2021-10-09, 21:18
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
Jag vill inte göra någon fredlös, och jag kan inte uttala mig om huruvida Vilks var rasist personligen (jag tror inte det). Men det är uppenbart att rasistiska motiv ligger bakom mycket av det plötsliga konstintresset som uppstått bland sk "sverigevänner". Och det är lika uppenbart att Vilks hade kunnat göra nåt intressant istället för att bara peka finger åt muslimer och vänta på att få stöd när de reagerar som väntat. Jag håller med om att han hade kunnat utforma sin provokation på en mängd andra sätt, och att vissa av dem kanske t.om. kunde ha varit ännu tunnare konstnärligt.

Jag skiter i vem som använder "rasistargumentet" (det är inget argument utan bara ett konstaterande). Det står på egna ben.
Även om många "sverigevänner" blir intresserade av konst så fråntar det inte Vilks egna personliga motiv till varför han gjorde teckningen. Det är dessutom fel att påstå att det bara är "sverigevänner" som backar upp Vilks.

Det är en helt absurd diskussion du för när du går extremisternas ärenden. Talar du för den stora majoriteten muslimer som förmodligen rycker på axlarna åt en sådan skitsak? Det verkar vara väldigt viktigt för dig att brunsmeta Vilks så svara på hur du lyckas likställa kritik med religion som rasism? Sen verkar du tycka att häcklande av andra religioner är ok och inte rasism vilket gör din argumentation riktigt svagbegåvad.
Citera
2021-10-09, 21:19
Medlem
Citat:
Det kan han mycket väl ha gjort. Tycker du det framgår av verket? Hur isf? Tycker du det blev en bra diskussion? Vad kom vi fram till mer än att fundamentalister kan vara dumma i huvet?

Vi kom väl fram till att yttrandefrihetensgräns går vid islam. Detta, inte för att det sårar någon - då skulle flaggan och ecce homo också vara ute, utan att islam, under hot om våld, får sin vilja igenom.

Vad är nästa reträtt, kina? Putin? Erdogan?
Citera
2021-10-09, 21:21
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Förmodligen inte mycket alls på din sida, med tanke på att du är helt förvrängd till att sitta här och gnälla på rasism.

Mig har det dock lärt en jävla massa, då jag har varit intresserad av så mycket annat. Tex på hur man inte ska styra ett land. Vad som gör en bra och dålig pappa. Hur länder som dessa faktiskt påverkas. Vad det ställer till med. Och vilken skitreligion det där egentligen är..

Det kommer med åldern det där, och det underlättar att resten av er idioter bara sitter där och babblar.

Jag tyckte hela förloppet gick att förutsäga från början, och tyckte det var ett ointressant fall av uppmärksamhetstörst från början. Inget har skett för att ändra min uppfattning.

Alla religioner är skit i något avseende, och alla är OK i något annat. I slutändan går gränsen mellan individerna - vissa är rövhål, andra inte. Att de itutats gammal skrock som barn kan påverka men inte så mycket.
Citera
2021-10-09, 21:23
Medlem
Mycket bra av MM. Tur att det finns folk med vettet kvar. Jag rondellhunden gjordes helt klart i provokativt syfte och inget annat, vem fan hade hört talas om Vilks innan. Klart som fan att jag blir arg och provocerad och konst på brinnande svensk fana eller mitt barns ansikte på en död gris.
Citera
2021-10-09, 21:24
Medlem
.CaptainC.s avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Vad är ”budskapet” och ”resterande”?

Läs om läs rätt. Du väljer att misstolka medvetet men du är utanför din liga. Din narcissism och övertro på dig själv är endast en illusion.
Citera
2021-10-09, 21:24
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Även om många "sverigevänner" blir intresserade av konst så fråntar det inte Vilks egna personliga motiv till varför han gjorde teckningen. Det är dessutom fel att påstå att det bara är "sverigevänner" som backar upp Vilks.

Det är en helt absurd diskussion du för när du går extremisternas ärenden. Talar du för den stora majoriteten muslimer som förmodligen rycker på axlarna åt en sådan skitsak? Det verkar vara väldigt viktigt för dig att brunsmeta Vilks så svara på hur du lyckas likställa kritik med religion som rasism? Sen verkar du tycka att häcklande av andra religioner är ok och inte rasism vilket gör din argumentation riktigt svagbegåvad.

Jag medger att en del som inte är "sverigevänner" också verkar ha drabbats av omdömeslöshet i det här fallet. De är de enda som jag anser reagerar "ängsligt" i den här situationen, och verkar motiveras av rädsla i första hand.

Jag tycker man kan häckla alla religioner. Tycker Charlie Hebdo gjort det bättre än Vilks när det gäller Islam. Jag tycker en viktig del av poängen är just det, att Vilks genom att trigga de här reaktionerna från fundamentalister tycker det är värt att paja mellan icke-fundamentalister på båda sidor bara för att få lite uppmärksamhet. En del har fått för sig att hans teckning spelar roll, antingen som hädelse eller som inlägg i yttrandefrihetsdebatten. Sanningen är att den är ointressant i båda avseenden.

Förstå mig nu: det han gjorde kan tänkas vara försvarbart, men förtjänar ingen hyllning - så ser jag på det, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Kukulinskilli 2021-10-09 kl. 21:27.
Citera
2021-10-09, 21:26
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Vi kom väl fram till att yttrandefrihetensgräns går vid islam. Detta, inte för att det sårar någon - då skulle flaggan och ecce homo också vara ute, utan att islam, under hot om våld, får sin vilja igenom.

Vad är nästa reträtt, kina? Putin? Erdogan?

Vem kom fram till det? I vilken omfattning har det här verket drabbats av inskränkt yttrandefrihet? Det kan möjligen ha skett i andra länder (som inte tillåter kortärmat på män), men knappast i Sverige. Han har tvärtom fått sin yttrandefrihet garanterad och skyddad via statligt personskydd.
Citera
2021-10-09, 21:26
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CaptainC.
Läs om läs rätt. Du väljer att misstolka medvetet men du är utanför din liga. Din narcissism och övertro på dig själv är endast en illusion.

Ok, men det blir svårt att diskutera med dig om du inte kan förtydliga, för du skrev nån slags ordsallad av ofullständiga meningar som inte gick att tyda.
Citera
2021-10-09, 21:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag har svarat på den tröttsamma kommentaren om bajsbrun postmodern konst tusen gånger redan.

Var har jag utryckt något konformistiskt ideal? Var har jag sagt att ordet inte ska vara fritt?

Problemet är inte innehållet, det är kvaliteten. Rasistisk konst kan vara bra men den behöver åstadkomma mer än väcka reaktioner. Kanske till och med ha nåt att bidra med?

Ordet rasistisk konst får stå för dig.

Vad är det som t.ex. gör Carl Johan de Geers Skända flaggan bättre, enligt dig?
Citera
2021-10-09, 21:28
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ordet rasistisk konst får stå för dig.

Vad är det som t.ex. gör Carl Johan de Geers Skända flaggan bättre, enligt dig?

Bara det textuella innehållet i Skända Flaggan allena höjer det mil över rondellhunden. Men jag har inte uttryckt något vidare positivt om det verket och känner inte för att försvara nåt enskilt så. Viktigare att punktera kejsarens nya kläder kring Vilks rondellhund. Alla blir så vänligt inställda när någon dör att det kan vara viktigt att inte släppa fram trams.
Citera
2021-10-09, 21:29
Medlem
.CaptainC.s avatar
Citat:
Ok, men det blir svårt att diskutera med dig om du inte kan förtydliga, för du skrev nån slags ordsallad av ofullständiga meningar som inte gick att tyda.

Läs citatet nedan:
Citat:
Citera
2021-10-09, 21:31
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Läs citatet nedan:

Ja, jag läste det. Jag är ledsen, men det hjälpte mig inte alls att förstå ditt obegripliga inlägg från tidigare. Jag uppskattar tonen och personangreppen, men det hade blivit en bättre diskussion om du kunde förklara vad du menade förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in