Citat:
Ursprungligen postat av
Thelonegunman
Även om många "sverigevänner" blir intresserade av konst så fråntar det inte Vilks egna personliga motiv till varför han gjorde teckningen. Det är dessutom fel att påstå att det bara är "sverigevänner" som backar upp Vilks.
Det är en helt absurd diskussion du för när du går extremisternas ärenden. Talar du för den stora majoriteten muslimer som förmodligen rycker på axlarna åt en sådan skitsak? Det verkar vara väldigt viktigt för dig att brunsmeta Vilks så svara på hur du lyckas likställa kritik med religion som rasism? Sen verkar du tycka att häcklande av andra religioner är ok och inte rasism vilket gör din argumentation riktigt svagbegåvad.
Jag medger att en del som inte är "sverigevänner" också verkar ha drabbats av omdömeslöshet i det här fallet. De är de enda som jag anser reagerar "ängsligt" i den här situationen, och verkar motiveras av rädsla i första hand.
Jag tycker man kan häckla alla religioner. Tycker Charlie Hebdo gjort det bättre än Vilks när det gäller Islam. Jag tycker en viktig del av poängen är just det, att Vilks genom att trigga de här reaktionerna från fundamentalister tycker det är värt att paja mellan icke-fundamentalister på båda sidor bara för att få lite uppmärksamhet. En del har fått för sig att hans teckning spelar roll, antingen som hädelse eller som inlägg i yttrandefrihetsdebatten. Sanningen är att den är ointressant i båda avseenden.
Förstå mig nu: det han gjorde kan tänkas vara försvarbart, men förtjänar ingen hyllning - så ser jag på det, varken mer eller mindre.