2021-10-09, 20:22
Avslutad
Jag har åkt på en djup depression där jag mår sämre än jag någonsin gjort. Är absolut inte nöjd med mitt privatliv och på jobbet är det en enorm stress. Sedan gick en kollega och sjukskrev sig p.g.a utbrändhet och efter det är det ännu värre för oss som är kvar och nu känner jag sådan enorm avsmak att åka till jobbet när det är fullständigt omöjligt att hinna med.

Jag sökte nytt jobb och fick en första intervju(nästan drömjobb), av flera intervjuer. Men eftersom vi är för få på jobbet så fick jag inte min ledighetsansökan beviljad och det betyder att jag är fast på mitt jobb. Nu i efterhand kanske jag borde ha sjukanmält mig istället men det är lätt att vara efterklok. Sedan är jag en ärlig och lojal arbetare som inte tycker om att sjukanmäla mig när jag inte är sjuk.

Nu undrar jag lite hur jag ska göra. Jag orkar inte nuvarande jobb med denna personalbrist och jag hatar mitt ensamma liv utanför jobbet. Jag vantrivs vart jag än är helt enkelt.

Hur ska jag lösa denna situation? Att säga upp mig är ju egentligen väldigt dumt innan man har något nytt och man har ju två månaders karens på A-kassan om man säger upp sig själv.
Citera
2021-10-09, 20:40
Medlem
Sqrbankens avatar
Tycker du ska pröva sjuka dig, även om hjälp från vårt "sociala skyddsnät" är en ren lottorad vad det verkar.

Själv fick jag inte vara inskriven på arbetsförmedlingen om jag inte var aktivt jobbsökande (vilket jag inte var - sjukskriven) medan f-kassan inte beviljade (vad det nu heter) precis som a-kassan om jag inte var inskriven på arbetsförmedlingen. U-land.

35 och betalat skatt sen jag var 15 utan att konsumerat någon form av "uppehållsstöd" så var knappast välorienterad i maskineriet. Helt utelämnad, negligerad, förnedrad, sjuk. Hört andra i samma sits.

Nåväl, behöver inte skrämma upp dig. Vi har precis äntrat ett valår och då brukar vårt genomkorrumperade maskineri vara desto humanare mot anständigt, hårt arbetande människor i genuint behov av det stöd de har rätt till så tror dina chanser är goda.

Tänk på dig själv i förstahand.
Citera
2021-10-09, 20:53
Medlem
hogerspokets avatar
Du kan sjuka dig själv i två veckor. Undertiden ser du till att diskutera det med en läkare, och ser om det finns grund för sjukskrivning för depression/utbrändhet.

Du har ju även möjlighet till att diskutera det med företagshälsovården.

Gå inte och dra på det, det kommer sannolikt inte att bli bättre.
--

Been there, done that. Så här 6 år senare är allt bättre än någonsin professionellt. Att komma ifrån eländet var första steget. Sen tog det förvisso jävligt lång tid, men det är ju som det är.
Citera
2021-10-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abrillo
Jag har åkt på en djup depression där jag mår sämre än jag någonsin gjort. Är absolut inte nöjd med mitt privatliv och på jobbet är det en enorm stress. Sedan gick en kollega och sjukskrev sig p.g.a utbrändhet och efter det är det ännu värre för oss som är kvar och nu känner jag sådan enorm avsmak att åka till jobbet när det är fullständigt omöjligt att hinna med.

Jag sökte nytt jobb och fick en första intervju(nästan drömjobb), av flera intervjuer. Men eftersom vi är för få på jobbet så fick jag inte min ledighetsansökan beviljad och det betyder att jag är fast på mitt jobb. Nu i efterhand kanske jag borde ha sjukanmält mig istället men det är lätt att vara efterklok. Sedan är jag en ärlig och lojal arbetare som inte tycker om att sjukanmäla mig när jag inte är sjuk.

Nu undrar jag lite hur jag ska göra. Jag orkar inte nuvarande jobb med denna personalbrist och jag hatar mitt ensamma liv utanför jobbet. Jag vantrivs vart jag än är helt enkelt.

Hur ska jag lösa denna situation? Att säga upp mig är ju egentligen väldigt dumt innan man har något nytt och man har ju två månaders karens på A-kassan om man säger upp sig själv.

Fortsätt att söka andra jobb och sjuka dig när du har intervju.

Lyssna på magkänslan, den är rätt.
Citera
2021-10-09, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tycker du ska pröva sjuka dig, även om hjälp från vårt "sociala skyddsnät" är en ren lottorad vad det verkar.

Själv fick jag inte vara inskriven på arbetsförmedlingen om jag inte var aktivt jobbsökande (vilket jag inte var - sjukskriven) medan f-kassan inte beviljade (vad det nu heter) precis som a-kassan om jag inte var inskriven på arbetsförmedlingen. U-land.
Ja det verkar vara ett rent lotteri det där med sjukskrivning. Däremot så är det ju egentligen inte något jag vill då jag är rädd för att ha svårt att hitta nytt jobb senare. Särskilt om man ska lämna referenser och de vill kolla om man varit sjukskriven. Men jag hade säkert mått bra av det. Har också inte tagit ut en krona i A-kassa eller socialbidrag. Det enda bidrag jag haft är studiebidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du kan sjuka dig själv i två veckor. Undertiden ser du till att diskutera det med en läkare, och ser om det finns grund för sjukskrivning för depression/utbrändhet.

Du har ju även möjlighet till att diskutera det med företagshälsovården.

Gå inte och dra på det, det kommer sannolikt inte att bli bättre.
Nu från Oktober har man återgått till en vecka utan läkarintyg. Sedan tänker jag på min ensamma kollega som också jag kan se på är på väg att bli utbränd, och drar jag blir det kaos.

Företagshälsovård och kollektivavtal har vi inte.
Citera
2021-10-10, 15:37
Medlem
nonameds avatar
Du har troligtvis ingen "djup" depression än. Jobba inte ihjäl dig på ett jobb som ersätter dig på några veckor om du skulle få en utmattningsdepression eller liknade. Sök andra jobb under tiden. Du kan även ta kontakt med läkare och be om råd.
Citera
2021-10-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Du har troligtvis ingen "djup" depression än. Jobba inte ihjäl dig på ett jobb som ersätter dig på några veckor om du skulle få en utmattningsdepression eller liknade. Sök andra jobb under tiden. Du kan även ta kontakt med läkare och be om råd.
Helt riktigt. När du är djupt deprimerad kommer du inte ens ur sängen. Du är troligtvis vad vi i min ungdom kallade " trött på att jobba"...men,idag kallas för utbrändhet. Byt jobb om du tror att det hjälper. men,var beredd på att du kommer att få jobba hela dagarna ända tills du går pension,tråkigt,jag vet... men så är det.......
Citera
2021-10-10, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Nej en djup depression har jag inte. Jag har nog en lätt depression + olycklig. Jag söker ju andra jobb, och jag skulle på ett förtest (särskilt jobb) men som jag inte fick gå på.

Men jag har sovit på saken och nästa gång jag inte får min ledighet godkänd ska jag säga: Okej, då säger jag upp mig nu. Alternativt att säga att jag ska på ett läkarebesök, ingen kan vara så fittig att neka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in