2021-10-09, 20:51
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santoku
Poängen var att väcka reaktioner och bjuda upp till debatt. Han hade aldrig räknat med att det skulle få så stort genomslag att man får ett samtal ifrån Turkar eller några andra.
Han hade nog inte räknat med att bli satt med polisvakt i över 14 vårar. Men som han själv sa, hade han vetat vilka reaktioner han skulle fått så hade han gjort det hela igen.

Så hur tycker du verket bjuder upp till debatt? Vilken debatt? Vad uttrycker det?
Citera
2021-10-09, 20:51
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
oj vad du övertolkar. Man kan absolut häckla vad som helst. Rasist blir man när syftet med häcklandet är rasistiskt. Med det sagt: man har rätt att vara rasistisk. Men det blir löjligt när folk försöker göra det till viktig kamp för yttrandefriheten, eller låtsas att det i sig skulle utgöra konstnärlig kvalitet. De allra flesta som hävdar något sånt gillar bara vem måltavlan är - de skulle inte göra ett skit för en konstnär som blev hotad av NMR. Så de är hycklare och pajasar, vilket inte heller är en nyhet.
Eftersom du inte vet motivet till Vilks teckning kan du heller inte avgöra (enligt din egen ihopsnickrade version) vad som är rasism. De flesta normala människor tycker det är ganska harmlöst att rita en ful skiss på en gubbe och säga att det är Mohammed. Men du tycker det är en viktigt etikett att stryka på och missar det mest basala; rätten att skoja, häckla och håna.

Du är ganska hårdnackad med att en tillsynes harmlös skiss är "rasism" och jag antar därmed att du är för blasfemilagar. Att skoja om religion är = rasism. Du borde byta avatar till Arnstad, för du diskuterar lika fyrkantigt och extremt som den herrn.
Citera
2021-10-09, 20:52
Bannlyst
Citat:
Så hur tycker du verket bjuder upp till debatt? Vilken debatt? Vad uttrycker det?

Skapade han inte verket för o diskutera med folk hur viktigt det är med yttrandefrihet?
Citera
2021-10-09, 20:53
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Eftersom du inte vet motivet till Vilks teckning kan du heller inte avgöra (enligt din egen ihopsnickrade version) vad som är rasism. De flesta normala människor tycker det är ganska harmlöst att rita en ful skiss på en gubbe och säga att det är Mohammed. Men du tycker det är en viktigt etikett att stryka på och missar det mest basala; rätten att skoja, häckla och håna.

Du är ganska hårdnackad med att en tillsynes harmlös skiss är "rasism" och jag antar därmed att du är för blasfemilagar. Att skoja om religion är = rasism. Du borde byta avatar till Arnstad, för du diskuterar lika fyrkantigt och extremt som den herrn.

Nej jag anser inte att blasfemi kan vara ett brott. Men det kan vara en osofistikerad, plump gest som inte bidrar till något intressant. Som i det här fallet. Alla hot mot honom var fel, han skulle fått göra det utan konsekvenser. Men det blir inte stor konst för det.

Exempel på stor, blasfemisk konst:
Richard Herring, Christ on a Bike
Jerry Springer the Opera
Gilles och Natten av Hugo Claus
Four Lions, Chris Morris
Finns massor
Senast redigerad av Kukulinskilli 2021-10-09 kl. 20:56.
Citera
2021-10-09, 21:01
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Skapade han inte verket för o diskutera med folk hur viktigt det är med yttrandefrihet?

Det kan han mycket väl ha gjort. Tycker du det framgår av verket? Hur isf? Tycker du det blev en bra diskussion? Vad kom vi fram till mer än att fundamentalister kan vara dumma i huvet?
Citera
2021-10-09, 21:02
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nej jag anser inte att blasfemi kan vara ett brott. Men det kan vara en osofistikerad, plump gest som inte bidrar till något intressant. Som i det här fallet. Alla hot mot honom var fel, han skulle fått göra det utan konsekvenser. Men det blir inte stor konst för det.

Exempel på stor, blasfemisk konst:
Richard Herring, Christ on a Bike
Jerry Springer the Opera
Gilles och Natten av Hugo Claus
Finns massor
Ok det är bra att du inte vill ha blasfemilagar. En osofistikerad och plump provokation hade ex varit att rita en bild på Mohammed när han idkar samlag med en gris. Då hade Vilks mer upplevts som provokativ (fortfarande inte rasist) och han hade fått mindre sympati.

Nu är tröskeln ganska låg inser de flesta och alla framsteg som gjorts sedan upplysningen under 1700-talet raderas i snabb takt av bl a sådana som dig som menar att till synes oskyldiga teckningar är rasism. Inte ens islamisterna själva för fram rasistargumentet utan säger kort och gott att han hädar islam och därför måste dö, så frågan är varför det blir så viktigt för dig att göra Vilks fredlös med vår tids paria-etikett "rasist"?

Du är historielös och en nyttig idiot.
Citera
2021-10-09, 21:08
Bannlyst
Citat:
Det kan han mycket väl ha gjort. Tycker du det framgår av verket? Tycker du det blev en bra diskussion?

Ja det tycker jag. Mest utstående att det handlar om yttrandefrihet, tycker jag det är när han själv sitter och förklarar det..

Och ja det tycker jag. Intressantast var det att se hur diktatoriska islamister faktiskt funkar.
Citera
2021-10-09, 21:10
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ok det är bra att du inte vill ha blasfemilagar. En osofistikerad och plump provokation hade ex varit att rita en bild på Mohammed när han idkar samlag med en gris. Då hade Vilks mer upplevts som provokativ (fortfarande inte rasist) och han hade fått mindre sympati.

Nu är tröskeln ganska låg inser de flesta och alla framsteg som gjorts sedan upplysningen under 1700-talet raderas i snabb takt av bl a sådana som dig som menar att till synes oskyldiga teckningar är rasism. Inte ens islamisterna själva för fram rasistargumentet utan säger kort och gott att han hädar islam och därför måste dö, så frågan är varför det blir så viktigt för dig att göra Vilks fredlös med vår tids paria-etikett "rasist"?

Du är historielös och en nyttig idiot.

Jag vill inte göra någon fredlös, och jag kan inte uttala mig om huruvida Vilks var rasist personligen (jag tror inte det). Men det är uppenbart att rasistiska motiv ligger bakom mycket av det plötsliga konstintresset som uppstått bland sk "sverigevänner". Och det är lika uppenbart att Vilks hade kunnat göra nåt intressant istället för att bara peka finger åt muslimer och vänta på att få stöd när fundamentalisterna bland dem reagerar som väntat. Jag håller med om att han hade kunnat utforma sin provokation på en mängd andra sätt, och att vissa av dem kanske t.om. kunde ha varit ännu tunnare konstnärligt.

Jag skiter i vem som använder "rasistargumentet" (det är inget argument utan bara ett konstaterande). Det står på egna ben.
Senast redigerad av Kukulinskilli 2021-10-09 kl. 21:15.
Citera
2021-10-09, 21:11
Medlem
Kukulinskillis avatar
Citat:
Ja det tycker jag. Mest utstående att det handlar om yttrandefrihet, tycker jag det är när han själv sitter och förklarar det..

Och ja det tycker jag. Intressantast var det att se hur diktatoriska islamister faktiskt funkar.

Vad har verket haft för effekt på vår diskurs om yttrandefriheten? Mer än att idioter fått för sig att den hotas om Moderna inte visar skiten? Vad i verket och dess tillblivelse har ens beröringspunkter med yttrandefrihet som fenomen?

Menar du att du inte förstod hur en islamistisk diktatur funkar innan de sa att hans teckning var hädelse och att han förtjänade dödsstraff? Blev du förvånad när det hände? Vad var det du fick se som var nytt och informativt?
Citera
2021-10-09, 21:15
Bannlyst
Lars Wilk kanske var post postmodernistisk. Moderna muséet håller ju på med sina rutor av olika färger och uppochnedvända pissoarer för att oligarkerna ska tvätta sina pengar på piss-konst. Tacka vet jag nationalmuseum. Innan dom tog ned tavlorna, dom pk-svinen.
Citera
2021-10-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gitte Ørskou, överintendent på Moderna Museet avvisar propåer om att köpa in Vilks Muhammedteckningar. 2015 tackade man nej till Vilks donation av teckningar.

https://www.dn.se/kultur/moderna-museets-chef-om-vilks-muhammedteckning-hatisk-och-krankande/

Samtidigt har Moderna Museet i sina samlingar ett exemplar av Carl Johan De Geers affisch "Skända flaggan" från 1967

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nda_flaggan

Att diskutera: Vad är hatisk och kränkande ikonografi? Beror det på vem som hatar och vem som kränks?

Tycker väl inte att det är konstigt att ett museum inte vill ta in karikatyrer av muslimer (eller judar) eller det som kopplas till dem. De flesta har inte ens sett hans dadaistiska teckningar. Skända flaggan är folklig på ett helt annat sätt. Hade den kommit nu hade den nog inte tagits in.
Citera
2021-10-09, 21:18
Bannlyst
Citat:
Vad har verket haft för effekt på vår diskurs om yttrandefriheten? Mer än att idioter fått för sig att den hotas om Moderna inte visar skiten? Vad i verket och dess tillblivelse har ens beröringspunkter med yttrandefrihet som fenomen?

Menar du att du inte förstod hur en islamistisk diktatur funkar innan de sa att hans teckning var hädelse och att han förtjänade dödsstraff? Blev du förvånad när det hände? Vad var det du fick se som var nytt och informativt?

Förmodligen inte mycket alls på din sida, med tanke på att du är helt förvrängd till att sitta här och gnälla på rasism.

Mig har det dock lärt en jävla massa, då jag har varit intresserad av så mycket annat. Tex på hur man inte ska styra ett land. Vad som gör en bra och dålig pappa. Hur länder som dessa faktiskt påverkas. Vad det ställer till med. Och vilken skitreligion det där egentligen är..

Det kommer med åldern det där, och det underlättar att resten av er idioter bara sitter där och babblar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in