2021-10-09, 08:21
Medlem
Privattaxins avatar
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Nej, du har aldrig varit med om något paranormalt, du har aldrig sett ett spöke, du har aldrig sett ett objekt sväva fritt i luften utan förklaring som om en osynlig hand lyfte det så bry dig inte om att posta sådan skit i denna tråd, alla andra pekar och skrattar åt dig.
Citera
2021-10-09, 08:23
Bannlyst
Alla gånger jag trott på spöken har jag varit påverkad av droger eller psykotisk.
Det säger väl allt. De psykotiska tillstånden är väldigt trovärdiga ibland ska jag medge.

Nykter och frisk, inga spöken i min närhet
Citera
2021-10-09, 08:41
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Nej, du har aldrig varit med om något paranormalt, du har aldrig sett ett spöke, du har aldrig sett ett objekt sväva fritt i luften utan förklaring som om en osynlig hand lyfte det så bry dig inte om att posta sådan skit i denna tråd, alla andra pekar och skrattar åt dig.

Hur vet du att vi skrattar åt dig?
Är du synsk?
Citera
2021-10-09, 08:43
Medlem
fellowvessels avatar
Den här verkligheten är närmare skärselden än naturvetenskapen borde väl alla veta.
Citera
2021-10-09, 08:55
Medlem
proconsuls avatar
18-åringar är fortfarande barn utan livserfarenhet men som ofta tror att de att de vet allt.
När det gäller paranormala saker är det personliga upplevelser som gör en övertygad. Har man inga sådana blir det så klart svårt att tro på förekomsten av dem. Men att säga att de inte finns eller att alla som upplever dem har fel är ju verkligen omoget och faktiskt jävligt korkat.
Världen är mycket större än du tror, lille vän.
Citera
2021-10-09, 09:07
Medlem
Den mest etablerade formen av spökerier i samhället kallas religion. Hallå!! vuxna människor! Satan, gud, allah som nån sorts Marvelsuperhjältar som ingen har sett..

Det enda övernaturliga väsen som funnits på riktigt är Gandalf
Citera
2021-10-09, 09:11
Medlem
Citat:

När man har varit med länge, märker man att det finns mer än man trodde när man var ung..

Fråga till dig: Har du aldrig drömt, när du sover?
Citera
2021-10-09, 09:13
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När man har varit med länge, märker man att det finns mer än man trodde när man var ung..

Fråga till dig: Har du aldrig drömt, när du sover?
Menar du att du är äldre än 18 och anser att spöken finns? Haha för fan
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
18-åringar är fortfarande barn utan livserfarenhet men som ofta tror att de att de vet allt.
När det gäller paranormala saker är det personliga upplevelser som gör en övertygad. Har man inga sådana blir det så klart svårt att tro på förekomsten av dem. Men att säga att de inte finns eller att alla som upplever dem har fel är ju verkligen omoget och faktiskt jävligt korkat.
Världen är mycket större än du tror, lille vän.
Fast livserfarenhet kan inte mäta sig med vetenskap. Vetenskapen säger att spöken omöjligen kan existera. Menar du att dina teorier om vad som kanske hänt ska triumfera nyktra forskares slutsatser?
Citera
2021-10-09, 09:14
Medlem
styckets avatar
Fattar att något kan verka osannolikt bara för att det är få som har upplevt det men det betyder inte att det är falskt utan det är endast en gissning baserat på din egna erfarenhet.

Chrippa på youtube kollar en del spökvideos som ofta är väldigt uppenbart äkta enligt mig men såklart är egna upplevelser de som väger tyngst i ens övertygelse.

https://www.youtube.com/watch?v=di4PYPMRyhw

https://www.youtube.com/watch?v=N5pU0QxVEOM
Citera
2021-10-09, 09:15
Medlem
styckets avatar
Citat:

Fast livserfarenhet kan inte mäta sig med vetenskap. Vetenskapen säger att spöken omöjligen kan existera. Menar du att dina teorier om vad som kanske hänt ska triumfera nyktra forskares slutsatser?

Vad är det för forskning som säger att spöken omöjligen kan existera?

Du vet om att vi bara ser ungefär 1% av ljusspektrumet va? Vad kan det innebära i praktiken om man spånar lite?
Citera
2021-10-09, 09:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Länkar till vetenskap som säger att spöken omöjligen kan existera tack.
Citera
2021-10-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Länkar till vetenskap som säger att spöken omöjligen kan existera tack.
Där satte du verkligen tvivlarna på plats!

Här är ett bevis för att spöken finns:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%B6kplumpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in