala? Finns ju invalidet och gangsters som kostar betydligt mer än detta "fyllo"..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlotSven79
Polis/Polisbefäl/Häktespersonal har inte till uppgift att kartlägga ett fyllos hälsa. Det enda dom ska göra är att bedöma om personen är i behov av akutvård eller inte. Där kan det spela in vad en full person uppger/inte uppger om sin hälsa. Är där oklarheter så skjutsar man antingen till akuten eller så får ambulanspersonal komma till arresten.

Om en diabetiker super sig full och hamnar i polisarrest och inte talar om ang sin sjukdom och sedan dör tillföljd av lågt insulin tex, då är det inget som polisens civilanställda arrestpersonal kan råda över.

Hur ska de kunna avgöra om någon behöver akutvård eller inte när de inte är utbildade för detta? Och utan att veta vad personen är berusad/påverkad av?
Citera
2021-10-10, 12:50
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nu är ju samhället till för medborgarna och inte tvärtom.. med samma logik är det väl ingen större förlust om varken du eller jag dör, så "samhället" kanske ska börja med aktiv dödshjälp i stor skala? Finns ju invalidet och gangsters som kostar betydligt mer än detta "fyllo"..

Samhället är till för oss medborgare ? Visst ,men en 27årig kvinna som hamnar i fyllocell bidrar nog inte mycket till samhället och lever säkert på bidrag men det kanske bara är jag som är fördomsfull?
I vilket fall som helst så är det äckligt att se så pass gamla människor bete sig som svin .
Låt oss inte blanda in dödshjälp, invaliditet och gangsters i det hela.
Citera
2021-10-10, 12:55
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Samhället är till för oss medborgare ? Visst ,men en 27årig kvinna som hamnar i fyllocell bidrar nog inte mycket till samhället och lever säkert på bidrag men det kanske bara är jag som är fördomsfull?
I vilket fall som helst så är det äckligt att se så pass gamla människor bete sig som svin .
Ja, du är fördomsfull och konspiratorisk.
Citera
2021-10-10, 13:11
Medlem
arneankanns avatar
Citat:

Hon jobbade heltid och ville ändå jobba mer än så (bad mig om jag kunde lösa jobb åt henne för bara något halvår sen).
Citera
2021-10-10, 13:26
Medlem
Hamnar man i fyllecell då har man många olika problem i ryggsäcken. Tråkigt dock att hon dog.
Citera
2021-10-10, 13:29
Medlem
Citat:
Och lallande fyllon " med sjukdomar" som inte bara tar upp polisens tid utan även ser till att nalla av sjukvårdens( så att den som är sjuk på riktigt inte får hjälp?)

Det är också ett rätt vanligt scenario. Vilket var och en som jobbat nätter/helger på någon av landets akutmottagningar vet.

Precis. Dödsfallet behöver inte ens ha haft att göra med hur arrestpersonalen hanterade henne. Och då har inte polisens personal gjort fel. Lika lite som om hon dött hemma i sin lägenhet.
Jag tror att många poliser och arrestpersonal har din syn på detta, vilket kan förklara varför så pass många dör i fyllecell. Här en artikel hur det tragiskt nog kan fungera. Man får väl se det som informella dödsstraff.
Citera
2021-10-10, 13:37
Medlem
Citat:
Och lallande fyllon " med sjukdomar" som inte bara tar upp polisens tid utan även ser till att nalla av sjukvårdens( så att den som är sjuk på riktigt inte får hjälp?)

Det är också ett rätt vanligt scenario. Vilket var och en som jobbat nätter/helger på någon av landets akutmottagningar vet.

Precis. Dödsfallet behöver inte ens ha haft att göra med hur arrestpersonalen hanterade henne. Och då har inte polisens personal gjort fel. Lika lite som om hon dött hemma i sin lägenhet.

Dödsfallet beror till största delen på hur de hanterade (eller inte hanterade) henne.
En person i hennes situation är precis lika beroende av arrestpersonalen som en alldeles nyfödd baby är av sin mor/personalen.

I en rättstat så hade detta lett till en utredning med sparkad personal som följd.
Citera
2021-10-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Dödsfallet beror till största delen på hur de hanterade (eller inte hanterade) henne.
En person i hennes situation är precis lika beroende av arrestpersonalen som en alldeles nyfödd baby är av sin mor/personalen.

I en rättstat så hade detta lett till en utredning med sparkad personal som följd.
Jag minns när man som tonåring söp sig redlös. De vänner som söp som hårdast hamnade på sjukhuset där man sög upp maginnehållet. Det är väl omyndiga som har det turen att hamna på sjukhus. Äldre personer får sitta i arresten, där vissa dör med lite otur. Undrar hur många fall det rör som om årligen?
Citera
2021-10-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ingen här som hört talas om blandmissbruk? Det kan vara en dödlig cocktail som orsakat hennes död, och då är alkoholen en bidragande men inte avgörande faktor. Sjukvården borde ta hand om dessa berusade personer.
Du är nog den som är närmast sanningen, baserat på min erfarenhet från en annan stad i Sverige.
Citera
2021-10-10, 15:18
Medlem
StuGs avatar
Det må vara ett polisärende med redlöst berusade på gatan. (LOB)

Men så fort de är upplockade från gatan borde det vara ett sjukvårdsärende.
Jag ser inte logiken med nuvarande rutin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in