Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag ser inga frågor som jag inte besvarat. Det är väl känt att du inte läser vad andra skriver.
Jag svarar på min egen fråga istället. Alla andra år nästan 30 år tillbaka har räntor och inflation korrelerat. Men de sista fem åren har det hänt något och trots inflation så är räntorna noll. Nu tillkommer även inflationsökningen från Tyskland och då blir det det ännu mer rimligt att räntorna stiger. Denna unika period inom ekonomin är alldeles snart över.
Jag frågade när RB tidigare förutspått oförändrad ränta i flera år framåt och sedan justerar kraftigt på kort sikt tidigare. Att inflationen nu tillfälligt ökat marginellt är inte ett svar på frågan.
Som ett snitt de senaste 6 månaderna tom augusti ligger kpif i Sverige på drygt 2% vilket är riksbankens mål. Varför skulle de höja räntorna när kpif ligger på målet? Att inflationen en enstaka månad går upp på 2.4% som i augusti säger lite. I april var den 2.5%. Den skenande inflationen som du säger är runt hörnet syns inte i Sverige öht alls och varken bankerna eller RB tror på den annat än möjligen en kortare peak. Du har presenterat noll som motbevisa det.