2021-10-08, 10:42
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Om jag startar enskild firma med en riktigt bra affärsidé, hur mycket och hur lätt är det att få så stort lån som möjligt?

Är det samma sak som om jag skulle ta ett privatlån eller får man mer pengar som enskild firma?
Citera
2021-10-08, 10:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
Om jag startar enskild firma med en riktigt bra affärsidé, hur mycket och hur lätt är det att få så stort lån som möjligt?

Är det samma sak som om jag skulle ta ett privatlån eller får man mer pengar som enskild firma?

En enskild firma är ingen säkerhet så länge det inte finns någon omsättning i bolaget. Ska du ha någon form av säkerhet så behöver det vara ett AB men samtidigt så krävs det en omsättning. Jag som bank skulle inte vilja låna ut till varje person som har hittat på en bra ide men fortfarande inte kan uppvisa några siffror.

Du har nog större chans att låna ett högre belopp om du äger ett hus eller liknande för att förverkliga din ide.
Citera
2021-10-08, 10:55
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:

Det är samma sak. Banker är otroligt kinkiga med att låna ut pengar. Jag har suttit i en hel del diskussioner med banker om lån, och då har det varit med aktiebolag till och med. Inom IT skall sägas, och då har man oftast ingenting som en bank vill ta som säkerhet. De vill åt din bostad som säkerhet.

Kan tänka mig att ifall du skall köpa in saker med beständigt värde, dyra maskiner och så vidare, så kanske det är lättare. Men det är inte lättare som företag. Ett företag kan gå i konkurs, men privata skulder blir man nästan aldrig av med.

Behöver du pengar och har en riktigt bra affärside rekommenderar jag att kontakta ALMI Företagspartner. De har lån och olika former av stöd, en del "gratis pengar". De borde kunna hjälpa dig att reda ut vilka alternativ som kan vara aktuella.

Min erfarenhet av banker är att de bara hjälper till när man väl har pengar och goda inkomster.
Citera
2021-10-08, 11:05
Medlem
Docklands avatar
Som någon redan skrivit här, det beror ju helt på vad du behöver lånet till.
Citera
2021-10-08, 11:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em38895
För att få ett högre lån så behövs en säkerhet hur som helst. Oavsett privatperson eller enskild firma.
Dessutom är privatpersonen och den enskilda firman samma person.
Beroende på situation och omständighet så kan en fast anställning smälla högre än en enskild firma.
Citera
2021-10-08, 13:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Väx organiskt istället för att låna pengar, det ger dig bäst utväxling i slutänden. Det är svårt när man börjar, men skänker övertag och frihet när hjulen börjar snurra.

Det finns in felaktig grundinställning att man skall låna pengar i bank till allt omöjligt och möjligt. Man spar mycket tid som man kan använda till något produktivt eller roligt om man slipper gagga med bankfolk.
Citera
2021-10-08, 15:35
Medlem
miikoss avatar
Är nog ingen skillnad, det är samma fysiska person. Så borde inte skilja något.

Hade nog varit sämre med ett nytt AB dock. Aktiebolag där långivaren max kan förvänta sig att få tillbaka 25 000 kr, oavsett lånebelopp brukar inte leda till bra lånerbjudande, om man inte går i personlig borgen.
Citera
2021-10-09, 10:06
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En enskild firma är ingen säkerhet så länge det inte finns någon omsättning i bolaget. Ska du ha någon form av säkerhet så behöver det vara ett AB men samtidigt så krävs det en omsättning. Jag som bank skulle inte vilja låna ut till varje person som har hittat på en bra ide men fortfarande inte kan uppvisa några siffror.

Du har nog större chans att låna ett högre belopp om du äger ett hus eller liknande för att förverkliga din ide.

Låt oss säga jag startar ett ab utan omsättning. Jag behöver utrustning till fem- tio miljoner. Hur stor är risken att dem kommer bevilja mig lånet, med inga betalningsanmärkningar och ett 6 siffrit belopp i besparingar?

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Dessutom är privatpersonen och den enskilda firman samma person.
Beroende på situation och omständighet så kan en fast anställning smälla högre än en enskild firma.

Jag har läst att dem erbjuder högre lån till enskilda firmor än privat personer. Jag vet att det är samma person juridiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Är nog ingen skillnad, det är samma fysiska person. Så borde inte skilja något.

Hade nog varit sämre med ett nytt AB dock. Aktiebolag där långivaren max kan förvänta sig att få tillbaka 25 000 kr, oavsett lånebelopp brukar inte leda till bra lånerbjudande, om man inte går i personlig borgen.

Om man har ab kan man gå i personlig borgen? Låt oss säga jag väljer att gå i personlig borgen, hur mycket kan jag få i lån? Behöver utrustning för runt fem miljoner, ingen omsättning för närvarande och har ingen betalningsanmärkningar för närvarande.
Citera
2021-10-09, 14:15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Låt oss säga jag startar ett ab utan omsättning. Jag behöver utrustning till fem- tio miljoner. Hur stor är risken att dem kommer bevilja mig lånet, med inga betalningsanmärkningar och ett 6 siffrit belopp i besparingar?

Jag har läst att dem erbjuder högre lån till enskilda firmor än privat personer. Jag vet att det är samma person juridiskt.

Om man har ab kan man gå i personlig borgen? Låt oss säga jag väljer att gå i personlig borgen, hur mycket kan jag få i lån? Behöver utrustning för runt fem miljoner, ingen omsättning för närvarande och har ingen betalningsanmärkningar för närvarande.

Svårt att säga. Kanske, men inte så troligt. Visst om de kan ha utrustningen som säkerhet och du har råd med kontantinsatsen på 20 %.

10 000 000 kr kräver en kontantinsatts på 2 000 000 kr, 5 000 000 kr en kontantinsats på 1 000 000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in