2021-10-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Jag tror man ska ta Sandras hyllningar av sina pojkvänner med en stor nypa salt. Hon hajpar alltid dem till skyarna men sen efter det tagit slut får vi veta att det hon beskrev i bloggen inte alls stämmer överens med hur saker låg till.

Tex har hon beskrivit sina tre senaste snubbar (innan Björn) som fantastiska och hur kär hon är och hur härligt de har det tillsammans. Sen efteråt framkommer det tex att hon gråtit sig till sömns varje kväll på ”romantiska” semestrar eftersom snubbarna varit helt off/har velat göra slut med henne etc.

Sandra verkar så rimlig, ja nästan krass när det gäller det mesta i livet, som tex graviditeten. Men när det gäller hennes partners så är det alltid skildrat med rosaskimrande glasögon. Därmed inte sagt att Björn inte kan vara amazing, men den version som skildras i bloggen är sällan en pålitlig källa.

Det som är intressant är att tidigare har pojkvännerna haft en lägre status än Sandra. Jag tror hon känner att det är första gången hon har en pojkvän av liknande social status och kulturchef smäller ju högre än influencer (må vara att hon även är manusförfattare osv). Men hur blir det sedan när han slutar som kulturchef? Det kommer ske, eftersom hon inte verkar hugad att flytta till Göteborg och han aldrig kan jobba från Stockholm i längden.
Citera
2021-10-05, 13:12
Medlem
SunshineUnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Det som är intressant är att tidigare har pojkvännerna haft en lägre status än Sandra. Jag tror hon känner att det är första gången hon har en pojkvän av liknande social status och kulturchef smäller ju högre än influencer (må vara att hon även är manusförfattare osv). Men hur blir det sedan när han slutar som kulturchef? Det kommer ske, eftersom hon inte verkar hugad att flytta till Göteborg och han aldrig kan jobba från Stockholm i längden.

Men har influencers så hög status utanför influencerkretsar, och har det varit en statusskillnad mellan henne och exen? Hennes tidigare killar har inte varit kulturchefer, men inte vanliga knegare heller. Absolut att Björn har högre status än exen, men jag skulle inte säga att det varit någon skillnad mellan Sandra och hennes ex när det kommer till utbildningsbakgrund och jobb i reklambranschen. Hennes karriär bygger till största del på influerandet, och författarskapet vilar mycket på att hon redan hade en publik i målgruppen för sina böcker, vilket inte är särskilt hög status i mångas ögon. Hennes ex har rört sig i samma socioekonomiska kretsar som hon själv.
När Björn skaffar nytt jobb blir det väl i kultursvängen, och jag tror att med kulturchefsmeriten så kommer han i alla fall inte halka ned alltför långt på statusskalan.
Citera
2021-10-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth

Status på influencers = 0.
Sörskilt inom kultursvängen där det förstås är som natt och dag mellan konstnären och reklamaren.
Citera
2021-10-05, 15:13
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Status på influencers = 0.
Sörskilt inom kultursvängen där det förstås är som natt och dag mellan konstnären och reklamaren.
Fasf håller inte de där gränserna på att suddas ut en del i och med generationsskifte? Numera jobbar ju många unga konstnärer upp en following på tex IG och YT och influencers som Beijer och Flora Wiström har klart högre litterära ambitioner än spökskrivna självbiografier och sexnoveller.

Visst ses det ner på fortfarande i kulturkretsar, men det tror jag kommer minska med tiden. Om än inte försvinna helt.
Citera
2021-10-05, 15:33
Medlem
Citat:
Fasf håller inte de där gränserna på att suddas ut en del i och med generationsskifte? Numera jobbar ju många unga konstnärer upp en following på tex IG och YT och influencers som Beijer och Flora Wiström har klart högre litterära ambitioner än spökskrivna självbiografier och sexnoveller.

Visst ses det ner på fortfarande i kulturkretsar, men det tror jag kommer minska med tiden. Om än inte försvinna helt.

ja, det gör de säkert - men jag tror knappast att kakan hermanssons reklamande på insta ger henne credd. och jag tror ingen "seriös" tar gynnings måleri på allvar bara för att hon har många följare och kan sälja sina tavlor.
Citera
2021-10-05, 18:56
Medlem
Ska Elsa bli gudmor? Läste på hennes böoggg att hon ska bli gudmor till någon snart! Hon kan ju ha fler gravida kompisar i och för sig….
Citera
2021-10-05, 19:27
Medlem
SunshineUnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Ska Elsa bli gudmor? Läste på hennes böoggg att hon ska bli gudmor till någon snart! Hon kan ju ha fler gravida kompisar i och för sig….

Gissar att det inte är till Sandras bebis, utan till den gravida kompisen på bilden. Vore konstigt om hon slängde in att hon skulle bli Sandras bebis gudmor när hon skrev om sina andra kompisar.
Citera
2021-10-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineUnit
Gissar att det inte är till Sandras bebis, utan till den gravida kompisen på bilden. Vore konstigt om hon slängde in att hon skulle bli Sandras bebis gudmor när hon skrev om sina andra kompisar.

Aha, missade att någon var gravid på bilden! Syntes inte riktigt i de kläderna!
Citera
2021-10-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineUnit

Aha missade att någon var gravid på den bilden!
Citera
2021-10-10, 10:12
Medlem
RayOfLights avatar
Kanske dags att åter dra igång det oerhört starka skvallret om färgvalen i Sandras nya lägenhet, eftersom hon tydligen ska måla om

Får känslan att detta kommer att bli en kämpig lägenhet för Sandra att få till. Svårmöblerad, mörk och inte särskilt praktisk.

Undrar om de typ ”panikköpte” lägenheten eftersom hon/de letat så länge? Verkar som om de la ett bud högt över utgångspriset innan första officiella visningen, så lägenheten såldes till dem utan budgivning.
Citera
2021-10-10, 10:42
Medlem
Citat:
Kanske dags att åter dra igång det oerhört starka skvallret om färgvalen i Sandras nya lägenhet, eftersom hon tydligen ska måla om

Får känslan att detta kommer att bli en kämpig lägenhet för Sandra att få till. Svårmöblerad, mörk och inte särskilt praktisk.

Undrar om de typ ”panikköpte” lägenheten eftersom hon/de letat så länge? Verkar som om de la ett bud högt över utgångspriset innan första officiella visningen, så lägenheten såldes till dem utan budgivning.

Och jag tyckte att det blev så fint! Men kan förstå att man vill måla om om det känns för mörkt. Får panik av hur mörkt den verkar vara, ser de annat än husväggar?

Ja man börjar ju undra! Ingen balkong heller, vilket tidigare verkar ha varit så viktigt för Sandra!
Citera
2021-10-10, 11:49
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Blandade tankar i massor (med risk för en hel roman): Vill inte framstå som en bitter och missunnsam typ á la ”vad var det jag sa?” men får lite blandade känslor av inläggen de senaste månaderna (efter graviditeten offentliggjordes, ungefär). S framstår som lite kluven i sin identitet när inte längre stökiga hemmafester med kompisarna fram tills soluppgången och en massa cava och rosé kunnat ta plats som blivit en del av hennes signum. Tror visserligen att hon även trivs bra med mysiga Netflix-hemmakvällar och – vad allt verkar – ha hittat rätt i nye snubben (trots ännu en skorpion som fick verkar hur reko som helst, fastän hon på mediumeventet lovades en stenbock). Kan oavsett vad läsa lite mellan raderna att det här med bebisen (som hon varken velat köna eller avslöja så mycket mer om) tynger henne lite grann. Detta för att hon väl vad jag förstått aldrig haft en bebislängtan sedan innan. Själv hade jag en stark modersinstinkt och mångårig längtan med misslyckade försök o.s.v. så var väl förberedd, anknytningen gick bra etc. Jag tror hon kommer få kämpa mycket med den biten, tyvärr. Obs, spekulerar bara, hoppas såklart den kommer naturligt utan ev hjälp utifrån. Sedan förstår jag inte alls valet med planerat snitt men det är ju givetvis upp till henne vad jag förstår. Känns bara så mekaniskt, distanserat och kyligt på nåt vis om man kombinerar detta med innehållet i de återkommande måndagsinläggen.

Råkade trilla över en You Tube-video på hennes kille (högst upp av sökresultatet på tuben när man slår på hans namn). Han deltar i någon form av kultur-TV och känns väldigt intellektuell, kultiverad och bevandrad i bokens värld (och vilken myssnäll röst sen!) Detta slår som en ganska stor kontrast mot S lite mer (enligt mig) begränsade sätt att uttrycka sig på, typ ”liksom, kul, älskar, gillar inte” o.s.v. när hon ska sätta ord på en upplevelse i rörligt format. Undrar om relationen påverkas av detta eller om de i själva verket är mer samstämmiga på den fronten. Anser tyvärr S som ganska antiintellektuell när det gäller vokabulär som man kan förvänta sig hos en vuxen med delvis akademisk bakgrund. Känns väldigt ung på nåt vis, därav att föräldraskapet kanske inte ter sig så naturligt mot bakgrund av det.

Ang färgvalet: haha, vad privilegierat att kunna anlita någon att göra om hela rummet igen bara veckor efter inflytten – en andra gång, dessutom. Men ja, håller med om att rätt ska kännas rätt. Hon lär trots allt tillbringa en del tid mellan just dessa fyra väggar.

Nu har jag visserligen förvandlat min egen lägenhet till ett viktorianskt kråkslott så har väldigt svårt att bedöma dessa färger eller ljusinsläpp som mörka. Själv kör jag djärvt på midnattsblått, kolsvart (ja, du läste rätt) och mörkrött (ja, du läste rätt igen). Med skandinaviska mått mätt kanske det anses helt crazy Dazy bara nån överskrider greige, men blev lite störd av nån i kommentarsfältet som påstod att blått endast funkar i länder som typ Grekland?! Är svensken verkligen så ängslig …? Well, dumt av mig att jämföra då min egen stil är såpass avvikande att grannar typ kommer hit på visning bara för att beskåda spektaklet, haha. Hoppas hon finner en mer varm färgton för vet av egen erfarenhet att det är svårt att släppa detta issue när man väl noterat det från första början.

Tror dock också hon i förlängningen inte kommer stå ut med avsaknaden av balkong. Hon är ju en balkong i söderläge-person uti fingertopparna, verkligen. Sommaren kommer utestängas på ett annat vis från nu; i synnerhet om hon bor på den sidan av Västerlånggatan där hus ligger mer tätt packade. Kanske stalkar mig dit nån dag för att få bättre uppfattning om vilka förutsättningar de spelar med 😏
Senast redigerad av DerStiefelknecht 2021-10-10 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in