Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Om jag behövde sätta på mig en hjälm under 2 sekunder för att därigenom minska risken för att avlida av huvudskada skulle jag göra det. Att däremot gå runt med en hjälm under all min vakna tid, skulle jag sannolikt uppleva obehaget av hjälmen som större än nyttan av hjälmen.
På samma sätt hade jag nog varit mer anti mot vaccinet, om jag skulle tvingas leva med en spruta i armen under resten av livet. Nu är det bara ett kort nålstick som knappt känns någonting. Sedan har jag reducerat risken mycket för både infektion, men kanske ännu mer svår sjukdom. Klart man tar vaccinet. Det var en icke-fråga för mig.
Jaha så det handlar om bekvämlighet nu? Det är det som är det viktigaste i frågan? Inte
risk vs nytta? Kul att ni plötsligt väger in en helt ny dimension i era argument. Tror du sjukhuspersonalen som har vårdat ca 120 000 barn med huvudskada sedan pandemin började bryr sig om hur bekvämt det är? Tror du skattepengar bryr sig om det?
Du vet väl dessutom att efter fem månader bör du klassas som ovaccinerad när det gäller smittspridning. Så du måste alltså boosta var fjärde månad för att vara solidarisk. Varje gång med risk för biverkningar. Som sagt. Hjälm är helt fritt från biverkningar och skulle leda till mycket bättre resultat utanför covids riskgrupper.
”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately
20% in months 5 through 7 after the second dose.”
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114