2021-10-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Siffrorna från intensivvårdsregistret säger 50% i hela landet, och trenden går åt fel håll för den som krigar för vaccinet. För oss som krigar för människors bästa oavsett vaccinationsstatus ser det också dystert ut.

Signaturen Beaver14 uppgav tidigare idag följande siffror från september månad enligt intensivvårdsregistret:

87 ovaccinerade (+13 ) = 63 %
33 fullvaccinerade (+4) = 24 %
9 halvvaccinerade (+3) = 6 %
10 med okänd vaccinationsstatus (+1) = 7 %

Det är alltså betydligt mer än hälften som inte är vaccinerade bland de inlagda. Ännu större andel om man tar hänsyn till att enbart 24 % var fullvaccinerade.
Citera
2021-10-08, 22:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Signaturen Beaver14 uppgav tidigare idag följande siffror från september månad enligt intensivvårdsregistret:

Det är alltså betydligt mer än hälften som inte är vaccinerade bland de inlagda. Ännu större andel om man tar hänsyn till att enbart 24 % var fullvaccinerade.
I sammanhanget borde man redovisa de 70% vaccinerade som har dött annars kan ju sjukvården välja att behandla de ovaccinerade i större utsträckning och så ser det ut som de siffror du visade.
70% döda var fullvaccinerade
64% på IVA var ovaccinerade (nära hälften)
Nu har vi ett bra mått för framtiden med dessa siffror tillsammans.
Citera
2021-10-08, 22:18
Medlem
Citat:

Vecka 39 pratar vi om, alltså nutid, inte historia.
Ovaccinerade 50%.
Tror du att jag ljuger?
Jag talar också om trender, och om ni gjorde high-five för en månad sedan då ovaccinerade utgjorde 80 % så ser ni ju åt vilket håll det går.
Senast redigerad av MacMackay 2021-10-08 kl. 22:24.
Citera
2021-10-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
I sammanhanget borde man redovisa de 70% vaccinerade som har dött annars kan ju sjukvården välja att behandla de ovaccinerade i större utsträckning och så ser det ut som de siffror du visade.
70% döda var fullvaccinerade
64% på IVA var ovaccinerade (nära hälften)
Nu har vi ett bra mått för framtiden med dessa siffror tillsammans.

Inte riktigt. Man måste även sätta i sammanhang att vaccinet inte skyddar fullständigt. Tror du att lika få hade dött om vi inte vaccinerat någon alls?
Citera
2021-10-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vecka 39 pratar vi om, alltså nutid, inte historia.
Ovaccinerade 50%.
Tror du att jag ljuger?
Jag talar också om trender, och om ni gjorde high-five för en månad sedan då ovaccinerade utgjorde 80 % så ser ni ju åt vilket håll det går.

Ja trender är viktiga men följande problem anser jag finns med att stirra sig blind enbart på vecka 39:

- SIR har haft tekniska problem och det är därför långt ifrån säkert att all data finns med för motsvarande vecka.
- Det råder alltid eftersläpning så det är även oklart hur många fall som kommer att rapporteras in i efterhand.
- Det är "bara" 33 personer inlagda på IVA. Med tanke på hur mycket mer smittsam deltavarianten är än vad som var fallet förra hösten så torde det vara betydligt fler inlagda om inte vaccination hade skett.

Med andra ord är det bättre att titta månadsvis istället för att stirra sig blind på förra veckan. Nu förstår jag att du ändå vill göra det eftersom du letar med ljus och lykta efter all data som talar emot vaccinering.
Citera
2021-10-08, 22:40
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, så kan det gå om man inte är vaccinerad och inte haft, konstaterad, asymptomatisk/lindrig Covid-19 förut.

Jag hoppas att ovaccinerade SD:are och SD-symptisörer nu fått sig en tankeställare!

Det skulle jag tro att de får. De SD:are som inte är helt jävla dumma
ser hur vänstern förstör sveriges barn.

Citat:
”Hjärtinfarkt vid 22år efter vaccination”

Läkaren upptäcker blod-proppar i både armen och halsen.
https://youtu.be/HZKqvlCswPI
Citera
2021-10-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Det skulle jag tro att de får. De SD:are som inte är helt jävla dumma
ser hur vänstern förstör sveriges barn.

Vet du att det sitter högerregeringar i många länder som genomför vaccination av barn?
Citera
2021-10-08, 22:55
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Vet du att det sitter högerregeringar i många länder som genomför vaccination av barn?

Så det finns andra länder som styrs av monster?
Det är inte ett rättfärdigande av vänsterns politik i Sverige mot barnen.
Visar bara på att svenska politiker är lika sjuka.
Senast redigerad av shoottheelks 2021-10-08 kl. 22:58.
Citera
2021-10-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ja trender är viktiga men följande problem anser jag finns med att stirra sig blind enbart på vecka 39:

- SIR har haft tekniska problem och det är därför långt ifrån säkert att all data finns med för motsvarande vecka.
- Det råder alltid eftersläpning så det är även oklart hur många fall som kommer att rapporteras in i efterhand.
- Det är "bara" 33 personer inlagda på IVA. Med tanke på hur mycket mer smittsam deltavarianten är än vad som var fallet förra hösten så torde det vara betydligt fler inlagda om inte vaccination hade skett.

Med andra ord är det bättre att titta månadsvis istället för att stirra sig blind på förra veckan. Nu förstår jag att du ändå vill göra det eftersom du letar med ljus och lykta efter all data som talar emot vaccinering.
Eftersom jag inte har några problem med att medge att det varit en överväldigande majoritet ovaccinerade på iva den senaste månaden, så tar jag lätt på dina spydigheter. Men precis som det vrålades ut om att ”alla på iva är ovaccinerade” för någon månad sedan under en speciell vecka (fast det inte ens var sant) så kan man väl ändå lite försynt få påpeka att det nu är hälften.
Jag lägger f.ö inget värde i det, utan tycker att det lika fullt är tragiskt för de som ligger där. Något jag inte tycker mig se hos dig och dina skadeglada kompisar här i tråden.
Citera
2021-10-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Så det finns andra länder som styrs av monster?
Det är inte ett rättfärdigande av vänsterns politik i Sverige mot barnen.
Visar bara på att svenska politiker är lika sjuka.

Min poäng är att vaccinering inte är politik på en vänster/höger-skala.

Det är bara vaccinering av barn det är frågan om; inte ett koncentrationsläger
Citera
2021-10-08, 23:10
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Min poäng är att vaccinering inte är politik på en vänster/höger-skala.

Det är bara vaccinering av barn det är frågan om; inte ett koncentrationsläger

Färre hade dött i ett koncentrationsläger än av vaccineringen. Så det är väll inget vidare exempel.
Vi skickar ju ungarna till koncentrationsläger varje dag......
Citera
2021-10-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Qatar är ett av världens mest mRNA-vaccinerade länder. Nu har de gjort en massiv studie för att utvärdera skyddet mot smitta i en population på 900,000 människor.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114?query=featured_home
RESULTS
Estimated BNT162b2 effectiveness against any SARS-CoV-2 infection was negligible in the first 2 weeks after the first dose. It increased to 36.8% (95% confidence interval [CI], 33.2 to 40.2) in the third week after the first dose and reached its peak at 77.5% (95% CI, 76.4 to 78.6) in the first month after the second dose. Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose. Effectiveness against symptomatic infection was higher than effectiveness against asymptomatic infection but waned similarly. Variant-specific effectiveness waned in the same pattern. Effectiveness against any severe, critical, or fatal case of Covid-19 increased rapidly to 66.1% (95% CI, 56.8 to 73.5) by the third week after the first dose and reached 96% or higher in the first 2 months after the second dose; effectiveness persisted at approximately this level for 6 months.
Bekräftar bara det som alla visste. Man får ett bra skydd mot svår sjukdom (96%) som håller i sig, men skyddan mot smitta är medioker. Det tar några månader, sen är skyddet nere på 20%.

Månad efter dos 2 (Pfizer)
Månad 1: 77.5%
Månad 2: 73.2%
Månad 3: 69.6%
Månad 4: 51.7%
Månad 5: 22.5%
Månad 6: 17.3%
Månad 7: 22.3%

Så den stora bulken som vaccinerades under sommaren kommer att ha förlorat sitt skydd 7 månader senare dvs i januari-mars. Då kan man räkna med en topp i smittspridningen och behovet i sjukvården om man inte ger en boosterdos till 70+ med start nu. Ja sannolikt bör man ge alla över 60 en booster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in