Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Ombyggd up armored TL 200 o 300 både B6 o B7, Nissan Patrol (B6), Mercedes G wagon, samt S klass.
Många olika tillverkare men har kört Discovery 3 o ärligt vet jag inte om de var från Land Rover eller inte men tror Land rovers egen ombyggnad då de var militärpolis bil.
Samt bepansrade Hilux, och någon Amerikanare
De ombyggda Volvo bilarna jag antar du tänker på har jag bara sett (Karosseri verkstaden)
Ser ut som samtliga av de där (utom S-klass förstås) är rambyggen med stela axlar (vilket är det bästa för renodlade terrängfordon).
Inga bilar jag skulle vilja köra i 160 ens utan påbyggnad. (JA G-klass lär fungera).
Jag har kört några av dessa som standard och de är inte roliga på motorväg t ex vid sidvind.
Påbyggda måste de vara extremt vingliga och ha hopplös väghållning.
Flera av dem har dessutom inkopplingsbar 4WD och körs oftast med ren bakhjulsdrift på vanlig väg.
Vilket inte gör dem lättare att handskas med.
Jag förstår dina synpunkter.
Range Rover är numera självbärande kaross med helt individuell hjulupphängning som vilken "stadsjeep" som helst samt avancerad sänkbar luftfjädring. Dessutom automatisk 4WD som normalt är bakhjulsdrivet men kopplar in 4WD och diffbromsar inom 300 ms tillsammans med antisladdsystemet vid behov.
Det är en väldigt stor skillnad.
Därmed inte sagt att 1,5 ton extra inte skulle göra den sämre än originalet. Men det är ju stor klasskillnad i väghållning på motorväg mot bakhjulsdrivna rambyggen med stela axlar.