2021-10-09, 12:02
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Räkna bort 50% av dessa misstänkta biverkningar och ta bort 60% av de sjuka barnen. Friska barn löper fortfarande större risk att drabbas av allvarlig biverkning efter vaccinering.

Kul att du nämner MIS-C, vilket även det är en misstänkt biverkning av covid-19, ej konstaterad! Pinsamt.

Ni personer som förespråkar barnvaccinering efter min redovisade data lider förmodligen av nån form av personlighetsstörning.
Du vet, det finns riktig forskning på MIS-C till skillnad från dina så kallade "redovisade data" som du suttit och kokat ihop med totalt felaktiga teorier från olika sorts statistik.

"Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection is typically very mild and often asymptomatic in children. A complication is the rare multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C) associated with COVID-19, presenting 4–6 weeks after infection as high fever, organ dysfunction, and strongly elevated markers of inflammation.
[...]
Overall, the data presented here suggest novel directions for future work toward more mechanistic understanding of the immunopathology in MIS-C, its underlying immune perturbation, and development of better immunomodulatory therapies for mitigating the hyperinflammatory disease and long-term tissue damage in such rare children severely affected by COVID-19".

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)31157-0
Citera
2021-10-09, 12:03
Medlem
Fortsätter länka till SCB siffror över döda (mortalitet i sverige). Kika gärna på unga

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda-publicerad-2021-10-04/

Ser ni något avvikande? Endast april 2020.

Vi dör lika mycket som innan både covid och vaccineringen
Citera
2021-10-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag diskuterar inte barn utan vaccinering i allmänhet.

För övrigt är det Covid-19 vi diskuterar och inte en influensa. Övriga influensavirus har inte orsakat en pandemi.
Faktiskt så har samtliga av våra influensavirus orsakat en pandemi under 1900-talet, även om det inte hör till ämnet.

Barn eller inte, det finns inget vetenskapligt stöd för att massvaccination mot influensa skulle minska förekomsten bland de som inte vaccineras. Precis som med covidvaccinet är inte skyddseffekten tillräckligt bra eller långvarig för att få gruppeffekter.
Citera
2021-10-09, 12:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Glöm inte att väldigt många av de som avlidit varit väldigt gamla och även haft andra sjukdomar som gjort att de var nära döden ändå. Viktigt också att skilja på vilka som dött AV covid och vilka som dött MED covid.

Kolla denna länk,(scrolla ner till siffror om dödsfall kontra ålder) tycker den tydliggör att läget att kanske inte Vaccin för alla är lösningen, vi ska inte underskatta vårt eget immunförsvar.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
I Sverige räknar vi inte de som dör med covid.

Socialstyrelsen utgår från dödsorsaken. FoHM utgår från de som var smittade med covid och avlidit. Men sedan plockar FoHm bort avlidna som man vet enbart dog med och inte av.
I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Skillnaden på FoHM avlidna för 2020 och socialstyrelsen 2020 är mycket liten. Sist jag kollade bara kanske 200 eller 300.
Citera
2021-10-09, 12:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När du skriver mest illa ut, förstår jag att du enbart ser till IVA?
För det dör ju betydligt mer vaccinerade en ovaccinerade. Men de flesta vaccinerade dör utanför IVA.
Men det är inga tecken på att vaccinet slutar att fungera på alla. Kom ihåg att i en population där alla är vaccinerade så är 100% av de som blir sjuka och dör just vaccinerade.
Citat:
När det gäller dödsfallen på IVA är de ganska jämt fördelat mellan vaccinerade och ovaccinerade, den senaste tiden. Var flertalet vilar beror på vilka veckor man tittar på.
Du luras att dra de slutsatserna. VI har det jag nämner ovan men vi har också åldersfördelningen. Titta där.
Citat:
Ser man på de senaste 4 veckorna så är övertaget på vaccinerade, se man på den senaste månaden så är övertaget ovaccinerade. Det är jätte jämt nu vilka som avlider på IVA.

Om en två månader till hur ser det ut då?
Det blir så av flera faktorer. De unga ovaccinerade hamnar ofta inte på IVA alls av samma gamla skäl som gällt. Ju yngre du är desto lindrigare sjukdom i de flesta fall. Tvärtom är det i riskgrupperna. Vaccineffekten verkar trots allt avta hos dem och när de blir sjuka så blir de ofta det allvarligt som kräver vård eller i värsta fall leder till dödsfall.

Fortfarande inget tecken på att veccinerna skulle vara dåliga eller sluta fungera för unga friska. Tvärtom ganska förutsägbart.
Citat:
Jag håller med dig om att det kan vara en fördel med mer vaccin till riskgrupper. Jag hoppas att man inte tänker vaccinera ungdomar och barn med boosters, som vaccinet nu ser ut.

Jag ser själv ingen bra lösning på det hela. Den enda bra lösning som fanns har vi missat för länge sedan. Det var att offra den fria rörligheten i några månader i början. Nu är kanske den enda lösningen att låta tiden gå och hoppa att det blir bättre för vart år som går. Och beklaga situationen för de stackare som inte tål sjukdomen eller vaccinet. Synd för er men ni får inte vara med.
Som sagt, jag tror att det är en överdrivet pessimistisk syn på framtiden. Jag säger det igen. De flesta har nog missförstått det här med en tredje dos eller så är man överdrivet orolig för vaccinernas verkan. Vi behöver som det ser ut idag vaccinera våra äldre och de i riskgrupper med en tredje dos. Jag tror att det nog är ganska onödigt för normala friska vaccinerade att få en tredje dos. Om det skulle få en genombrottsinfektion vilket är tänkbart lär det bli en mild sådan som kommer att fungera ypperligt som en tredje dos. Möjligtvis kanske man kan tänka sig en dos anpassat vaccin i framtiden om det visar sig att viruset fortsätter att mutera. Dock är många experter väldigt optimistiska på den punkten och tror att deltavarianten blir den sista att drabba hela världen:

Chise
@sailorrooscout
This has not been shared widely in the media so let’s fix that. COVID-19 is now in retreat in the United States, the United Kingdom, AND Worldwide. Worldwide, cases have fallen MORE THAN 30% since late August and weekly deaths have fallen MORE THAN 15%. It gets better. Read on.
Läs på i tråd: https://twitter.com/sailorrooscout/status/1445384802874560531?s=20

Jag har dock lite mörkare tankar kring det.
Citera
2021-10-09, 12:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Infekterad är inte liktydigt med sjuk. För att illustrera för dig, så hamnar inte alla som testar positivt på IVA, och 9% av dem som infekterats som ovaccinerade är symtomfria (= inte sjuka, men infekterade).
Du måste vara sjuk = infekterad. Åtminstone måste en cell hos dig blivit övertagen av viruset och replikation uppstått och en kopia hoppa över till nästa person.

Jag tror att de senaste siffrorna så skyddar mRNA-vaccinerna till 60% från infektion.
Citera
2021-10-09, 12:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Senaste studien från UK påstår att efter 3 månader smittar vaccinerade lika mycket som ovaccinerade om de infekteras. Dessutom störtdyker skyddet mot infektion efter 3 månader. Så om ni inte vaccinerar er var tredje månad borde ni INTE få några fördelar i samhället! Snarare tvärtom eftersom ni med större sannolikhet smittas av någon vaccin-resistent mutation.

”Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2. Protection from vaccination in contacts also declined in the 3 months after second vaccination”

”The study shows that people who become infected with the Delta variant are less likely to pass the virus to their close contacts if they have already had a COVID-19 vaccine than if they haven’t1. But that protective effect is relatively small, and dwindles alarmingly at three months after the receipt of the second shot.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v1
Det där med simpel matematik är svårt tydligen. Om hälften av de vaccinerade inte blir sjuka så smittar de inte.
Citera
2021-10-09, 12:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi såg ju tidigare att andelen ovaccinerade på IVA var mycket högre. Det är en förändring som håller på att ske. Det är inte för att man vaccinerar fler unga utan de är de äldre åldersgrupperna som skillnaden sker i.

Fler och fler av de äldre (över 65) är vaccinerade på IVA.

I oktober, vilket är väldigt få dagar att se på ännu så är andelen 65+ på IVA 75% fullständigt vaccinerade.

I september var 49,2% fullständigt vaccinerade av de över 65 år.

Augusti var 25% fullständigt vaccinerade av de över 65 år.

Det kan hända att man vaccinerat några fler över 65 år men det är inte där svaret ligger.

De äldre håller på att tappa sitt skydd. Det är viktigt att man är tydlig med detta. De måste få veta att de knappt har ett skydd kvar.

Samtidigt måste man ju också bestämma vad man ska göra åt detta och se på vad det beror på.

Källa SIR

Absolut! Stämmer dina siffror så borde man ge en bosterdos till alla i priogrupperna 1 och 2 snart. Själv tillhör jag priogrupp 2 genom mitt arbete. Den 22 december i år så har det gått ett halvår sedan jag fick min andra dos Pfizer/Biotech vaccin.
Citera
2021-10-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Fel, det står ju det är efter delta. Innan delta var det 91% skydd, nu är det 66%.
Nu pratar vi om olika saker.
Du svarade på ett inlägg om smittsamhet, genom att hänvisa till en studie av skydd.
Citera
2021-10-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du måste vara sjuk = infekterad. Åtminstone måste en cell hos dig blivit övertagen av viruset och replikation uppstått och en kopia hoppa över till nästa person.

Jag tror att de senaste siffrorna så skyddar mRNA-vaccinerna till 60% från infektion.

Tro gör man väl i kyrkan. Skämt åsido, det kanske stämmer under några dagar när vaccinet ”peakar” men redan efter 3 månader är skyddet lågt. Efter 5 månader nere på 20%. Det ”tror” iaf dessa forskare.

”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114
Citera
2021-10-09, 12:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Jag gör ett sista försök med dig;

En vaccinerad person som smittas och får en infektion kan bli sjuk, men hen skulle blivit ännu sjukare utan vaccin. En annan vaccinerad blir infekterad och inte sjuk. Denne smittar betydligt mindre, men kan fortfarande smitta vidare. En tredje person stöter på smittan men blir aldrig infekterad.

Självklart var jag smittsam då jag var infekterad, det var därför jag isolerade mig (även kallat satt i karantän). Det är så man gör vid samhällsfarliga sjukdomar.
Citera
2021-10-09, 12:17
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Jag tror att de flesta som genomgått IVA-vård har synpunkter på vad du säger. T.o.m. de som nu bara sitter med förlorat smak-/luktsinne tror jag inte håller med.

Att bekämpa pandemier med vaccin gör man med massvaccinering av hela populationen.

Glöm att COVID19 inte påverkar de yngre här helt enkelt.

Visst är det som du säger men finns mer problematik, 100 000 tals som inte blivit så sjuka och inte vill vaccinera sig.

Och frågan huruvida vaccinet är ett vaccin eller inte som är en stor vattendelare.

Samt att totala dödligheten ej har stigit. osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in