2021-10-08, 15:39
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det började gå sämre redan 2018 och 2019 började förlustsiffrorna med minskat värde på bl.a fastigheterna från 15milj till 12milj, detta trots omsättning på ca 5milj och ökade fastighetspriser.
2019 fanns inte Corona utan det var en riktigt bra turistsommar i resten av Sverige.
Odalgården har dessutom fått betalningsanmärkningar.

Sen har vi ju det andra bolaget i koncernen Odalbygge.
Titta även lite närmare på detta bolag tycker jag nog ni ska göra.
Inte syns byggboomen på de siffrorna inte……
https://www.allabolag.se/5563733277/bokslut

Sen undrar jag lite vad som händer på fäbod hotellet i Dalarna nu för tiden?

Värdet på fastigheten verkar vara ganska konstant, däremot så har de fått dra ner på oms tillgångar från 7 till 4 mille. Troligtvis för att täcka likviditetsunderskottet, misstänker att de har fått dra ner ytterligare detta året. Verksamheten har inte varit lysande tidigare år. Bättre att Majkgård säljer fastigheten till någon som kan utveckla det hela eller som vill ha det som privat hem.
2021-10-08, 16:30
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
JAG vet inte anledningen. Jag var inte där. Det kan bero på flera olika saker men vad jag än säger kommer det vara spekulation, inte fakta.

Du däremot tycks inte förstå att Binninges förklaring är fullkomligt ologisk. När man ska ha ett teamsmöte så ansluter man till mötet på utsatt tid. Enligt Binninge anslöt han aldrig. VARFÖR? Han visste ju inte att mötet var inställt förrän i efterhand, han satt ju och väntade i en TIMME utan att ansluta, hur kommer det sig att han LÄT BLI att ansluta?

Ska vi ta lite spekulationer på det kanske han rentutav visste på förhand att Esb skulle vända i dörren? Vilken annan rimlig förklaring har du till att han INTE anslöt till mötet? Man RINGER liksom inte upp till ett bokat möte utan alla ANSLUTER till bokat möte.
Shit om jag verkligen har skrivit att han satt å väntade en hel timme. Det verkar ju helt absurt för till det finns det ju ingen anledning. Skrev jag inte att han blev klar från HF en timme tidigare men inte mäktade köra som en idiot till Uppsala på den tiden han fick till övers, jo så var det väl? Sedan skrev jag att han gjorde sig i ordning för Teamsmötet men inte att han satt å strikt väntade. Dock hade han bokat för en timme och det kan jag tänka mig var med början exakt på samma klockslag som mötet i Uppsala skulle börja.

Det hade ju varit dumt att logga in tidigare å slösa bort teamstid till ingen nytta så därav blev det ingen inloggning. Ja om det ens var möjligt iom bokningstiden. Vidare så kom säkerligen inte Esbjörn o följeslagerskan prick på klockslaget när mötet skulle börja utan kanske en kvart innan och när de sen gick från möteslokalen kanske 5 minuter innan utsatt mötestids början så blev det heller ingen inloggning för JB. Låter väl som ett troligt scenario, eller hur?
2021-10-08, 16:52
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det blir en bra möjlighet för henne vid den kommande rättegången att få ge sin bild av vad som hänt.

Förhoppningsvis får även vi som undrar varför det tog tio dagar för Esbjörn att känna att han blivit pressad och manipulerad svar på frågan varför han enligt flera vittnen var glad efteråt.

För båda versionerna finns beskrivna i handlingar till domstolen, eller hur?

Då känns det lite väsentligt att få detta klarlagt snarare än att redan nu predika om att det bara finns en oomkullrunkelig sanning.

Det är i vilket fall som helst bra för sanningens skull att Majkgård är kallad som vittne och att vi alla kommer att få reda på ordagrant vad hon säger.
Jag tror inte det rör sig om ånger i den bemärkelse att han skulle ha sålt huset med vetskap om att han gjort det. Skulle inte förvåna mig om han trodde han hyrt ut det och att det var därför han var glad och så för att han skulle få piffat upp huset som han själv inte orkat med. Just därför flög han också genast iväg ut efter att hans skrivit på "(köpe)kontraktet" för å checka upp vad som sågats ned för det var ju i hans medvetande fortfarande hans egendom och något som bara Ebba fått tillstånd att röja upp till en viss del.

Ja se, varför skulle Ebba behöva begära tillstånd av Esbjörn för å såga på sin egen tomt, eller hur!!! Mäkta komprometterande och något jag hoppas det frågas om under HF. Det förklarar ju också varför Esbjörn polisanmälde Ebba då han ansåg hon brutit mot överenskommelsen och tillståndet Esbjörn givit henne om omfattningen av röjningsarbetet
2021-10-08, 16:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vet inte. Det har farit så många tvärsäkra påståenden genom tråden från de med olika agendor, att det är svårt att veta vad man ska tro på. Men om 2.5 milj är riktigt kan det priset endast värderas utifrån när det gavs. Esbjörn har ju haft huset i åtskilliga decennier.
Har han?
Han har väl haft deg sen senaste arvskiftet typ 11 år det har gått fort att få det i skicket det är
2021-10-08, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Fast det går inte att diskutera utan fakta. Har majkgård försökt köpa fastigheten billigare, har hon försökt få honom att ändra testamentet? Det har stor betydelse för den moralfilosofiska bedömningen.
Absolut. Men hur illa Majkgård än betett sig, så gör det Ebbas beteende varken bättre eller sämre.
Två fel blir inte ett rätt.
Fakta är att Esbjörn känner sig manipulerad och pressad av Ebba.
Det som handlar om Majkgård är bara spekulationer och gissningar.
2021-10-08, 17:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Vet inte. Det har farit så många tvärsäkra påståenden genom tråden från de med olika agendor, att det är svårt att veta vad man ska tro på. Men om 2.5 milj är riktigt kan det priset endast värderas utifrån när det gavs. Esbjörn har ju haft huset i åtskilliga decennier.

Nej vännen Esbjörn hade haft sommarstugan i ca 10år innan han sålde.
För innan dess hade han andel i ett oskiftat dödsbo, så nej han har inte haft det i decennier.
Budet på 2,5miljoner gavs av Majkgård 3-4år innan han sålde till Ebba.
Matz som är Esbjörns närmaste och ägde del i dödsboet är källan och han vet nog bättre än du.
2021-10-08, 17:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Absolut. Men hur illa Majkgård än betett sig, så gör det Ebbas beteende varken bättre eller sämre.
Fakta är att vi inte vet, om Esbjörn känner sig manipulerad och pressad.

Fakta är att Esbjörn bor på Majkgårds Odalgården, vilket ger henne stora möjligheter att manipulera och pressa Esbjörn.
Om hon verkligen gjort det, vet vi dock inte
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-10-08 kl. 17:19.
2021-10-08, 17:12
Medlem
Citat:
Fakta är att vi inte vet vad Esbjörn känner och tycker. Vad andra tycker att Esbjörn bör tycka vet vi däremot väldigt mycket om.

Min gissning är att han bryter ihop k rätten och erkänner att hans maffiaombud tvingat honom till allt och att han från början var rätt nöjd med affären.
2021-10-08, 17:21
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Esbjörn har all anledning att ljuga om vad som hände vid kontraktsskrivningen. Om den gick rätt och riktigt till, vem skulle då tycka synd om honom för att han tio dagar senare ångrade sig? Framställer man sig själv som att man är döv, blind, förstår ingenting om någonting och motparten har tvingat mig att skriva på ett kontrakt jag varken kunde läsa, eller förstå innebörden av, under omöjliga förhållanden, ja då får man bara sympati av omgivningen.

Fakta är ju att inget av detta påstod han till domstolen vid MUF, nej där var det av egen fri vilja han sålt fastigheten och inga påtryckningar om att skriva under hade heller förekommit.
Expressen är där dessa påståenden gjorts, av Esbjörn men framförallt av hans ombud.
2021-10-08, 17:30
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag misstänker att det är Odalbygge som hyr ut både Esbjörns och Ulfs lägenheter i andra hand i gengäld mot att gubbarna får lite love&tenderness på ”kursgården”.

Aj då!
Den som sitter som ledamot i både Odalgården och Odalbygg är en välkänd likvidator i Uppsala.
Kolla Greger Lewén 77 och hans bolagsengagemang 125 bolag varav 105 hittills är likviderade.
2021-10-08, 17:31
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ja, han känner så, kanske efter att ha pratat med andra, i efterhand, det vet vi inte? Men det betyder inte att hon har manipulerat eller pressat.

Det kan vara så att Esb ville sälja, fick kalla fötter på grund av att han kände sig utsatt av andra. T ex skulle Majkgård, som han var i beroendeställning till kunnat sagt, säljer du så kommer vi bli ovänner och du får inte bo här längre.

Återigen en spekulation, inte helt orimlig heller. Därför kan jag inte ta riktigt ställning och säga att Ebba gjort fel heller, mycket information saknas.
2021-10-08, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Fakta är att vi inte vet, om Esbjörn känner sig manipulerad och pressad.

Fakta är att Esbjörn bor på Majkgårds Odalgården, vilket ger henne stora möjligheter att manipulera och pressa Esbjörn.
Om hon verkligen gjort det, vet vi dock inte
Det har du rätt i om man helt frångår vad Esbjörn själv säger, men jag förstår ärligt talat varför man skulle göra det. Han är väl både myndig och rättsförmögen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in