Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
När du skriver mest illa ut, förstår jag att du enbart ser till IVA?
För det dör ju betydligt mer vaccinerade en ovaccinerade. Men de flesta vaccinerade dör utanför IVA.
Men det är inga tecken på att vaccinet slutar att fungera på alla. Kom ihåg att i en population där alla är vaccinerade så är 100% av de som blir sjuka och dör just vaccinerade.
Citat:
När det gäller dödsfallen på IVA är de ganska jämt fördelat mellan vaccinerade och ovaccinerade, den senaste tiden. Var flertalet vilar beror på vilka veckor man tittar på.
Du luras att dra de slutsatserna. VI har det jag nämner ovan men vi har också åldersfördelningen. Titta där.
Citat:
Ser man på de senaste 4 veckorna så är övertaget på vaccinerade, se man på den senaste månaden så är övertaget ovaccinerade. Det är jätte jämt nu vilka som avlider på IVA.
Om en två månader till hur ser det ut då?
Det blir så av flera faktorer. De unga ovaccinerade hamnar ofta inte på IVA alls av samma gamla skäl som gällt. Ju yngre du är desto lindrigare sjukdom i de flesta fall. Tvärtom är det i riskgrupperna. Vaccineffekten verkar trots allt avta hos dem och när de blir sjuka så blir de ofta det allvarligt som kräver vård eller i värsta fall leder till dödsfall.
Fortfarande inget tecken på att veccinerna skulle vara dåliga eller sluta fungera för unga friska. Tvärtom ganska förutsägbart.
Citat:
Jag håller med dig om att det kan vara en fördel med mer vaccin till riskgrupper. Jag hoppas att man inte tänker vaccinera ungdomar och barn med boosters, som vaccinet nu ser ut.
Jag ser själv ingen bra lösning på det hela. Den enda bra lösning som fanns har vi missat för länge sedan. Det var att offra den fria rörligheten i några månader i början. Nu är kanske den enda lösningen att låta tiden gå och hoppa att det blir bättre för vart år som går. Och beklaga situationen för de stackare som inte tål sjukdomen eller vaccinet. Synd för er men ni får inte vara med.
Som sagt, jag tror att det är en överdrivet pessimistisk syn på framtiden. Jag säger det igen. De flesta har nog missförstått det här med en tredje dos eller så är man överdrivet orolig för vaccinernas verkan. Vi behöver som det ser ut idag vaccinera våra äldre och de i riskgrupper med en tredje dos. Jag tror att det nog är ganska onödigt för normala friska vaccinerade att få en tredje dos. Om det skulle få en genombrottsinfektion vilket är tänkbart lär det bli en mild sådan som kommer att fungera ypperligt som en tredje dos. Möjligtvis kanske man kan tänka sig en dos anpassat vaccin i framtiden om det visar sig att viruset fortsätter att mutera. Dock är många experter väldigt optimistiska på den punkten och tror att deltavarianten blir den sista att drabba hela världen:
Chise
@sailorrooscout
This has not been shared widely in the media so let’s fix that. COVID-19 is now in retreat in the United States, the United Kingdom, AND Worldwide. Worldwide, cases have fallen MORE THAN 30% since late August and weekly deaths have fallen MORE THAN 15%. It gets better. Read on.
Läs på i tråd:
https://twitter.com/sailorrooscout/status/1445384802874560531?s=20
Jag har dock lite mörkare tankar kring det.