2021-10-07, 22:50
Medlem
Christopher.s avatar
Värdeökning på 1.1 miljoner på min etta på ca 6 år och jag bor inte ens i Stockholm.
2021-10-07, 22:56
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Nu börjar det bubbla på riktigt i huvudstaden! https://www.expressen.se/dinapengar/rekordlagenheten-36--kvadrat-for-69-miljoner/

Citat:
Jag har sålt många lägenheter för ganska höga priser, 160-161 000 kronor per kvadratmeter. Men 191 000 har aldrig hänt tidigare. Det är definitivt ett slags rekord för oss. Även generellt på marknaden tror jag att det här är någon typ av rekord
2021-10-08, 00:15
Avslutad
Finns 2 faktorer som talar för få kvm, inga onödiga ytor som kräver energi i nån form samt inte långa pendelavstånd..det är elpriset och bensin/dieselpriset som kommer att stiga mycket framöver.
Att sitta i en 200kvm villa och/eller bo 5 mil från jobbet..NEJ!
2021-10-08, 09:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nu börjar det bubbla på riktigt i huvudstaden! https://www.expressen.se/dinapengar/rekordlagenheten-36--kvadrat-for-69-miljoner/

Undrar om bankerna går med på 85% belåning vid sådana priser?

En fin vindsvåning med väldigt låg avgift och en hyfsat stor balkong. Bra läge nära kommunikationer. Varför någon med väldigt mycket pengar skulle vilja ha ett sånt litet krypin har jag svårt att förstå men det kanske finns någon vettig anledning. Hyr man ut den för 20k/mån får man förvisso en yield på över 3% vilket inte är så illa.
2021-10-08, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Undrar om bankerna går med på 85% belåning vid sådana priser?

En fin vindsvåning med väldigt låg avgift och en hyfsat stor balkong. Bra läge nära kommunikationer. Varför någon med väldigt mycket pengar skulle vilja ha ett sånt litet krypin har jag svårt att förstå men det kanske finns någon vettig anledning. Hyr man ut den för 20k/mån får man förvisso en yield på över 3% vilket inte är så illa.

Garanterat inte någon som köper den lgh med 85% belåning. Den typen av lägenheter har jag gått på många visningar på av olika anledningar. 50-60 kvm I typ Vasastan har väldigt ofta par nära pensionsåldern som köper lgh till något av sina barn som ska flytta hemifrån. Barnen är nästan aldrig ens med utan låter mamma och pappa sköta det där
Alternativt någon som har den som övernattningslägenhet. De har gott om Cash.

Alternativt något yngre par runt 30-35 utan barn som har två bra löner och stor bostadskarriär sedan tidigare.
2021-10-09, 10:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Garanterat inte någon som köper den lgh med 85% belåning. Den typen av lägenheter har jag gått på många visningar på av olika anledningar. 50-60 kvm I typ Vasastan har väldigt ofta par nära pensionsåldern som köper lgh till något av sina barn som ska flytta hemifrån. Barnen är nästan aldrig ens med utan låter mamma och pappa sköta det där
Alternativt någon som har den som övernattningslägenhet. De har gott om Cash.

Alternativt något yngre par runt 30-35 utan barn som har två bra löner och stor bostadskarriär sedan tidigare.

Med 1M i insats och två löner på 60k/mån styck kan ett par köpa den med 85% belåning och få en boendekostnad på 5k/mån plus 15k amortering. Med 2M i insats går kostnaden ner till 4.5k med amortering 8k/mån endast. Frågan är dock om bankerna går med på utlåning på över 150k/kvm i Stockholm. Denna lägenhet skulle lätt kunna rasa 40% om den tvångssåldes i t.ex. februari och det inte dök upp ett antal köpare med budintresse.

För de som får låna och har ett bra kapital är boende billigt även för denna typ av extrema priser.

Dock är det som jag tidigare nämnt rätt tragiskt att välbeställda höginkomsttagare ska få bo i en minilägenhet med miljonskulder de svårligen kan betala av.
2021-10-09, 11:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Med 1M i insats och två löner på 60k/mån styck kan ett par köpa den med 85% belåning och få en boendekostnad på 5k/mån plus 15k amortering. Med 2M i insats går kostnaden ner till 4.5k med amortering 8k/mån endast. Frågan är dock om bankerna går med på utlåning på över 150k/kvm i Stockholm. Denna lägenhet skulle lätt kunna rasa 40% om den tvångssåldes i t.ex. februari och det inte dök upp ett antal köpare med budintresse.

För de som får låna och har ett bra kapital är boende billigt även för denna typ av extrema priser.

Dock är det som jag tidigare nämnt rätt tragiskt att välbeställda höginkomsttagare ska få bo i en minilägenhet med miljonskulder de svårligen kan betala av.
Anser bankens centrala låneavdelning att den gick för högt sänker dom max lånebelopp. Man kanske får låna 75%.

Men är detta någon pensionär som säljer villan och flyttar in till en BR, så spelar kanske priset ingen roll. Vederbörande skall då bo där resten av livet (till äldrevården). Och då spelar vinst/förlust ingen roll. Och köparen kanske betalar allt kontant.
2021-10-09, 11:54
Avslutad
Citat:

Som jag sade tidigare.. Att någon köpt den här lägenheten med 85% belåning är typ 1 på 100. Antingen är det äldre par som köper åt något av barnen, då är det en låg belåning, eller till sig själva som övernattningslgh när de åker in övrt helgen från den stora lantliga villan för att gå på teater eller dyl, även då låg belåning.

Om det är ett yngre par är de inte 25 utan 30-35 och har de inte Cash i familjen har de garanterat 2-3 mill i insats sedan tidigare.

Den här lägenheten är så pass unik att den inte kommer sjunka 40% I värde om inte marknaden kraschar. Att föreningen är såpass stark att de har en avgift på 150 kr gör också att banken känner sig trygg.

Det unga paret skulle inte nödvändigtvis vara höginkomsttagare. Övriga köpare skulle se denna som övernattning eller som present till barnen..knappast några heltidsboenden. Möjligen om det är en ensamstående äldre men många av dem vill inte ha mer yta än såhär.
2021-10-09, 12:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Finns 2 faktorer som talar för få kvm, inga onödiga ytor som kräver energi i nån form samt inte långa pendelavstånd..det är elpriset och bensin/dieselpriset som kommer att stiga mycket framöver.
Att sitta i en 200kvm villa och/eller bo 5 mil från jobbet..NEJ!
Varför skulle man inte vilja sitta i en 200 kvm villa??
Jag gör det och ser inget skäl att flytta. Nybyggda villor här i krokarna tenderar att byggas upp till 240 kvm. (Byggloven verkar ta stopp där).

Jag tvivlar på att elpriset kommer stiga speciellt mycket. Tillfälligt kanske, men inte på sikt.
Stiger det kommer produktionen bara öka och då faller priset tillbaka.

Idag kan osubventionerade nya vindkraftverk ge bra elpris. Och det kommer minska ytterligare med åren. Regeringen har också beslutat om att ta bort elcertifikaten. Finns inte skäl att ha kvar de.
Och blir det stora variationer i elpris kommer mer pumpkraft byggas. Och annan energilagring.

Jag är inte övertygad om att oljepriset kommer öka speciellt. Oljeproducenterna kommer acceptera lägre och lägre pris för att få någon förtjänst på oljan de har i marken.
Men transporter kommer troligen baseras på el i huvudsak framöver. För närvarande är rörlig kostnad lägre men kapitalkostnad större. För de som kör mycket blir el mer och mer intressant. För oss som kör lite är el fortfarande en dålig ide.
2021-10-09, 12:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Som jag sade tidigare.. Att någon köpt den här lägenheten med 85% belåning är typ 1 på 100. Antingen är det äldre par som köper åt något av barnen, då är det en låg belåning, eller till sig själva som övernattningslgh när de åker in övrt helgen från den stora lantliga villan för att gå på teater eller dyl, även då låg belåning.

Om det är ett yngre par är de inte 25 utan 30-35 och har de inte Cash i familjen har de garanterat 2-3 mill i insats sedan tidigare.

Den här lägenheten är så pass unik att den inte kommer sjunka 40% I värde om inte marknaden kraschar. Att föreningen är såpass stark att de har en avgift på 150 kr gör också att banken känner sig trygg.

Det unga paret skulle inte nödvändigtvis vara höginkomsttagare. Övriga köpare skulle se denna som övernattning eller som present till barnen..knappast några heltidsboenden. Möjligen om det är en ensamstående äldre men många av dem vill inte ha mer yta än såhär.

Här är lägenheten. Oäkta föreningen kan tilläggas.

https://www.booli.se/annons/4374599

Den gick upp 25% från utgångspris, vilket nog är mer än mäklaren trodde. Skulle tippa på att den vid en försäljning nästa månad hamnar mellan 150-200k/kvm. Priset beror mkt på ifall ett flertal riktigt intresserade personer dyker upp och är beredda att buda över varandra, inte just att lägenheten är unik.
2021-10-09, 12:33
Avslutad
Citat:
Här är lägenheten. Oäkta föreningen kan tilläggas.

https://www.booli.se/annons/4374599

Den gick upp 25% från utgångspris, vilket nog är mer än mäklaren trodde. Skulle tippa på att den vid en försäljning nästa månad hamnar mellan 150-200k/kvm. Priset beror mkt på ifall ett flertal riktigt intresserade personer dyker upp och är beredda att buda över varandra, inte just att lägenheten är unik.

Stor terrass med utsikt över takåsarna är otroligt unikt i Vasastan för en sådan här liten lgh. Folk blir bananas över en pyttebalkong mot trafikerad väg i innerstan. Detta är rena drömmen i jämförelse. Detta i kombination med att föreningen har så stora inkomster att avgiften är noll gör den extremt attraktiv.

Att lägenheter i innerstan går upp 20% från utgångpris är regel snarare än undantag.
2021-10-09, 12:51
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Att lägenheter i innerstan går upp 20% från utgångpris är regel snarare än undantag.
200kr per kvm är vad en lägenhet på bästa läge på 5th Avenue på Manhattan kostar.

Extremt höga prishöjningar även i Lund Linköping och Norrköping sedan i juli, som jag har koll på. Ett radhus i sämsta området Norrköping kostar numera 3mkr, en livsinkomst. Detta alldeles innan inflationen och räntorna kommer att explodera uppåt. Hur ska det sluta för alla som precis köper.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in