2021-10-10, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om jag behövde sätta på mig en hjälm under 2 sekunder för att därigenom minska risken för att avlida av huvudskada skulle jag göra det. Att däremot gå runt med en hjälm under all min vakna tid, skulle jag sannolikt uppleva obehaget av hjälmen som större än nyttan av hjälmen.
På samma sätt hade jag nog varit mer anti mot vaccinet, om jag skulle tvingas leva med en spruta i armen under resten av livet. Nu är det bara ett kort nålstick som knappt känns någonting. Sedan har jag reducerat risken mycket för både infektion, men kanske ännu mer svår sjukdom. Klart man tar vaccinet. Det var en icke-fråga för mig.

Jaha så det handlar om bekvämlighet nu? Det är det som är det viktigaste i frågan? Inte risk vs nytta? Kul att ni plötsligt väger in en helt ny dimension i era argument. Tror du sjukhuspersonalen som har vårdat ca 120 000 barn med huvudskada sedan pandemin började bryr sig om hur bekvämt det är? Tror du skattepengar bryr sig om det?

Du vet väl dessutom att efter fem månader bör du klassas som ovaccinerad när det gäller smittspridning. Så du måste alltså boosta var fjärde månad för att vara solidarisk. Varje gång med risk för biverkningar. Som sagt. Hjälm är helt fritt från biverkningar och skulle leda till mycket bättre resultat utanför covids riskgrupper.

”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114
Senast redigerad av hasse3344 2021-10-10 kl. 09:44.
Citera
2021-10-10, 09:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fohm blev brända av pandemrix narkolepsin så tror inte de vågar ha en tuffare linje där.

Med naturlig smitta så är det ju inte fohm fel då det alltid är de som inte följer restriktionerna som får skulden.

Så för fohm är det bättre folk drabbas av skador från viruset än av vaccinerna.

Helt ärligt tycker jag inte att Pandemrix är den katastrof som vissa vill göra gällande. Halva befolkningen tog vaccinet. Tror det finns typ 200 personer där man antar att de drabbades av denna MYCKET sällsynta biverkning. Större var/är inte problemet. Då ska man också komma ihåg att svininfluensa är en mycket kraftig influensa. Åkte själv på skiten 2018 tror jag det var och var rejält dålig. Inte så jag behövde vård eller så, men hög feber och sjukskriven i typ 2 veckor. Det talas ofta om alla dessa stackars barn och unga som åkt på denna tragiska biverkan, men jag tror många tror att förekomsten av denna biverkan är betydligt vanligare än vad som var fallet. Det talas aldrig om hur många som skulle förolyckats, eller inte behövts läggas in för vård om man INTE vaccinerat. Det ger väl kanske inte samma kioskvältande rubriker kan jag tänka...
Citera
2021-10-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
För mig har det gått bra. Tränat på som tusan (cykling, rodd och styrketräning). Varit sjukt två gånger under pandemin, testat mig båda gångerna men inte Covid. Är ovaccinerad.

Jag blev faktiskt sjuk tidigt i pandemin, typiskt nog var jag på provtagning på sjukhuset när jag blev smittad. "Här får du ett nytt häftigt virus med din prostata kontroll, ha en bra dag!" Tog mig lite över 6 månader innan jag började må bra igen, så självfallet var ju simningen en bra väg tillbaka(kunde knappt cykla till jobbet efteråt utan värk i leder och lungor), däremot är jag lite osäker på att återgå till styrketräningen just nu.
Citera
2021-10-10, 09:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Då fick man vatten på sin kvarn. Kör nässkölj (plus D och C-vitamin) dagligen. Vanligt salt utan jod, 2 tsk för en liter vatten.

Tränar väldigt mycket. Är kanske lite oklar vetenskap men upplevt i varje fall att min träning kan göra mig mer utsatt för att bli sjuk. Ofta blivit sjuk just efter jag kört en väldigt tuff träningsperiod. Så började med huskuren på grund av det ett par år före Covid.

Troligen ännu effektivare som profylax så som du gör.

Brukar själv spola genom näsan med saltlösning när jag blir förkyld. Känns bättre efteråt då nästäppan lättar. Dock har jag inte haft några förkylningssymptom på drygt 1.5 år.

Mycket grönsaker, chili, gurkmeja, nigella sativa mm kör jag med förutom de vanliga vitaminerna o quercetin. Ivermectin finns även hemma om jag trots allt skulle bli snuvig eller behövs antiinflammatoriska nån gång.
Citera
2021-10-10, 09:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jaha så det handlar om bekvämlighet nu? Det är det som är det viktigaste i frågan? Inte risk vs nytta? Kul att ni plötsligt väger in en helt ny dimension i era argument. Tror du sjukhuspersonalen som har vårdat ca 120 000 barn med huvudskada sedan pandemin började bryr sig om hur bekvämt det är? Tror du skattepengar bryr sig om det?

Du vet väl dessutom att efter fem månader bör du klassas som ovaccinerad när det gäller smittspridning. Så du måste alltså boosta var fjärde månad för att vara solidarisk. Varje gång med risk för biverkningar. Som sagt. Hjälm är helt fritt från biverkningar.

”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114

Menar du att sjukhuspersonal vårdat 120 tusen barn med huvudskada som inte skulle behövt vård om de hade hjälm på sig. Är det vad du skriver? Tar gärna en källa till det påståendet.

Vad gäller boost-behov tycks det snarare behövas efter 6-12 månader. Sedan kan man anta att det intervallet förlängs ju fler booster man får. Så fungerar andra vaccin.

För övrigt är inte hjälm fritt från biverkningar. Man kan drabbas av hjälmeksem. Känner även till en person som dog i skidbacken då han ramlat så olyckligt att hjälmen sprack och han fick vassa bitar från hjälmen inkörda i nacken/bakhuvudet med döden som följd. Tror tom han fick en egen tråd här på Flasbhack, dock inte startad av mig. Så är olyckan framme så...
Citera
2021-10-10, 09:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej.

De personer som inte utvecklat immunitet efter infektion gör det inte heller vid vaccination. Vaccination kan inte göra mer än trigga samma immunförsvar som en infektion gör. Hur immunförsvaret fungerar är individuellt.

Av samma anledning är det förväntat att återinfekterade som insjuknar blir svårare sjuka.

Jo, fast typ tvärt om. Den som inte kan utveckla immunitet är, precis som du skriver, vare sig skyddad av tidigare infektion eller vaccinering, men detta är mycket ovanligt, förutom hos vissa individer och äldre krassliga. Istället verkar det vara en stark immunitet som reagerar emot vaccinet, (dock bara temporärt i detta fall). Men blir en individ med stark immunitet, genom en tidigare SARS-COV2 infektion, likt förbannat, infekterad och sjuk igen, så slår sjukdomen hårdare denna gång. Just därför är det bäst att alla vaccinerar sig, även de som genomgått en tidigare SARS-COV2 infektion.
Citera
2021-10-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Man blir ju mer infektionskänslig efter träning(speciellt hård träning), så det är ju viktigt att äta rätt och vila efteråt. Själv tog jag bort min styrketräning och simmar istället nu under pandemin, lite tråkigt då jag gillar väldefinierade muskelgrupper, men simningen är betydligt bättre för immunförsvaret. Man får ju hoppas på att det snart nog är över så man vågar sig på sitt gamla schema igen.
På vilket sätt skulle simning vara betydligt bättre för immunförsvaret än styrketräning?
Citera
2021-10-10, 10:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, fast typ tvärt om. Den som inte kan utveckla immunitet är, precis som du skriver, vare sig skyddad av tidigare infektion eller vaccinering, men detta är mycket ovanligt, förutom hos vissa individer och äldre krassliga. Istället verkar det vara en stark immunitet som reagerar emot vaccinet, (dock bara temporärt i detta fall). Men blir en individ med stark immunitet, genom en tidigare SARS-COV2 infektion, likt förbannat, infekterad och sjuk igen, så slår sjukdomen hårdare denna gång. Just därför är det bäst att alla vaccinerar sig, även de som genomgått en tidigare SARS-COV2 infektion.
Du beskriver någonting helt annat än det jag invände emot, men det vet du givetvis och vill endast föra fram din agenda.

Edit;
Återinfektion är ovanligt.
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-10 kl. 10:30.
Citera
2021-10-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej, men fullt så många vaccinerade har vi väl inte riktigt, men det spelar mindre roll. Slutsatsen är hur som helst att riskerna med covid19 infektion är enormt mycket större än risken för en allvarlig biverkning av vaccinet. Det räcker för mig. Sedan om relation är 1000:1, 10.000:1 eller 100.000:1 spelar egentligen mindre roll. Skulle inte tveka en sekund för att ta en påfyllnadsdos.

Du är medveten om att läkemedelsföretag prioriterar vinster långt före människors hälsa? Eller tror du att dom är dina hjältar?
Citera
2021-10-10, 10:30
Medlem
arbetets avatar
Immunitet efter genomgången sjukdom ser inte ut att ha fungerat alls i Iran. Däremot tecken på att vaccinationer ger det. Ny pre-print som presenteras här av en författarna:

Mahan Ghafari | ماهان غفاری
@Mahan_Ghafari
pleased to share our recent work w/
@ArielKarlinsky
,
@ojwatson92
,
@LucaFerrettiEvo
, &
@ArisKatzourakis
.
tl;dr we found continued circulation of SARS-CoV-2 from late jan 2020 to sep 2021 in iran despite >100% attack rates in 11 provinces. 1/
https://medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1
2/ a particularly worrying sign that natural infection didn't do much to stop the spread in many provinces despite several waves of infection. another key finding was that the estimated IFR increased by a factor of ~2 over the course of the epidemic (from wave 1 to 5).
3/ we show that nationwide excess mortality (EM) follows the same pattern as confirmed covid deaths but is higher by a factor of ~2. As the epidemic progressed, the timing of the peak EM across different provinces were more in sync, suggesting local measures didn't stop the surge
4/ across different ages, the third wave in oct 2020 & the current wave with Delta had the largest impact on younger age-groups. Age-stratified excess mortality also shows a log-linear increase in population fatality rate with age (signature of covid IFR).
5/ more importantly, we see a significant drop in population fatality rate for >75 age-groups during the Delta wave very likely due to a good vax coverage for individuals in these age-groups (not so much for the rest of the population -- only ~3% were vaxxed before Delta)
6/ we also compared our analysis to the number of confirmed & suspected daily hospital admissions in each province. this data is in very good agreement with the pattern of province-level excess mortality.
black=suspected orange=confirmed hospital admissions (look at the peaks!)
7/ in fact the agreement between hospitalisation & EM is so good that the ratio of confirmed nationwide hospital admissions to confirmed deaths matches the ratio of province-level suspected hospital admissions to excess mortality (huge under-reporting in some provinces).
end/ finally, and this is the key point, at the same time that Manaus was experiencing >75% attack rates, some provinces in Iran had equally high ARs. Since then, some provs reached >100% AR but natural immunity DID NOT stop the spread --> Everyone should get vaccinated ASAP!
https://twitter.com/Mahan_Ghafari/status/1446154506216017921?s=20

Pre-print:

Detailed reconstruction of the Iranian COVID-19 epidemic reveals high attack rates of SARS-CoV-2 in several provinces

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1

Högintressant då Iran utgör ett unikt fall med sin enorma spridning och brist på resurser att stoppa pandemin. Vågor på vågor har rullat över Iran och de har fortfarande inte riktigt kontrollen. Ingen flockimmunitet där inte. Inte ens någon endemi utan fortfarande pandemi kan man nog säga.

Och ja, det är en pre-print men:
Authors

Mahan Ghafari1*, Ariel Karlinsky2, Oliver J Watson3, Luca Ferretti4, Aris Katzourakis1*

Affiliations

1 Department of Zoology, University of Oxford, Oxford, UK
2 Department of Economics, Hebrew University of Jerusalem, Jerusalem, Israel
3 Department of Infectious Disease Epidemiology, Imperial College London, London, UK
4 Big Data Institute, Li Ka Shing Centre for Health Information and Discovery, Nuffield Department of Medicine, University of Oxford, Oxford, UK

*Corresponding author.
Email: mahan.ghafari@zoo.ox.ac.uk (MG); aris.katzourakis@zoo.ox.ac.uk (AK)
Citera
2021-10-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
På vilket sätt skulle simning vara betydligt bättre för immunförsvaret än styrketräning?

Har mycket med intensiteten att göra, visst skulle man kunna få en liknande effekt även vid styrketräning, däremot vid simning så är det ju lätt att hålla sig på en måttlig nivå så man undviker den punkt då man blir infektionskänslig. Visst går det säkert att simma sig till infektionskänsligheten om man gör det på elitnivå, men om man bara motionssimmar så är nog den risken mycket låg.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2005/03/fysisk-aktivitet-bade-stimulerar-och-hammar-immunforsvaret/
Citera
2021-10-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Simning är framförallt oftast en mer allsidig träningsform än styrketräning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in