2021-10-09, 01:19
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Om det nu visar sig att Esbjörn verkligen skevat iväg så det knollrat sig rejält för honom - kan det då inte också komma att ställas nya frågor om huruvida väl genomförd den senaste undersökningen om hans hälsa var? Dessa undersökningar har enligt vad jag tycker mig ha sett redan varit nog så ifrågasatta och det från båda håll. Kan ju vara så att JB då får ett betydligt större gehör för sin linje om att Esbjörn inte förstod fullt ut vad Ebba tog sig för med honom och att han helt enkelt blev bortkollrad eller gud förbjude t.o.m. lät sig kollras bort.

Nej ifrågasatta är dom inte varken från Esbjörns psykolog eller Ebbas professor i demenssjukdomar.
Det är väl genomförda tester så även dom tidigare, svarsformulären är standardiserade och intervjuer av Esbjörn själv har gjorts exemplariskt helt efter riktlinjerna.
Resultatet av den standardiserade psykolog utredningen blev diagnosen lindrig kognitiv nedsättning som helt utesluter demens, Esbjörn har lite svårt att minnas var han lagt nycklarna ibland men rättsförmögen har full rättshandlingsförmåga och inga svårigheter med förståelsen även i komplexa situationer.
Även Ebbas professor i demenssjukdomar håller med psykologen Barry i hans diagnos, lindrig kognitiv nedsättning som helt utesluter demens, patienter har bevisats ha full rättshandlingsförmåga.
Dom är eniga över Barrys diagnos och vad resultatet visat på i utredningen.

(Majkgårds svar som ”närmast” och senare ändring/försämring av sina svar, är däremot starkt ifrågasatt)
2021-10-09, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ja, det var nog första gången Esbjörn såg avtalet. Men blev han överrumplad av det och i så fall varför? Stämde inte innehållet i kontraktet? Hade han inte fattat under de två månaderna att han var på väg att sälja sin fastighet? Var det inte avtalat att de skulle skriva kontrakt där och då.
Det är ju frågor vi inte har svaret på.
2021-10-09, 01:40
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Gäller för Majkgård att sköta om sin guldgosse fram till rättegången.

Nja beslutet om förvaltare är interimistiskt och gäller från den tidpunkt, han av läkare bedöms redan ha förlorat sin rättshandlingsförmåga p.g.a psykiskohälsa.
Kan gälla redan från i våras om det vill sig illa och alla rättsliga handlingar Esbjörn utfört f.r.o.m då upphävs och är ogiltiga, ekonomiska förbindelser Esbjörn ingett ska återgå till Esbjörn/förvaltare.
Har han skänkt bort något ska det tillbaka, har han lånat ut något ska det återbetalas.
Testamente skrivet efter denna tidpunkt är ogiltiga, gift sig ogiltig vigsel osv osv.
Så hon bör nog passa guldgåsen gratis och MPL ska inte röra Esbjörns tillgångar eller sälja någon BR.
Detta då dom fullt medvetet i ond tro som det heter utnyttjat Esbjörns lättsinne.
Det kan sluta i fängelset som bedrägeri mot en rättsoförmögen man med psykiskohälsa.
2021-10-09, 07:36
Medlem
Alwaysrights avatar
För helvete! Vilket djävla tjafs! Tråden blir ju helt värdelös!

Kan någon göra en lista på vilka som
- ältar in absurdum
- är inbitna ”ebbahatare”
- är notoriska ”ebbaförsvarare”

så det är lättare att veta vilka man skall bortse ifrån! Jag önskar en intressantare debatt!
Skärpning!!!
2021-10-09, 07:57
Medlem
Alwaysrights avatar
Kan någon vänligen förklara upplägget med fyra förhandlingsdagar/tre domare och bl.a. morsan som skall vittna? Är det parterna själva som satt upp laguppställningen och rätten har accepterat detta? Det känns som en fars av guds nåde! Är detta tingsrättens uppgift?

Varför inte:
- fastslå att inget tvång förekom genom formellt förhör m. Esbjörn
- fastslå att köpeavtal är giltigt och bestämma skadestånd. Ångervecka finns inte i denna situation!
Torde ta en timme!

Sedan kan spelet fortsätta:
- Filma Ebba som håller segertal i TV med en hulkande o gråtande Esbjörn i bakgrunden som i protest häller en dunk bensin över sig och tänder på och skriker ”hon tjatade och tjatade så det gick runt i huvudet”….

Det är ett scenario som måste vara en mardröm för båda parter. Hur kunde det gå så snett? Tingsrättens långa handläggningstid är förödande! Jag skall skaffa en popcornmaskin och stå utanför tingsrätten!
Senast redigerad av Alwaysright 2021-10-09 kl. 08:47.
2021-10-09, 08:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Okey, det där med att Binninge inte hade någon HF där får stå för honom. Det var hur som helst vad han angav till mig och jag trodde honom. Så ingen lögn även där. Det är du som ljuger eller rättare överdriver och kallar mina misstag för lögner.

Hoppas nu bara att jag inte även här i detta har misstagit mig. Någon skrev för inte så länge sedan att det var någon resa till någon HF som inte blev av den dagen så jag hoppas verkligen att det inte var så att jag fick så för mig att han därav blev hemmavid men inte fick tid ändå att åka iväg.

Nåja hur som helst kanske JB hittade på det hela med att han var förhindrad av rent taktiska skäl. Kanske var ett smart drag i ett i övrigt fult spel....ont skall med ont fördrivas osv.

Hur som helst så är väl detta drama snart över....eller hur? Snart nog ser vi ett avgörande

Nu kanske du kan sluta förmedla hans fabulerande saker och inse att han gärna hittar på och ljuger!
Det mesta av hans saker han har sagt har haft väldigt svag grund eller ingen alls.
Om jag vore dig så skulle jag ta och begrunda vad han säger och inte vara så förbannat lättlurad.

Han är falsk det borde till och med du förstå nu
2021-10-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Enligt Esbjörn var det första och enda gången han såg avtalet precis i samma stund som dom skrev på. Hur det gick till och vad som skedde där och då kan vi bara spekulera vid.
Du behöver inte kunna läsa artikeln, upplägget är samma, anfall en inte ont anande äldre, kom med argument, agera snabbt i tal och tanke och överrumpla, få dom att attestera och vipps så är du i mål. En del tycker att dom är entreprenörer andra tycker dom är banditer. Du gör det för lätt för dig när du säger att Esbjörn fick tid, fick allt, alltså han var inte ens en deltagare i sin egen husaffär, hade han varit intresserad så hade han engagerat sig på ett helt annat sätt. Ebba Busch har gjort precis allt, det ser inte bra ut alls.
Och just detta är standard. Man får alltså inte kontraktet hemskickat en vecka i förväg innan man skriver på utan man får det i handen strax innan man signera det. Detta eftersom kontrakten ofta är standardkontrakt och det man behöver dubbelkolla är priset, tillträdesdatum, överlåtelse och identitet (rättstavade namn och personnummer). Sen sker en procedur där man gemensamt läser igenom och sätter initialer på varje sida för att slutligen signera det. Under denna tid sitter nästan alla och tänker på annat - det är en massa juridik som ingen orkar lyssna på. Det är mycket sällan man lägga sin specialklausuler i kontrakten, och om man gör det så har det ju diskuterats fram INNAN affären och man är medveten om detta.
Det man möjligtvis får innan man skriver är ett prospekt där man sammanställt en del uppgifter för löpande ungefärliga löpande kostnader - el, vatten, uppvärmning osv. Samt vilken konstruktion det är. Krypgrund, enstegstätad fasad (avbryt köpet!), VVX värme osv. Men det är inget kontrakt.

Att ta upp högst triviala saker och framställa dem som mystiska visar bara på hur otroligt långt från verkligheten du befinner dig. Att du sedan bygger teorier på detta gör att de blir rena fantasier.
Senast redigerad av martinator 2021-10-09 kl. 08:56.
2021-10-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
För helvete! Vilket djävla tjafs! Tråden blir ju helt värdelös!

Kan någon göra en lista på vilka som
- ältar in absurdum
- är inbitna ”ebbahatare”
- är notoriska ”ebbaförsvarare”

så det är lättare att veta vilka man skall bortse ifrån! Jag önskar en intressantare debatt!
Skärpning!!!
Det finns väl knappast några "Ebbaförsvare" i tråden. Däremot finns det en hel del som ser poängen med att samhället bygger på vissa överenskommelser som regleras juridiskt i bland annat jordabalken.
Att argumenterar för att vissa fastighetsaffärer ska ske UTANFÖR juridiken för att köparen är en partiledare PÅ HÖGERKANTEN är något som måste besvaras.
Ett samhälle med evig ångerrätt - för SÄLJAREN - på bostäder hade skapat ett kaos i klass med reduktionen - där folk fick sina förlängningar konfiskerade för att monarken ångrat sig.
2021-10-09, 09:05
Medlem
Aftonbladet ledarsida tar upp ämnet i dag.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/V9GE63/mr-kd-har-ratt-om-ebba-buschs-husaffar
2021-10-09, 09:10
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Kan någon vänligen förklara upplägget med fyra förhandlingsdagar/tre domare och bl.a. morsan som skall vittna? Är det parterna själva som satt upp laguppställningen och rätten har accepterat detta? Det känns som en fars av guds nåde! Är detta tingsrättens uppgift?

Varför inte:
- fastslå att inget tvång förekom genom formellt förhör m. Esbjörn
- fastslå att köpeavtal är giltigt och bestämma skadestånd. Ångervecka finns inte i denna situation!
Torde ta en timme!

Sedan kan spelet fortsätta:
- Filma Ebba som håller segertal i TV med en hulkande o gråtande Esbjörn i bakgrunden som i protest häller en dunk bensin över sig och tänder på och skriker ”hon tjatade och tjatade så det gick runt i huvudet”….

Det är ett scenario som måste vara en mardröm för båda parter. Hur kunde det gå så snett? Tingsrättens långa handläggningstid är förödande! Jag skall skaffa en popcornmaskin och stå utanför tingsrätten!

Det är parterna som tar ut sina lag. Att laguppställningen har blivit omfattande beror på att det har kommit in ett flertal invändningar om varför kontraktet inte skulle vara giltigt. Normalt så har man bara en invändning men för varje invändning så måste denna bevisas och motparten måste ha en motbevisning.

Då detta inte bara är en juridisk affär utan lika mycket ett skådespel som vissa utnyttjar i rent politiskt syfte så skall vi nog inte bli förvånad om det blir vissa dramatiska effekter där man försöker att förstärka bilden i media.

Att det är tre domare är på parternas begäran och gör att besluter blir svårare att överklaga om domarna är eniga.
2021-10-09, 09:53
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nja beslutet om förvaltare är interimistiskt och gäller från den tidpunkt, han av läkare bedöms redan ha förlorat sin rättshandlingsförmåga p.g.a psykiskohälsa.
Kan gälla redan från i våras om det vill sig illa och alla rättsliga handlingar Esbjörn utfört f.r.o.m då upphävs och är ogiltiga, ekonomiska förbindelser Esbjörn ingett ska återgå till Esbjörn/förvaltare.
Har han skänkt bort något ska det tillbaka, har han lånat ut något ska det återbetalas.
Testamente skrivet efter denna tidpunkt är ogiltiga, gift sig ogiltig vigsel osv osv.
Så hon bör nog passa guldgåsen gratis och MPL ska inte röra Esbjörns tillgångar eller sälja någon BR.
Detta då dom fullt medvetet i ond tro som det heter utnyttjat Esbjörns lättsinne.
Det kan sluta i fängelset som bedrägeri mot en rättsoförmögen man med psykiskohälsa.

Har vi någon indikation på att en sådan bedömning av läkare har skett?

Så sent som den 2 juli så kom ett utslag ifrån överförmyndarförvaltningen att Esbjörn inte var dement. Ett beslut som inte överklagades utan ansökan om god man drogs tillbaka.

Känns konstigt om man skulle dra fram något ess ur rockärmen i detta skedet.
2021-10-09, 09:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Det är parterna som tar ut sina lag. Att laguppställningen har blivit omfattande beror på att det har kommit in ett flertal invändningar om varför kontraktet inte skulle vara giltigt. Normalt så har man bara en invändning men för varje invändning så måste denna bevisas och motparten måste ha en motbevisning.

Då detta inte bara är en juridisk affär utan lika mycket ett skådespel som vissa utnyttjar i rent politiskt syfte så skall vi nog inte bli förvånad om det blir vissa dramatiska effekter där man försöker att förstärka bilden i media.

Att det är tre domare är på parternas begäran och gör att besluter blir svårare att överklaga om domarna är eniga.
Hej WR Var Det bådas önskan om treskodom har för mig om att det var Binninges?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in