2021-10-08, 18:17
Avslutad
Anledningarna kan delas upp i olika delar.
Nedan avser för klienterna, alltså användarnas datorer.

1. Administration

Windows klienter har ett omfattande ekosystem för att hantera datorerna i sig, konton, applikationer som används på dem. Dessa är Active Directory (domäner), Group policy (för att sätta inställningar på alla datorer samtidigt), Windows update (WSUS)
    Detta har expanterats med Azure (cloud) med Azure AD för att hantera konton och behörigheter samt Intune för hantering av inställningar/policy, installera applikationer och för att uppdatera windows OS. Detta finns inte i Linux världen, nej en Samba domän räknas inte... går inte att jämföra.

2. Microsoft Office

Libreoffice hade fungerat om kommunen bara skapade sina dokument där och använde dem. Nu måste ju kommuner interagera med omvärlden och kunna öppna dokument och filer som skickas till dem. Det är fortfarande bara MS Office som kan garantera detta.
    För att inte tala om alla Excel macron som har hand som finansiella data och analyser av alla typer. Libreoffice är inte ens nära Excel när det kommer till detta.
    Med Office 365 så ingår ju Teams som tillsammans med Zoom nu är standard för onlinemöten. Så Office 365 är egentligen ett måste idag om man inte kör Google Docs, Slack och Zoom eller något.

3. Inköpta applikationer

Applikationer som köps in kan oftast endast köras på Windows. Sker mindre och mindre nu när mycket är webbaserat men gamla Win32 grejer driver mycket fortfarande. Och fungerar på senaste Windows OS.

För att stödja ovan så behöver du Windows domän med windows server, om du inte kör allt i Azure. Plus windows servrar för applikationerna. Plus mer windows servrar om du ska köra sccm, lansweeper eller pdq.

Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Om jag skulle gissa så handlar det om vem som skall "stå skyldig" när något inte fungerar.
Dom beställer från MS med supportpaket och när skiten havererar så skall alltså MS support också lösa problemet.

Nja, Microsoft kan hjälpa till med enstaka supportfel. Men dem sätter inte upp en miljö till dig. Du behöver tekniker i Windows med.

Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Folk använder ju android dagligen, så man ska nog inte underskatta dagliganvändare.
Däremot när det gäller supportbiten gissar jag att det är färre inom support som kan linux och det skulle göra bytet dyrare, det är så ni resonerar?

Support och att träna upp tekniker i linux är en del ja. Sen går Android och IOS inte att jämföra med Linux skrivbord... Android är mycket mer användarvänligt för att inte tala om IOS.
Senast redigerad av dismisswall 2021-10-08 kl. 18:20.
Citera
2021-10-08, 18:25
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Hur skulle det praktiskt gå till att köpa in linuxbaserade system.
Enligt lag (rätta mig om jag har fel) är inte återförsäljare skyldiga att skilja hårdvara från mjukvara. Det verkar dessutom vara få återförsäljare som erbjuder linux, någon som vet någon?

Det finns datorer som säljs med Linux förinstallerat och det kommer fler och fler tillverkare som erbjuder datorer med förinstallerade Linux system. Så det finns valmöjligheter numera.
https://www.fossmint.com/best-linux-laptops/
https://linuxpreloaded.com/

Speciellt "Purism" har ett intressant konsept med "inkognito" datorer där man arbetar för frihet på nätet från spyware och bloatware av olika typer. Även anonymitet och säkerhet som ex. Microsoft inte ens kommer i närheten av med sitt windows.

Purism

A unique company selling top-of-range laptops with hardware and software selected specifically to guarantee user privacy and liberties. They have also developed a Linux smartphone.
Senast redigerad av flaskborste 2021-10-08 kl. 18:27.
Citera
2021-10-08, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det finns datorer som säljs med Linux förinstallerat och det kommer fler och fler tillverkare som erbjuder datorer med förinstallerade Linux system. Så det finns valmöjligheter numera.
https://www.fossmint.com/best-linux-laptops/
https://linuxpreloaded.com/

Speciellt "Purism" har ett intressant konsept med "inkognito" datorer där man arbetar för frihet på nätet från spyware och bloatware av olika typer. Även anonymitet och säkerhet som ex. Microsoft inte ens kommer i närheten av med sitt windows.

Om anonymitet och säkerhet är målet så kör man väl TAILS som routar allt genom Tor?

https://tails.boum.org/

Låter bra om man viljk dölja sin trafik av diverse anledningar. Mindre passande för vanliga kommunanställda.
Citera
2021-10-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Det blir i slutändan en rejäl förlustaffär när de istället måste lägga ut miljoner i löner på att ha folk som konfigurerar, felsöker, uppdaterar skiten.

That's it förmodligen.
Myndigheter har redan hela IT avdelningar med anställda som sysslar med bara det. Låsta installationer och remote control fungerar i Linux också.

Det handlar nog mer om att ingen eller få lägger anbud för driften av datorer med Linux.
Citera
2021-10-08, 19:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Kommunen är fullt av datordyslektiker av olika grad som i princip inte kan lista ut småsaker själv och det är redan problem med Windows Så då byta till ett OS som är ännu mer tekniskt blir dyrare. Linux är ju som gjort av tekniker för tekniker inte av pedagoger för mindre begåvade halviodioter typ och sådana är ju Kommunen fullt av.

Det finns idag distributioner som vem som helst kan använda.

Linux Mint, Linux Lite etc.
Citera
2021-10-08, 19:26
Medlem
Citat:
Borde inte kommuner/landsting enkelt kunna reducera upphandling av datorer med 100 000 tals kronor om man istället valde Linux?

Nej! Linux är kaos, fungerar inte.
Citera
2021-10-08, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så du menar att kommuner/landsting inte har IT-strul & enorma licens/supportkostnader idag?

Det behövs mer öppen källkod inom kommunen. Helt sjuka pengar man som plöjer ner i värdelös IT, bara för politik trucker inte förstår IT. Dyra prestige projekt inom IT som sluta med omtag efter omtag.

Dåliga kravspecar ifrån kommunens sida. Mer och mer tjänster bli cloud baserade. Förr var det VT100 terminalen emot PDP 11, nu är det WEB terminalen emot internet.
Senast redigerad av 53280 2021-10-08 kl. 19:57.
Citera
2021-10-08, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Nej! Linux är kaos, fungerar inte.

Eller hur. Konstig att det fungerade för en stad som München. Snarare är väl Windows kommer orsaka koas då Win 10 slutar supportas år 2025 och det krävs inköp av ny hårdvara.
Citera
2021-10-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Anledningarna kan delas upp i olika delar.
Nedan avser för klienterna, alltså användarnas datorer.

1. Administration

Windows klienter har ett omfattande ekosystem för att hantera datorerna i sig, konton, applikationer som används på dem. Dessa är Active Directory (domäner), Group policy (för att sätta inställningar på alla datorer samtidigt), Windows update (WSUS)
    Detta har expanterats med Azure (cloud) med Azure AD för att hantera konton och behörigheter samt Intune för hantering av inställningar/policy, installera applikationer och för att uppdatera windows OS. Detta finns inte i Linux världen, nej en Samba domän räknas inte... går inte att jämföra.

2. Microsoft Office

Libreoffice hade fungerat om kommunen bara skapade sina dokument där och använde dem. Nu måste ju kommuner interagera med omvärlden och kunna öppna dokument och filer som skickas till dem. Det är fortfarande bara MS Office som kan garantera detta.
    För att inte tala om alla Excel macron som har hand som finansiella data och analyser av alla typer. Libreoffice är inte ens nära Excel när det kommer till detta.
    Med Office 365 så ingår ju Teams som tillsammans med Zoom nu är standard för onlinemöten. Så Office 365 är egentligen ett måste idag om man inte kör Google Docs, Slack och Zoom eller något.

3. Inköpta applikationer

Applikationer som köps in kan oftast endast köras på Windows. Sker mindre och mindre nu när mycket är webbaserat men gamla Win32 grejer driver mycket fortfarande. Och fungerar på senaste Windows OS.
Mycket bra inlägg.
1. De flesta bolag jag jobbat på har kört ActiveDirectory för kontohantering, och jag har kallt antagit att det säkerligen fanns något liknande i Linux-världen, som varit motsvarande eller till och med bättre - men om det inte gör det så är det säkerligen en stoppkloss.

2. Japp. Klassisk diskussion om att ett par av de starkaste killer-appsen är Officepaketet och Photoshop. Linux-fantaster kan ju för privat bruk klara sig utan dessa.
Word går säkert att ersätta internt - de flesta kan klara sig direkt med ett helt annat ordbehandlingsprogram - det mesta går att konverta. Men det kan ju bli desto rörigare om man har tusentals gamla docx-filer som funkar till 90% i sitt nya fria program, men nån detalj går förlorad.

Excel är som du säger ett unikum. När bolaget jag jobbar på gick över från Office till Googles programsvit var man mycket noga att påpeka att man skulle göra undantag för alla säljare och analytiker som hade Excel-macron. Det va inte ens tal om att försöka konvertera macros under en övergångsperiod - kändes som man trodde att affären skulle stoppa om man bytte.
(Hur svårt det egentligen hade varit har jag ingen aning om)

3. Japp. Ofta kan det nog falla på nån detalj eller smal målgrupp. Typ att 5% använder ett gammalt program som inte kan ersättas på flera år.
Och då blir IT-avdelning kanske inte så sugen på att migrera 95% av användarna till Linux, utan väntar hellre.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-08 kl. 20:13.
Citera
2021-10-08, 20:33
Avslutad
Kommunen kan alltid utveckla en egen distro precis som de kan utveckla en hemsida eller en app eller vad som helst. Men framför allt så användare av skattefinansierade verksamheter ska ha en terminal, de kan ha Facebook öppet i en flik och spela något roligt spel på steam men alltså jag förespråkar en stram centralism i de här sammanhangen.

Vi kan återgå till skrivmaskin annars det har funkat förut. Jag tycker mig ändå se en stor sårbarhet i att göra sig ensidigt beroende av företag och faktiskt måste jag ställa frågan vilka industristandarder och hårdvarustandarder sätter Microsoft idag? Vilka kommer de sätta i morgon? Är de inte på väg att bli ett mediaföretag i första hand? Vill vi att vår förvaltning ska vara beroende av utländska medieföretag?

Frågan är inte bara teknisk det finns en politisk dimension med.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-08 kl. 20:35.
Citera
2021-10-08, 20:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Mycket bra inlägg.
1. De flesta bolag jag jobbat på har kört ActiveDirectory för kontohantering, och jag har kallt antagit att det säkerligen fanns något liknande i Linux-världen, som varit motsvarande eller till och med bättre - men om det inte gör det så är det säkerligen en stoppkloss.

2. Japp. Klassisk diskussion om att ett par av de starkaste killer-appsen är Officepaketet och Photoshop. Linux-fantaster kan ju för privat bruk klara sig utan dessa.
Word går säkert att ersätta internt - de flesta kan klara sig direkt med ett helt annat ordbehandlingsprogram - det mesta går att konverta. Men det kan ju bli desto rörigare om man har tusentals gamla docx-filer som funkar till 90% i sitt nya fria program, men nån detalj går förlorad.

Excel är som du säger ett unikum. När bolaget jag jobbar på gick över från Office till Googles programsvit var man mycket noga att påpeka att man skulle göra undantag för alla säljare och analytiker som hade Excel-macron. Det va inte ens tal om att försöka konvertera macros under en övergångsperiod - kändes som man trodde att affären skulle stoppa om man bytte.
(Hur svårt det egentligen hade varit har jag ingen aning om)

3. Japp. Ofta kan det nog falla på nån detalj eller smal målgrupp. Typ att 5% använder ett gammalt program som inte kan ersättas på flera år.
Och då blir IT-avdelning kanske inte så sugen på att migrera 95% av användarna till Linux, utan väntar hellre.

Windows är bara nödvändigt om en stor del av ens tid handlar om att använda nischad mjukvara som inte finns för Linux.
Senast redigerad av borskungen 2021-10-08 kl. 20:41.
Citera
2021-10-08, 21:20
Medlem
Rebali179s avatar
Inom Linköpings Kommun där jag sitter så kör vi bara Windows datorer.
Har dock frågat om Linux, Det enda som är att LKDATA som har hand om datorer mm bara kör windows.
Men nu har även kommun tecknat ett avtal med Google att andvända Google Workspace.
Så Excel , Powerpoint & Word kommer att försvinna på våra kiosk datorer eftersom allt skall köras via
Google Workspace.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in