2021-10-09, 22:32
Medlem
Det är ingen rättighet att ingå i Moderna Museets samlingar.
Citera
2021-10-09, 23:01
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skända flaggan-verken har t.om av en domstol bedömts som olagliga. Vilks verk är däremot fullkomligt lagliga.

de Geers "Skända flaggan" är från 1967 och Moderna museet köpte in den 1968.
Citera
2021-10-09, 23:06
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
När jag läser igenom dina inlägg framgår det att du har vissa krav på konst, och det kan du ha bäst du vill, men det verkar som om dina subjektiv definitioner är de allenarådande. Konstverket ska vara "relevant" vad du nu vill med detta ord. Konstverket ska ha "konsthistorisk relevans" (hur det nu ska appliceras på samtidskonst), det ska bidra "något intressant".

de Geers verk provocerade och upprörde. Courbets "L´Origine du monde", ett kvinnligt kön i närbild, kan fortfarande uppröra, 150 år senare. Menskonst upprör. Ja, det finns otaliga exempel.

Skillnaden när det gäller Vilks är att han inte längre kunde leva som alla andra i Sverige efter sin rondellhund. Det är den springande punkten. Det är svårt att tänka sig att t.ex. de Geer eller någon annan för en 50 år sedan skulle ha kunnat skapa något som kunde innebära konkreta dödshot och ständig polisbevakning. Ditt resonemang är hela tiden att Vilks är sig själv skyldig. Att en konstnär inte kan leva som alla andra, och som måste frukta för sitt liv, bortser du ifrån.

Du får gärna skriva mer än två-tre rader och utveckla dina åsikter så det blir både lättare och klarare vad du tycker.

Jag tycker inte att min smak är allenarådande. Och om folk gillar hans verk så kan jag inte argumentera emot det på saklig grund. Men vad som hör hemma i museer eller inte, och vilken konst som är relevant eller viktig är i mångt och mycket en bildningsfråga. Det kan återstå mången kontrovers såklart men allmänt är det inget kontroversiellt i att Richter ställs ut där och inte jag.

Provocera och uppröra är i sig inte fel om man gör nåt annat också. Vilks gjorde inte det vad jag kan se (har efterlyst ingångar från de som säger sig göra det).

Folk som mordhotade och försökte mörda Vilks ger inte verket någon legitimitet - de blottar sig bara som rövhattar, på väntat sätt. Det är betydelselöst för verket.
Citera
2021-10-09, 23:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
de Geers "Skända flaggan" är från 1967 och Moderna museet köpte in den 1968.

Ja. De köpte in konst som av en domstol bedömts bryta mot lagen.

"Två poliser såg verken genom fönstret till galleriet på söndagsmorgonen den 30 april, dagen efter vernissagen. De larmade stationen och jourhavande åklagare beslutade att verken skulle beslagtas.[2] Polisen beslagtog 61 blad, och en del andra verk från galleriet.[2][citat 1] Den 11 maj återvände polisen till galleriet och fann då ytterligare exemplar med samma motiv som även togs i beslag.[1] Per Bjurström, chef för Nationalmuseum i Stockholm hade hunnit köpa serien för Statens Konstmuseers räkning och bladen förvarades sedan i många år under namnet ”okänd mästare” på Nationalmuseum innan de överfördes till Moderna museet.[4][3][5]

Carl Johan De Geer dömdes i Stockholms rådhusrätt och efter överklagande i Svea Hovrätt till 75 dagsböter à 15 kr för uppvigling och skymfande av svensk och utländsk rikssymbol.[1] Straffet fastställdes i Svea hovrätt den 7 juni 1968 och gick därefter vidare till Högsta domstolen där ärendet dock aldrig togs upp.[1] Polisen brände verken då domstolen fastställde att "Litografierna är av sådan beskaffenhet att de skola till förebyggande av vidare brottslighet förverkas”.[1"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nda_flaggan
Citera
2021-10-09, 23:36
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Fast det där töntiga att "uppröra som konst"-beteendet är faktiskt typiskt vänster. Jämför exempelvis med konstfackstudenten som spelade psyksjuk och tog stora resurser i psykvården helt i onödan. Eller de som vill riva ner gamla vackra traditionella konstverk bara för att se reaktionen och upprördheten hos folket. Nej, det är inte konst som ska in i de fina salongerna.

Men du har inga problem med det olagliga konstverket Skända svenska flaggan?
Citera
2021-10-09, 23:37
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Jag tycker inte att min smak är allenarådande. Och om folk gillar hans verk så kan jag inte argumentera emot det på saklig grund. Men vad som hör hemma i museer eller inte, och vilken konst som är relevant eller viktig är i mångt och mycket en bildningsfråga. Det kan återstå mången kontrovers såklart men allmänt är det inget kontroversiellt i att Richter ställs ut där och inte jag.

Provocera och uppröra är i sig inte fel om man gör nåt annat också. Vilks gjorde inte det vad jag kan se (har efterlyst ingångar från de som säger sig göra det).

Folk som mordhotade och försökte mörda Vilks ger inte verket någon legitimitet - de blottar sig bara som rövhattar, på väntat sätt. Det är betydelselöst för verket.

Moderna museet har runt 130 000 verk (en stor del fotografier). Det är bara en bråkdel i utställningssalarna.

Hur vi än vrider och vänder på argumenten blir det till syvende och sist något subjektivt när det diskuteras konst.

Det finns en hel del "68-konst" i samlingarna. Det uppskattar jag, därför att den speglar tidsandan. Kvalitén kan diskuteras. Och givetvis budskapen. Och jag trodde att det var ett av museet syften att just bevara samtidskonsten. Inte minst för framtidens besökare. Därför kan jag inte förstå museichefens beslut.
Citera
2021-10-09, 23:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag medger att en del som inte är "sverigevänner" också verkar ha drabbats av omdömeslöshet i det här fallet. De är de enda som jag anser reagerar "ängsligt" i den här situationen, och verkar motiveras av rädsla i första hand.

Jag tycker man kan häckla alla religioner. Tycker Charlie Hebdo gjort det bättre än Vilks när det gäller Islam. Jag tycker en viktig del av poängen är just det, att Vilks genom att trigga de här reaktionerna från fundamentalister tycker det är värt att paja mellan icke-fundamentalister på båda sidor bara för att få lite uppmärksamhet. En del har fått för sig att hans teckning spelar roll, antingen som hädelse eller som inlägg i yttrandefrihetsdebatten. Sanningen är att den är ointressant i båda avseenden.

Förstå mig nu: det han gjorde kan tänkas vara försvarbart, men förtjänar ingen hyllning - så ser jag på det, varken mer eller mindre.
Hur "triggar" Vilks fundamentalister med en sketch på en gubbe? Varför är Charlie Hedbo ok men inte Vilks? Den ena är en suddig sketch och den andra är en kariaktyr (betydligt mer nedlåtande). Varför är det rasism att rita Mohammed med blyerts? Varför är det inte rasism att häckla Jesus och kristendomen? Frågorna hopar sig och du har varit väldigt frikostig med att brunsmeta men du vet inte ens Vilks motiv.

Jag personligen tycker Vilks teckning är en skräpbild men det är ju inte alls det handlar om. Vems ärenden springer du? Är det viktigt för dig att stödja fundamentalister som vill införa blasfemilagar?
Senast redigerad av Thelonegunman 2021-10-09 kl. 23:45.
Citera
2021-10-09, 23:49
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Hur "triggar" Vilks fundamentalister med en sketch på en gubbe?
Ja du, jag kan inte redogöra för det i detalj, men det var knappast oväntat.

Citat:
Varför är Charlie Hedbo ok men inte Vilks? Den ena är en suddig sketch och den andra är en kariaktyr (betydligt mer nedlåtande).
Humor frälser. Att behandla alla lika inger förtroende. CH:s medarbetare kanske ytterst är bättre konstnärer än Vilks?

Citat:
Varför är det rasism att rita Mohammed med blyerts? Varför är det inte rasism att häckla Jesus och kristendomen?

Som jag påpekat flera gånger är inget av dem
Rasism i sig. Båda kan dock vara det. Man får göra en helhetsbedömning. Ser ingen anledning att snåla med brunsmeten.

Citat:
Jag personligen tycker Vilks teckning är en skräpbild men det är ju inte alls det handlar om. Vems ärenden springer du? Är det viktigt för dig att stödja fundamentalister som vill faktiskt försöker införa blasfemilagar?

Jag delar din uppfattning om rondellhunden. Jag tycker dock att det är kvaliteten det handlar om till viss del. Eftersom den inte är intressant som konstföremål är det märkligt att folk vill se den på moderna. Då känner jag mig manad att lägga mig i. Innan dess suckade jag mest. Jag har uttryckt noll stöd till fundamentalister vad jag vet - men citera om du sett nåt så kan vi diskutera det.
Citera
2021-10-09, 23:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Jag tycker att Sverige är alldeles för rädda för att bli kallade rasister.
Detta är väl ett exempel på det, att ha bilder som kommit från fantasi ska inte finnas något förbud på, det är en yttrandefrihet som måste hållas vid.
Men sedan så har museet också rätt att få neka verk som de inte tycker är gynnande eller tillhör hos dem, så det är väl okej.
Jag antar att jag bara är rädd om att principen om yttrandefrihet inte får ta plats och att museer är rädda för retaliation om man skulle uppsätta ett sådant konstverk därav känns det som att det inte är okej.

Men att säga att man inte ska få utöva sin religion och stänga ner moskeer är inte rätt väg att gå, lite nästan sak då... du går emot yttrandefrihet för att du säger att de inte får ha åsikter och inte en plats som ska fungera som ett neutralt ställe där man ska utdela tankar om ett visst ämne (Nu detta är också ett problem då man misstänker att extremism frodas i moskeer) men men, you get the point.

Muslimer och islam hör inte hemma i Sverige. De hör hemma i Mellanöstern. Det är därför man bör utrota islam härifrån.
Citera
2021-10-10, 00:04
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ja du, jag kan inte redogöra för det i detalj, men det var knappast oväntat.

Humor frälser. Att behandla alla lika inger förtroende. CH:s medarbetare kanske ytterst är bättre konstnärer än Vilks?

Som jag påpekat flera gånger är inget av dem
Rasism i sig. Man får göra en helhetsbedömning. Ser ingen anledning att snåla med brunsmeten.

Jag delar din uppfattning om rondellhunden. Jag tycker dock att det är kvaliteten det handlar om till viss del. Eftersom den inte är intressant som konstföremål är det märkligt att folk vill de den på moderna. Då känner jag mig manad att lägga mig i. Innan dess suckade jag mest. Jag har uttryckt noll stöd till fundamentalister vad jag vet - men citera om du sett nåt så kan vi diskutera det.
Det är ju knappast så att folk kräver att se rondellhunden på nationella muséet. Kritiken handlar mest om hur de väljer att motivera varför de inte tar in verket. Läs Cwejamans;
https://www.gp.se/ledare/moderna-museet-g%C3%B6r-vilks-till-f%C3%B6r%C3%B6varen-1.56645770

Ärligast hade varit att säga att de inte önskar bli föremål för terror och det hade varit fine, någonting alla hade förstått.

Konst nuförtiden handlar mer sällan om konstnärens skicklighet med penseln utan om genomslaget det fick i sin samtid. På så vis har Vilks lyckats generera ett verk med högt artistiskt värde oavsett teckningens simpla skisser.

Eftersom du så ivrigt brunsmetar Vilks teckning anser jag att du springer fundamentalisternas ärenden. De vill införa blasfemilagar och åberopar rasism och "islamofobi" så din argumentation är i linje med deras syften.
Citera
2021-10-10, 00:28
Medlem
blamages avatar
Vilks dog pga sitt konstverk och museet tar inte in det i sin samling. Kanske Löfvens fetala rakapparatsresevdel från i julas kvalar in. Eller Johan Carlsons spasmer när när han ljuger om Covid. Eller Ylva Johanssons stickning när hon dränker Sverige i afghaner. Stissludret Magdas budget som sänkte Sverige borde vara given. Bygg om Moderna till en folkutbytesförläggning. Dvs bränn skiten till grunden.
Citera
2021-10-10, 00:54
Medlem
farbror Svens avatar
Möjlig "hatisk och kränkande ikonografi"?

https://sis.modernamuseet.se/sv/objects/58820/martin-luther-king?ctx=cc5444058acf437e77f0bb41c33966ca299d61ea& idx=3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in