2021-10-08, 20:21
Medlem
lundaelevs avatar
Jag har ett problem med utslag på mina fötter. Utslagen är mörkröda/bruna och är som fräknar på fötterna och bildar som kluster på vissa områden. Det mörka är som skuggningar och det finns röda små prickar lite överallt. Nu har jag börjat se att ifall huden på mina fötter veckar sig så blir det mörkröda/mörkbruna sträck exakt där de veckade sig och de försvinner sig inte heller.

Har ni någon aning vad det kan vara?
Citera
2021-10-08, 20:37
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag har ett problem med utslag på mina fötter. Utslagen är mörkröda/bruna och är som fräknar på fötterna och bildar som kluster på vissa områden. Det mörka är som skuggningar och det finns röda små prickar lite överallt. Nu har jag börjat se att ifall huden på mina fötter veckar sig så blir det mörkröda/mörkbruna sträck exakt där de veckade sig och de försvinner sig inte heller.

Har ni någon aning vad det kan vara?
Bilder på tassarna är lättare för folk att svara
Citera
2021-10-08, 20:40
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Bilder på tassarna är lättare för folk att svara

Vet inte hur man länkar foton;(
Citera
2021-10-08, 20:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Vet inte hur man länkar foton;(
Ahaa ja jag har samma problem med att lägga in bilder. Tänkte annars att det är någon som ser vad det kan vara för något.
Citera
2021-10-08, 20:59
Medlem
Torktumladponnys avatar
Kliar utslagen?
I såna fall kan det möjligen vara skabb. Symtom uppstår efter typ 4-6 veckor om man aldrig har haft det förut. Det börjar oftast på händer och fötter, om man lyser med en stark lampa och har nåt förstoringsglas så kan man se gångar i huden där de små jävlarna myser. Till slut sprider det sig över hela kroppen förutom huvudet. Ett helvete att bli av med.
Citera
2021-10-08, 21:05
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torktumladponny
Kliar utslagen?
I såna fall kan det möjligen vara skabb. Symtom uppstår efter typ 4-6 veckor om man aldrig har haft det förut. Det börjar oftast på händer och fötter, om man lyser med en stark lampa och har nåt förstoringsglas så kan man se gångar i huden där de små jävlarna myser. Till slut sprider det sig över hela kroppen förutom huvudet. Ett helvete att bli av med.

Tack! Men har haft de i snart två år. Jag blev orolig idag eftersom jag märkte att jag plötsligt hade börjat få samma sak som de e med fläckarna fast som 1-2 cm långa sträck på foten. Fattade inte vad de va men sen när jag skulle fota de så kom de mer och insåg de va i kontakt med veckning
Citera
2021-10-08, 21:14
Medlem
Torktumladponnys avatar
Citat:
Tack! Men har haft de i snart två år. Jag blev orolig idag eftersom jag märkte att jag plötsligt hade börjat få samma sak som de e med fläckarna fast som 1-2 cm långa sträck på foten. Fattade inte vad de va men sen när jag skulle fota de så kom de mer och insåg de va i kontakt med veckning

Låter som att du ska gå till vårdcentralen på måndag
Citera
2021-10-08, 23:11
Medlem
MissBs avatar
Har du alltså gått runt med bruna fläckar på fötterna i två år? Utan att kolla upp det? Boka en tid direkt på 1177
Citera
2021-10-09, 22:29
Medlem
Det låter lite som pustulosis palmoplantaris, PPP. Googla efter bilder, det finns både hyfsat snälla och riktigt vidriga såna beroende hur illa drabbad man är.
Jag har själv tyvärr den vidriga varianten 🤮.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in