Citat:
Bemöter dina påståenden i ordning. I fallet med covid19 vaccinen fanns upparbetad kunskap redan innan viruset blev känt. Det här brukar ju räknas som SARS 2. Det forskades på vaccin redan för 15 år sedan mot SARS. Vaccintillverkare världen över fick ju för övrigt DNA-sekvensen från Kina i början av pandemin så det fanns bättre utgångsläge än vad som normalt brukar vara fallet.
Har man en dödlig och smittsam sjukdom som far runt planeten som en farsot. En sjukdom som överbelastar vården, som gör var 20:e person blir så sjuk att denne behöver någon form av vård. Ja, då har man ett problem. Finns då ett vaccin är det förstås väldigt angeläget att få ut det så fort som möjligt på marknaden och det är väl vad man gjort. Sedan håller jag inte med om att vaccinen skulle vara "otestade". De genomgick tester i 3 faser från ungefär april/maj till nov år 2020.
Har man immunitet genom antikroppar förhindras viruset reproduktion, så nog sjutton skulle jag säga att vaccinerade eller för den delen tidigare infekterade är betydligt mindre smittsamma än de som aldrig varit i kontakt med viruset, men åkt på en infektion. Men sedan är det väl så att vare sig vaccination, eller naturlig infektion ger någon livslång immunitet. Skyddet varar sannolikt någonstans mellan 6-12 månader, men med mycket stor variation därför är siffran för hur länge skyddet varar föremål för stor debatt.
Du skriver att "de flesta" klarar infektion bra. Grejen är ju den att de flesta klarar vaccination ytterst bra också. Största risken med ett vaccin är inte att det skulle vara farligt, utan att det inte fungerar. Som sagt väg risk mot nytta. 15 tusen har dött av viruset i Sverige. Hur många förmodas ha dött av vaccinet? Är det en handfull? Ändå har man vaccinerat 6-7 miljoner vid det här laget och bara drygt 1 miljon har bekräftats varit smittade, men även med 100% mörkertal är ju siffrorna extremt övertygande till vaccinets fördel. Även hos unga.
Har man en dödlig och smittsam sjukdom som far runt planeten som en farsot. En sjukdom som överbelastar vården, som gör var 20:e person blir så sjuk att denne behöver någon form av vård. Ja, då har man ett problem. Finns då ett vaccin är det förstås väldigt angeläget att få ut det så fort som möjligt på marknaden och det är väl vad man gjort. Sedan håller jag inte med om att vaccinen skulle vara "otestade". De genomgick tester i 3 faser från ungefär april/maj till nov år 2020.
Har man immunitet genom antikroppar förhindras viruset reproduktion, så nog sjutton skulle jag säga att vaccinerade eller för den delen tidigare infekterade är betydligt mindre smittsamma än de som aldrig varit i kontakt med viruset, men åkt på en infektion. Men sedan är det väl så att vare sig vaccination, eller naturlig infektion ger någon livslång immunitet. Skyddet varar sannolikt någonstans mellan 6-12 månader, men med mycket stor variation därför är siffran för hur länge skyddet varar föremål för stor debatt.
Du skriver att "de flesta" klarar infektion bra. Grejen är ju den att de flesta klarar vaccination ytterst bra också. Största risken med ett vaccin är inte att det skulle vara farligt, utan att det inte fungerar. Som sagt väg risk mot nytta. 15 tusen har dött av viruset i Sverige. Hur många förmodas ha dött av vaccinet? Är det en handfull? Ändå har man vaccinerat 6-7 miljoner vid det här laget och bara drygt 1 miljon har bekräftats varit smittade, men även med 100% mörkertal är ju siffrorna extremt övertygande till vaccinets fördel. Även hos unga.
Absolut, lite därför jag sa att det ändå är möjligt att koka ihop något på 1-1,5 år men sen kvarstår det att man omöjligen har haft tid att testa vaccinet ordentligt för att säkerställa kvalitet och ta reda på eventuella kort och långsiktiga bieffekter. Jag har egentligen inget emot vaccin och har tagit bla mot hepatit och lite annat kul men det är där det klämmer för mig. Man vet inte tillräckligt om vaccinerna, hade de varit ordentligt testade och under den tid som egentligen krävs så hade aldrig fel folkgrupper fått Moderna och Astra, man hade inte behövt banna någon av vaccinen i väntan på en massa utredningar som redan hade varit gjorda vid ordentliga tester från första början, man hade aldrig gett folk statusen fullvaccinerad efter 2 doser om man hade vetat att det kommer krävas 3 eller fler (alltså årlig vaccinering) doser osv osv. Så hur kan du trots allt detta anse att vaccinerna är ordentligt testade? Att sen också hinna testa ordentligt och samla data för eventuella långsiktiga biverkningar är omöjligt att göra på inte ens ett år.
Inte nog med allt det, som anställd på läkemedelsföretag har jag genom åren gått på en massa kurser som bla en ordentlig fördjupning i hur läkemedelstillverkning funkar. Hur forskning går till, tidshorisont för olika tester och faser, myndighetskrav osv. Det här med covidvaccinen går helt enkelt mot allt jag har fått lära mig. Ok man hade kunskap sen innan och det hjälpte att få fram ett vaccin mycket snabbare men jag litar helt enkelt inte på kvaliteten och att de har hunnit testa skiten ordentligt och ingen kommer nånsin kunna övertala mig om annat.
Och ja jag har vägt upp + och - med vaccinen för mig. Jag är ung, frisk, mår hur bra som helst, har aldrig varit svårt sjuk, blir aldrig riktigt riktigt dålig när jag blir sjuk, ingår inte i riskgrupp och statistiskt sett kommer min kropp spöa skiten ur viruset och jag kommer inte bli särskilt sjuk. Jag åkte till slut på Covid för lite drygt 2 veckor sen. Hade feber, kände mig lite risig, tappade lukt & smaksinne och hade lite ont i lungorna i 4 dagar, sen gick det snabbt att bli frisk och nu mår jag bra som vanligt. Min uppvägning av + och - visade sig alltså vara korrekt. Jag blev aldrig riktigt dålig och nu har jag antikroppar utan att ha injicerat ett otestat vaccin som ingen vet tillräckligt mycket om hur våra kroppar påverkas av dem och som inte blockerar viruset från att ta sig in i min kropp och infektera den. Vaccin eller inte, jag är fortfarande utsatt för potentiell infektion av viruset.
Ja folk klarar tydligen av vaccinen ytterst bra, men varför ta dem om man klarar sig ytterst bra mot viruset utan dem också så länge man inte ingår i riskgrupp? Hade vem som helst haft lika hög dödsrisk så hade aldrig bla medelåldern för dödsfall i covid legat på 80+. Sen tvivlar jag starkt på att Sven-Åke 80 år sjuk och svag skulle prioriteras i vaccinkön framför Jonas 20 år frisk och stark om Jonas hade lika hög risk att dö. Hade det varit lika hög dödsrisk för båda så hade aldrig Jonas behövt vänta flera månader på att få ställa sig i kö till vaccin som Sven-Åke fick från första dagen, utan de hade snarare fått ställa sig i kö från samma dag eller så hade Jonas tom fått prio eftersom han är ung och har hela livet framför sig till skillnad från Sven-Åke som lika gärna kunnat dö nästa vecka. Precis som när läkare fick prioritera folk på intensiven när det inte fanns plats.