Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Mjo, det kan man nog ändå tänka sig.
Låt säga att lastbilen låg i 80-90 och att bilen var nere i typ 80-90 den också vid kollisionen.
Jag är absolut inte någon som är bra på att räkna på fysik.
Särskilt inte som vinklarna är något oklara.
Men låt säga att 4,5 ton i 80 km/h möter 40 ton i 80 km/h så är krockvåldet avsevärt.
Dessutom är en krock snett framifrån normalt värre än rakt framifrån
Bilen har dels en stålplåt under och förmodligen delvis i fronten för att kunna forcera hinder så visst borde den klara en hel del. Samtidigt är den ju helt stum jämfört med deformationszoner.
Men någon som kan räkna på vikter och hastigheter får gärna räkna på detta.
Kan tänka mig är omöjligt att räkna på
Ekvationen är lätt F=m*a kraften är massan gånger accelerationen ( lätt förenklat )
Man vet regelmässigt m men regelmässigt aldrig a
Det finns program som kan räkna på dynamiska stötförlopp har jag hört gjorts med personvagnar :Kockprov i datorn .
för mig att det görs med personvagnar.
Tar man ner a vanligen genom deformationszoner ... det förbrukas krockenergi genom att skrynkla plåten energin tas upp under en längre tid. Blir det lägre Kraft in i krocken
Här i detta en styvare bil kan man tänka pga andra skydd. Som kan göra den sämre vad avser deformations benägenhet / möjlighet
Men jag är mer där att föraren lekt racerförare och fått inte bara hjärnsläpp utan även hjulsläpp.
Det stämmer bättre för mig.
Sedan då om jag tänker högt --- har skjutit gevär men kan inget om dessa skyddsfordon
Känns rätt meningslöst om en prickskytt med ett standard jaktgevär kan knäppa föraren och på det viset flippa bilen . Tycker det borde tåla sådant glasrutor osv.
Träffa med bössa det kan ju gå ( Till skillnad från Granatgevär ) det finns ju provat Kennedy tex .. ställer man sig på rätt ställe och något sånär skytt så går väl det
Visst det finns ju kal 50 och så då kan det vara svårare att klara ett skott ..Men dessa får man inte tag på så lätt kan man tänka
Då känns det som organiserat.
Nej jag är där.. det är höst väglaget ..Bilen tror jag är sådär ..Hastigheten verkar ha varit hög...Långa " Skidmarks " Bromsspår
Någon skrev här att det var en taktik att " Ge Järnet " bitvis för att på det viset se om man är förföljda stämmer med 160 eller mer ..
Det stämmer med att följebilen är avhängd.
Någon skrev att 60 % är förarfel .
Avåkningar på Höst Vinter är ju ingen överraskning här i Norden. Finns väl ingen med körkort som inte fått sladd. ( I vanliga hastigheter )
Tillkommer Söndag kväll Vinaren med Flickvännen eller Barrundan med grabbarna kvällen innan
är ju mer eller mindre praxis .Om man inte är bakfull så kan man ha sovit dåligt.