2021-10-09, 12:01
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Hur hamnar en 4,5 ton bepansrad SUV under en lastbil som har en markfrigång på typ 30 cm?
30 cm markfrigång gäller inte hela lastbilen.
Citera
2021-10-09, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
30 cm markfrigång gäller inte hela lastbilen.

Nä men vad väger mest, och vilket del av lastbilen pratar vi om?
Var där ett släp inblandat?

En lastbil utan släp väger väl minst 10 ton, mot en bil på 4,5.
Klart lastbilen vinner men det låter otroligt att hamna under den.
Senast redigerad av Aktiefadern 2021-10-09 kl. 12:06.
Citera
2021-10-09, 12:06
Medlem
Citat:
Hur hamnar en 4,5 ton bepansrad SUV under en lastbil som har en markfrigång på typ 30 cm?
Enda chansen att det ska ske är att något detoneras under lastbilschassit och fått det att lyfta sig från vägbanan.
Hur man än vänder och vrider på vad som händer på platsen så måste en tredje faktor med stor påverkan vara inblandad.
Energi har verkat åt flera olika håll samtidigt som Vilks bil och lastbilen bara har sin rörelseenergi att bidra med.

Den tredje faktorn uppstod inte av slumpen.
Senast redigerad av Rich-broke 2021-10-09 kl. 12:16.
Citera
2021-10-09, 12:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nä men vad väger mest, och vilket del av lastbilen pratar vi om?
Var där ett släp inblandat?

En lastbil utan släp väger väl minst 10 ton.
Ett släp ja, det står Rockwool på. Utrymmet under är stort nog för att bilen ska kunna åka in med åtminstone huven. Lastbilens kofångare är oskadd.
Citera
2021-10-09, 12:08
Medlem
Citat:
Förmodligen gör det det, men jag är varken expert inom det området eller besitter all fakta kring hur skadorna ser ut. Hur kan du vara så säker?
Jag baserar min teori på min kunskap om lastbilens konstruktion och mina erfarenheter från tidigare avåkningar och kollisioner som jag tidigare fått vara en del i arbetet efter olyckan.
Citera
2021-10-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ett släp ja, det står Rockwool på. Utrymmet under är stort nog för att bilen ska kunna åka in med åtminstone huven. Lastbilens kofångare är oskadd.

Ah, stämmer att kofångaren är intakt, tänkte inte på det.
Har de alltså haft sån otur att ha hamnat precis i mellanrummet på däcken i släpvagnen så bilen först i princip kapades till en cab och sen blev överkörda av släpets bakdäck?

Låter som att de måste ha kört i 250 för att något sånt ska kunna hända, det är min enda tanke.
Sjuka krafter att mosa en bepansrad bil så pass mycket.
Citera
2021-10-09, 12:13
Medlem
Citat:

RR är en hög bil men troligen hade den luftfjädringen i lägsta läget (vad det nu betyder just för Sentinel som har modifierad luftfjädring) vilket är normalt för motorvägskörning.
Citera
2021-10-09, 12:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ah, stämmer att kofångaren är intakt, tänkte inte på det.
Har de alltså haft sån otur att ha hamnat precis i mellanrummet på däcken i släpvagnen så bilen först i princip kapades till en cab och sen blev överkörda av släpets bakdäck?

Låter som att de måste ha kört i 250 för att något sånt ska kunna hända, det är min enda tanke.
Sjuka krafter att mosa en bepansrad bil så pass mycket.
Det är det enda rimliga ja. Hur fort bilen måste ha färdats för att kunna hamna under lastbilen vet jag inte men det skulle nog räcka med ganska låg hastighet, lastbilen hade ju också en hastighet.
Citera
2021-10-09, 12:18
Medlem
Citat:

Nej det utrymmet är långt ifrån så högt att huven på en större bil kan komma under. Vissa släp har lite högre markfrigång men då ska det alltid sitta minst 2 aluminium balkar över hela ytan. Detta just för att motorcyklar eller små bilar inte ska kunna fastna i sidan på släpet vid omkörning eller direkt påkörning.

Jobbat med att lasta gods på lastbilar med släp och det ser exakt ut så på alla med lite högre släp. Även polackbilar
Citera
2021-10-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Nej det utrymmet är långt ifrån så högt att huven på en större bil kan komma under. Vissa släp har lite högre markfrigång men då ska det alltid sitta minst 2 aluminium balkar över hela ytan. Detta just för att motorcyklar eller små bilar inte ska kunna fastna i sidan på släpet vid omkörning eller direkt påkörning.

Jobbat med att lasta gods på lastbilar med släp och det ser exakt ut så på alla med lite högre släp. Även polackbilar

Tänkte på detta också.
Här är en video med tester på sådana skydd.

https://www.youtube.com/watch?v=XFTy0bCE66A

Känns som att det är standardutrustning nu för tiden?
Nu är det inte från sidan men borde ju finnas där också.

Man kan se när de kör i 50km/h utan detta skydd och lastbilen står still, blir ju helt kapad fram tills däcken tar emot.
Man kan ju bara föreställa sig vad som händer när båda åker i över 100km/h mot varandra. Frågan är om skydden ens hjälper då.
Senast redigerad av Aktiefadern 2021-10-09 kl. 12:24.
Citera
2021-10-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ombyggd up armored TL 200 o 300 både B6 o B7, Nissan Patrol (B6), Mercedes G wagon, samt S klass.
Många olika tillverkare men har kört Discovery 3 o ärligt vet jag inte om de var från Land Rover eller inte men tror Land rovers egen ombyggnad då de var militärpolis bil.
Samt bepansrade Hilux, och någon Amerikanare
De ombyggda Volvo bilarna jag antar du tänker på har jag bara sett (Karosseri verkstaden)

Ser ut som samtliga av de där (utom S-klass förstås) är rambyggen med stela axlar (vilket är det bästa för renodlade terrängfordon).
Inga bilar jag skulle vilja köra i 160 ens utan påbyggnad. (JA G-klass lär fungera).
Jag har kört några av dessa som standard och de är inte roliga på motorväg t ex vid sidvind.
Påbyggda måste de vara extremt vingliga och ha hopplös väghållning.
Flera av dem har dessutom inkopplingsbar 4WD och körs oftast med ren bakhjulsdrift på vanlig väg.
Vilket inte gör dem lättare att handskas med.
Jag förstår dina synpunkter.

Range Rover är numera självbärande kaross med helt individuell hjulupphängning som vilken "stadsjeep" som helst samt avancerad sänkbar luftfjädring. Dessutom automatisk 4WD som normalt är bakhjulsdrivet men kopplar in 4WD och diffbromsar inom 300 ms tillsammans med antisladdsystemet vid behov.
Det är en väldigt stor skillnad.
Därmed inte sagt att 1,5 ton extra inte skulle göra den sämre än originalet. Men det är ju stor klasskillnad i väghållning på motorväg mot bakhjulsdrivna rambyggen med stela axlar.
Citera
2021-10-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Polisen antyder det som ett alternativ.
Det sanna alternativet kommer kränka en stor del av Sveriges invandrare.
Om nu utredningen blir sekretess stämplad kan man vara säker på att ett attentat förorsakat olyckan. Man vågar inte redogöra för sanningen då svenska staten kan bli utsatt för repressalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in