2021-10-10, 12:39
Medlem
Lägger upp länken till GW i Nyhetsmorgon

https://www.tv4.se/artikel/1jth45H60AfXqm15uA7Jdy/bakgrunden-till-vilks-doed-gw-kommer-bli-sveriges-mest-utredda-bilolycka?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link &utm_campaign=Nyhetsmorgon
Citera
2021-10-10, 12:42
Medlem
shoottheelkss avatar
Med de spår man kan se i de publicerade videona i tråden.

Och jämför med denna olycka: https://www.youtube.com/watch?v=jGHsoF5F57s

Så kan man ju direkt konstarera att något ej stämmer.

RR träffade ju lastbil i bättre vinkel. Skador RR bör varit mindre än på volvon i video.
Det även utan B6 pansar.
Citera
2021-10-10, 12:49
Medlem
shoottheelkss avatar
Land Rover Range Rover Crash Test Euro NCAP
https://www.youtube.com/watch?v=lSJstEWE77A

Hård bil, även i standardutförande.
Citera
2021-10-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Och med din hastighetsbedömning...., så kommer den ständiga frågan tillbaka.

Hur i he. Kunde en B6 RR. så gott som desintegreras?
Stålbur som skall klara 15kg tnt. Det är en ordentlig kraschbur.

Mjo, det kan man nog ändå tänka sig.
Låt säga att lastbilen låg i 80-90 och att bilen var nere i typ 80-90 den också vid kollisionen.
Jag är absolut inte någon som är bra på att räkna på fysik.
Särskilt inte som vinklarna är något oklara.

Men låt säga att 4,5 ton i 80 km/h möter 40 ton i 80 km/h så är krockvåldet avsevärt.
Dessutom är en krock snett framifrån normalt värre än rakt framifrån

Bilen har dels en stålplåt under och förmodligen delvis i fronten för att kunna forcera hinder så visst borde den klara en hel del. Samtidigt är den ju helt stum jämfört med deformationszoner.

Men någon som kan räkna på vikter och hastigheter får gärna räkna på detta.
Citera
2021-10-10, 12:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Med de spår man kan se i de publicerade videona i tråden.

Och jämför med denna olycka: https://www.youtube.com/watch?v=jGHsoF5F57s

Så kan man ju direkt konstarera att något ej stämmer.

RR träffade ju lastbil i bättre vinkel. Skador RR bör varit mindre än på volvon i video.
Det även utan B6 pansar.

Men vet vi alls hur bilen såg ut efter kraschen? Det enda jag sett är bilder av bilresterna efter branden, men då har väl troligen all aluminium i kaross etc smält och kollapsat?
Citera
2021-10-10, 13:10
Medlem
Citat:
Land Rover Range Rover Crash Test Euro NCAP
https://www.youtube.com/watch?v=lSJstEWE77A

Hård bil, även i standardutförande.

Euro Ncap testar väl i typ 65 km/h mot barriär? Här pratar vi om kanske om 300% högre sammanlagd fart och 50% tyngre bil som mer eller mindre är helt stum utan deformationszoner.

Dessutom troligen kollision i viss vinkel.

Det är en HELT annan sak helt och hållet.

Och som sagts nyss. En häftig brand smälter en hel del. Även aluminium.
Citera
2021-10-10, 13:28
Medlem
Det är inte så simpelt att det har legat en östreggad trailer i omkörningsfilen i 90 och en svensk åkare i 85 i högerfilen och de så kallade säkerhetschaufförerna blivit överrumplade av detta vanliga fenomen på
våra svenska motorvägar.

Det kan ju först förklara inbromsning med att försöka gå ut på vägrenen men det sket sig liksom fortsättningen med.
Citera
2021-10-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Mjo, det kan man nog ändå tänka sig.
Låt säga att lastbilen låg i 80-90 och att bilen var nere i typ 80-90 den också vid kollisionen.
Jag är absolut inte någon som är bra på att räkna på fysik.
Särskilt inte som vinklarna är något oklara.

Men låt säga att 4,5 ton i 80 km/h möter 40 ton i 80 km/h så är krockvåldet avsevärt.
Dessutom är en krock snett framifrån normalt värre än rakt framifrån

Bilen har dels en stålplåt under och förmodligen delvis i fronten för att kunna forcera hinder så visst borde den klara en hel del. Samtidigt är den ju helt stum jämfört med deformationszoner.

Men någon som kan räkna på vikter och hastigheter får gärna räkna på detta.

Kan tänka mig är omöjligt att räkna på
Ekvationen är lätt F=m*a kraften är massan gånger accelerationen ( lätt förenklat )
Man vet regelmässigt m men regelmässigt aldrig a
Det finns program som kan räkna på dynamiska stötförlopp har jag hört gjorts med personvagnar :Kockprov i datorn .
för mig att det görs med personvagnar.
Tar man ner a vanligen genom deformationszoner ... det förbrukas krockenergi genom att skrynkla plåten energin tas upp under en längre tid. Blir det lägre Kraft in i krocken
Här i detta en styvare bil kan man tänka pga andra skydd. Som kan göra den sämre vad avser deformations benägenhet / möjlighet

Men jag är mer där att föraren lekt racerförare och fått inte bara hjärnsläpp utan även hjulsläpp.
Det stämmer bättre för mig.

Sedan då om jag tänker högt --- har skjutit gevär men kan inget om dessa skyddsfordon
Känns rätt meningslöst om en prickskytt med ett standard jaktgevär kan knäppa föraren och på det viset flippa bilen . Tycker det borde tåla sådant glasrutor osv.
Träffa med bössa det kan ju gå ( Till skillnad från Granatgevär ) det finns ju provat Kennedy tex .. ställer man sig på rätt ställe och något sånär skytt så går väl det
Visst det finns ju kal 50 och så då kan det vara svårare att klara ett skott ..Men dessa får man inte tag på så lätt kan man tänka
Då känns det som organiserat.

Nej jag är där.. det är höst väglaget ..Bilen tror jag är sådär ..Hastigheten verkar ha varit hög...Långa " Skidmarks " Bromsspår
Någon skrev här att det var en taktik att " Ge Järnet " bitvis för att på det viset se om man är förföljda stämmer med 160 eller mer ..
Det stämmer med att följebilen är avhängd.
Någon skrev att 60 % är förarfel .
Avåkningar på Höst Vinter är ju ingen överraskning här i Norden. Finns väl ingen med körkort som inte fått sladd. ( I vanliga hastigheter )
Tillkommer Söndag kväll Vinaren med Flickvännen eller Barrundan med grabbarna kvällen innan
är ju mer eller mindre praxis .Om man inte är bakfull så kan man ha sovit dåligt.
Citera
2021-10-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Det är inte så simpelt att det har legat en östreggad trailer i omkörningsfilen i 90 och en svensk åkare i 85 i högerfilen och de så kallade säkerhetschaufförerna blivit överrumplade av detta vanliga fenomen på
våra svenska motorvägar.

Det kan ju först förklara inbromsning med att försöka gå ut på vägrenen men det sket sig liksom fortsättningen med.

Det är inte helt orealistiskt. Kan vara en gubbe med hatt också som byter till omkörning utan att kolla bakåt. Vissa tror t o m att de får omkörningsrätt bara genom att slå på blinkers och direkt svänga ut i omkörningsfil.

Men det SKA ju fungera att väja/bromsa sig ut på vägrenen eller i nödfall ta diket på höger sida. Mötande sida är det sista man väljer (även om jag gjort det själv en gång när jag var tvungen när en traktor tog upp hela vägbredden)

Men om det SAMTIDIGT händer något med bilen under inbromsningen så kanske.
Men det är alltid knepigt detta med att flera saker ska hända samtidigt.
Citera
2021-10-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är inte helt orealistiskt. Kan vara en gubbe med hatt också som byter till omkörning utan att kolla bakåt. Vissa tror t o m att de får omkörningsrätt bara genom att slå på blinkers och direkt svänga ut i omkörningsfil.

Men det SKA ju fungera att väja/bromsa sig ut på vägrenen eller i nödfall ta diket på höger sida. Mötande sida är det sista man väljer (även om jag gjort det själv en gång när jag var tvungen när en traktor tog upp hela vägbredden)

Men om det SAMTIDIGT händer något med bilen under inbromsningen så kanske.
Men det är alltid knepigt detta med att flera saker ska hända samtidigt.

Det som samtidigt händer med bilen är att den bromsar sämre även om bromsar är förstärkta så är fordonets tyngd den största faran i detta fall. Det kommer att utvecklas mycket värme som måste avledas vilket redan är ett problem på de fordon som ligger runt 2 ton.

Glöm inte fakta om de körde i 160 är det dubbla hastigheten mot hindret.
Citera
2021-10-10, 13:48
Medlem
Är det på den del av E4an som är byggd med smal vägren som olyckan inträffat på?
Citera
2021-10-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Kan tänka mig är omöjligt att räkna på
Ekvationen är lätt F=m*a kraften är massan gånger accelerationen ( lätt förenklat )
Man vet regelmässigt m men regelmässigt aldrig a
Det finns program som kan räkna på dynamiska stötförlopp har jag hört gjorts med personvagnar :Kockprov i datorn .
för mig att det görs med personvagnar.
Tar man ner a vanligen genom deformationszoner ... det förbrukas krockenergi genom att skrynkla plåten energin tas upp under en längre tid. Blir det lägre Kraft in i krocken
Här i detta en styvare bil kan man tänka pga andra skydd. Som kan göra den sämre vad avser deformations benägenhet / möjlighet

Men jag är mer där att föraren lekt racerförare och fått inte bara hjärnsläpp utan även hjulsläpp.
Det stämmer bättre för mig.

Sedan då om jag tänker högt --- har skjutit gevär men kan inget om dessa skyddsfordon
Känns rätt meningslöst om en prickskytt med ett standard jaktgevär kan knäppa föraren och på det viset flippa bilen . Tycker det borde tåla sådant glasrutor osv.
Träffa med bössa det kan ju gå ( Till skillnad från Granatgevär ) det finns ju provat Kennedy tex .. ställer man sig på rätt ställe och något sånär skytt så går väl det
Visst det finns ju kal 50 och så då kan det vara svårare att klara ett skott ..Men dessa får man inte tag på så lätt kan man tänka
Då känns det som organiserat.

Nej jag är där.. det är höst väglaget ..Bilen tror jag är sådär ..Hastigheten verkar ha varit hög...Långa " Skidmarks " Bromsspår
Någon skrev här att det var en taktik att " Ge Järnet " bitvis för att på det viset se om man är förföljda stämmer med 160 eller mer ..
Det stämmer med att följebilen är avhängd.
Någon skrev att 60 % är förarfel .
Avåkningar på Höst Vinter är ju ingen överraskning här i Norden. Finns väl ingen med körkort som inte fått sladd. ( I vanliga hastigheter )
Tillkommer Söndag kväll Vinaren med Flickvännen eller Barrundan med grabbarna kvällen innan
är ju mer eller mindre praxis .Om man inte är bakfull så kan man ha sovit dåligt.

Du började ditt inlägg väldigt bra. Det kändes som du verkligen skulle kunna resonera med lite olika antaganden runt vilket krockvåld som skulle ha kunnat genereras. Och ja bilen har väldigt lite deformationszoner kvar i fronten om den ska kunna forcera hinder och kunna köra vidare.

Sen blev det en aning svajigt.
Väglaget var helt torrt. Dagsljus. 10-15 grader i luften.
Nej jag har haft körkort väldigt länge och aldrig fått sladd i sådana förhållanden på en rak motorväg.
Har inte hört talas om någon tränad förare som fått det heller.
Och då har jag skam tillsägandes testat att fartspärren på 250 verkligen var urkopplad en tidig morgon under ganska lång sträcka på svensk motorväg.
På Autobahn är det ju vardag.

Kände mig inte alls lika mycket som racerförare då ens än när jag kört på bana.
Där har jag fått sladd på torr vägbana men aldrig på en raksträcka.

60% förarfel stämmer naturligtvis men bland de ca 3 personer som omkommer per år (inklusive vinterväglag) på 120 väg så blir det statistiska underlaget ganska litet även om man kollar många år tillbaka..
Särskilt om man skulle räkna på vältränade förare på avancerad körning.

Avseende gevär så räcker det nog med höghastighetsvapen 7,62 med pansarbrytande ammo. I alla fall för att göra stor skada på rutan eller ev gå igenom. Men att träffa någon på insidan är orealistiskt.

Men där har du ett möjligt "förarmisstag" d v s undanmanöver som absolut skulle kunna rendera i en sladd efter inbromsning i hög fart om han har försökt göra en hastig undanmanöver. Men varför åt vänster? Jo kanske skytten fanns någonstans snett högerut.

Men allt är vilda spekulationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in