2021-10-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jag säger inte att det INTE kommer en krasch nu eller inom 2 år. Men om man läser några av de tidiga inläggen i den här tråden så är det flera som är super-övertygade om att ekonomin kraschar i slutet av 2018 å det fanns en massa logiska argument för att det skulle bli så... Men uppenbarligen hade de tok-fel den gången. Den som backade ur börsen 2018 - 2021 förlorade en jädrans massa pengar (om de inte köpte fastigheter eller mark istället). Det är bara lite kul när super-övertygade personer har fel, that's all

Jag har eg inga egna slutsatser men har lyssnat på Fourth Turning-anhängare ett tag och tror att de kan ha rätt, antagligen för att jag inte hört något vettigt argument för motsatsen.
Citera
2021-10-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Varför skulle det inte komma en krasch när det genom historien alltid har funkat så? Om den kommer 2018-2021- eller 2024 är inte lika enkelt att förutse såklart.

Med tanke på krisen i England och Libanon så verkar ju dock saker röra på sig nu tycker jag. Inom 2år gissar jag.

Vad gissade du 2020 inför corona? Då var hela forumet övertygad om att nu smäller allt. 2019, 2017, 2014 etc. Alla satt och sa att inom kort smäller det.

Jag kan också sitta och säga att det regnar imorgon varje dag. Ibland får jag rätt, och det gör mig nog mer träffsäker än många "finansnestorer"
Citera
2021-10-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad gissade du 2020 inför corona? Då var hela forumet övertygad om att nu smäller allt. 2019, 2017, 2014 etc. Alla satt och sa att inom kort smäller det.

Jag kan också sitta och säga att det regnar imorgon varje dag. Ibland får jag rätt, och det gör mig nog mer träffsäker än många "finansnestorer"

Jag kopplade aldrig Corona och krasch, eftersom att jag aldrig trodde att Corona skulle bli så uppblåst som det blev.

Har du missat att många tappade 70% av sina sparade pengar under Coronadippen?

Har en polare som hade 1,5mille i aktier och dippade ner till 500K och han hade jävligt ont i magen ett tag tills det började vända uppåt igen. Han sålde som tur var inte, men det har många andra gjort.

Alla därute är ju inte aktieproffs, inte jag heller.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-10-10 kl. 10:03.
Citera
2021-10-10, 10:00
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Varför skulle det inte komma en krasch när det genom historien alltid har funkat så? Om den kommer 2018-2021- eller 2024 är inte lika enkelt att förutse såklart.

Med tanke på krisen i England och Libanon så verkar ju dock saker röra på sig nu tycker jag. Inom 2år gissar jag.

Att det kommer komma en krasch någon gång är ju självklart — alternativet är att konjunkturcykler är ett minne blott.

Den stora frågan är ju när.
Citera
2021-10-10, 10:06
Medlem
Citat:
Jag kopplade aldrig Corona och krasch, eftersom att jag aldrig trodde att Corona skulle bli så uppblåst som det blev.

Har en polare som hade 1,5mille i aktier och dippade ner till 500K och han hade jävligt ont i magen ett tag tills det började vända uppåt igen. Han sålde som tur var inte, men det har många andra gjort.

Fast det var ju inte en krasch i dess rätta bemärkelse. Bostadspriserna gick ned något innan de tokökade. Börsen gick visserligen ned men hämtade sig omedelbart. Arbetslösheten påverkades inte speciellt.
Citera
2021-10-10, 10:08
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:

Ingen fara. Krävs inga kunskaper om börsen för att begripa vad som pågår. Är du bara läskunnig och intresserad så får du allting förklarat för dig av dom som styr skutan:

https://www.amazon.com/COVID-19-Great-Reset-Klaus-Schwab/dp/2940631123/ref=sr_1_1?crid=3J17Y2WA0T510&dchild=1&keywords=gr eat+reset+schwab&qid=1633853212&sprefix=Great+rese t%2Caps%2C315&sr=8-1

https://www.amazon.com/Stakeholder-Capitalism-Global-Economy-Progress/dp/1119756138/ref=sr_1_1?crid=22B4ADZZ0S0HS&dchild=1&keywords=st akeholder+capitalism+klaus+schwab&qid=1633853285&s prefix=Stakeholder+schwab%2Caps%2C283&sr=8-1
Citera
2021-10-10, 10:58
Medlem
Citat:
Fast det var ju inte en krasch i dess rätta bemärkelse. Bostadspriserna gick ned något innan de tokökade. Börsen gick visserligen ned men hämtade sig omedelbart. Arbetslösheten påverkades inte speciellt.

Och du visste att det skulle gå precis så?

När marknaden stog i botten på dippen så var det ju ingen som kunde svara på om det skulle fortsätta till en regelrätt krasch eller ej.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-10-10 kl. 11:24.
Citera
2021-10-10, 11:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Jag brukar sammanfatta det som att "många gissar men ingen vet".
Citera
2021-10-10, 12:05
Medlem
Citat:
Och du visste att det skulle gå precis så?

När marknaden stog i botten på dippen så var det ju ingen som kunde svara på om det skulle fortsätta till en regelrätt krasch eller ej.

Nej men jag satt inte som andra på FB och uttryckte mig självsäkert om hur allt skulle utvecklats
Citera
2021-10-10, 12:18
Medlem
Såna här diskussioner kommer alltid fram till att "ingen vet" och "man kan bara gissa". Historien visar att krascher förekommer men också att börsen återhämtar sig även om det kan ta tid. Det finns dock inga garantier för varken upp- eller nedgång. Risken för det oförutsedda är priset man får ta som investerare för att tjäna arbetsfria inkomster när pengarna får jobba.

Är man nojjig för krascher bör man inte exponera sig för mycket mot börsen. Man bör arbeta i en konjunkturoberoende bransch hos en arbetsgivare med många anställda och bygga upp lång anställningstid för att slippa gå först vid nerdragningar. Man kan skydda värdet av sitt kapital genom att köpa grejer som man har nytta av oberoende av deras marknadsvärde. Behöver jag t ex en bil och har tänkt behålla den tills den är beyond repair skiter jag i om marknaden säger att den är värd 100 000 kr eller 1 krona. En bostad som man tänkt bo i långsiktigt är också bra. Har man bolån kan man binda räntan.

Ädelmetaller och liknande samt kontanter kan också fluktuera i värde och krascher förekommer även där.
Senast redigerad av Sexuritas 2021-10-10 kl. 12:21.
Citera
2021-10-10, 19:20
Medlem
Citat:

Den kinesiska fastighetsmarknaden är ett annat orosmoment som blir intressant att följa.
Citera
2021-10-11, 18:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Ja, vad är egentligen den typiska cykeln för krascher? Under min livstid så har jag varit med om den stora kraschen 1990 som sänkte Sverige totalt, dotcom-kraschen samt nedgången runt 2008-2010 (USA+EU). Den sistnämnda påverkade väl Sverige i lite lägre grad dock? Men, är det annars runt 10-15 år som är det normala eller har de senaste 30 åren varit en avvikelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in