Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Finns 2 faktorer som talar för få kvm, inga onödiga ytor som kräver energi i nån form samt inte långa pendelavstånd..det är elpriset och bensin/dieselpriset som kommer att stiga mycket framöver.
Att sitta i en 200kvm villa och/eller bo 5 mil från jobbet..NEJ!
Varför skulle man inte vilja sitta i en 200 kvm villa??
Jag gör det och ser inget skäl att flytta. Nybyggda villor här i krokarna tenderar att byggas upp till 240 kvm. (Byggloven verkar ta stopp där).
Jag tvivlar på att elpriset kommer stiga speciellt mycket. Tillfälligt kanske, men inte på sikt.
Stiger det kommer produktionen bara öka och då faller priset tillbaka.
Idag kan osubventionerade nya vindkraftverk ge bra elpris. Och det kommer minska ytterligare med åren. Regeringen har också beslutat om att ta bort elcertifikaten. Finns inte skäl att ha kvar de.
Och blir det stora variationer i elpris kommer mer pumpkraft byggas. Och annan energilagring.
Jag är inte övertygad om att oljepriset kommer öka speciellt. Oljeproducenterna kommer acceptera lägre och lägre pris för att få någon förtjänst på oljan de har i marken.
Men transporter kommer troligen baseras på el i huvudsak framöver. För närvarande är rörlig kostnad lägre men kapitalkostnad större. För de som kör mycket blir el mer och mer intressant. För oss som kör lite är el fortfarande en dålig ide.