2021-10-08, 15:39
Medlem
Tyckte rondellhundarna var rätt coola, värdet på
dessa jyckar borde ha stigit ..
Citera
2021-10-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Jag tycker inte Gitte lät så postmodern precis. Hon redogjorde för sitt ställningstagande mot bakgrunden av en syn på konst och konstverk som bärare av en mer tidlös intressanthet.
Hon är ju inte konsekvent för fem öre, vad är tidlöst med det? Som sagt, återigen hennes tycke och smak. Sedan är det ren spekulation, exempelvis: ”Det är bortom allt tvivel att teckningarna görs som en medveten provokation med avsikt att skapa spektakel i en tid som var och är starkt präglad av xenofobi och islamofobi". Bullshitvänstersvar, intressant att hon påpekar det i en tid när kristna och andra minoriteter fördrivs i mellanöstern och kvinnor puttas bort i mellnösterns offentlighet.. really? Ohlson wallins "provokation" var inte detsamma? Dessa antirasister och islamälskare lever i en alternativ verklighet.. nu håller jag verkligen inte alltid med Helmerson men han formulerar bättre det jag vill ha sagt..: https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-moderna-museet-ger-mer-fragor-an-svar-om-lars-vilks/
Citera
2021-10-08, 15:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo

Säkerhetsaspekten har du rätt i, även om det är hyckleri att de inte vågar erkänna det. .

Ja, säkerhetsaspekten köper jag.

Men att häva ur sig sån skit som "att konsten var hatisk och kränkande" som Moderna säger är fullständigt förkastligt när annan media faktiskt nu höjt upp Lars Vilks som ett statement för yttrandefrihet, sen han dött.
Media, journalister, och skribenter tävlat i att höja upp Lars Vilks i mängder av artiklar.
Ja, de har kommit på hur viktig hans konst var, efter hans död.
Men de har varit tvungna att vara försiktiga med publicering av bilder, med tanke på hat och hot från muslimer.

Tidningar utomlands har haft ett helvete med hot utomlands och i Sverige har ju konstnären Elisabeth Ohlsons utställning om Lars Vilks varit tvungen att stänga för allt hat och hot från muslimer.

Och så kommer Moderna museet med sin spark mot Lars Vilks.
De går islamisternas ärende, genom att uttrycka sig så.
Senast redigerad av dialektiker 2021-10-08 kl. 15:49.
Citera
2021-10-08, 15:46
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Hon är ju inte konsekvent för fem öre, vad är tidlöst med det? Som sagt, återigen hennes tycke och smak. Sedan är det ren spekulation, exempelvis: ”Det är bortom allt tvivel att teckningarna görs som en medveten provokation med avsikt att skapa spektakel i en tid som var och är starkt präglad av xenofobi och islamofobi". Bullshitvänstersvar, intressant att hon påpekar det i en tid när kristna och andra minoriteter fördrivs i mellanöstern och kvinnor puttas bort i mellnösterns offentlighet.. really? Ohlson wallins "provokation" var inte detsamma? Dessa antirasister och islamälskare lever i en alternativ verklighet.. nu håller jag verkligen inte alltid med Helmerson men han formulerar bättre det jag vill ha sagt..: https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-moderna-museet-ger-mer-fragor-an-svar-om-lars-vilks/

Jag tycker att hon är rak, konsekvent och förnuftig.
Citera
2021-10-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det kan ju också vara relevant att hans teckningar var väldigt fula? Bara för att man ritar något kontroversiellt blir det inte automatiskt ett viktigt konstverk, även om han själv och kanske även många extremliberaler och svärigevänner tyckte det.
Ja, hade han varit Picasso så hade du ju tyckt det varit bra. Avsändaren är viktigast.. vem definierar "fulhet"? Willem de Koonings verk är några av världens dyraste, är det "bra" konst? Ja, det har de bestämt på New Yorks gallerior och annorstädes.. konstvärlden är bra subjektiv.
Citera
2021-10-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ok, ja vänsternissar tycker uppenbarligen det. Hittar på ord som "islamofobi", sefan är det en sanning. Som sagt noll konsekvens. Håna kristendom ok, håna islam ej ok. Då vet jag att du är inkonsekvent också.
Citera
2021-10-08, 15:51
Medlem
Citat:

Instämmer. Statliga museer ska inte ha den typen av konstverk.
Fascinerande med folk som pläderar för objektivt SVT och sedan vill ha in sådant här.

Citat:
Ok, ja vänsternissar tycker uppenbarligen det. Hittar på ord som "islamofobi", sefan är det en sanning. Som sagt noll konsekvens. Håna kristendom ok, håna islam ej ok. Då vet jag att du är inkonsekvent också.

Jag är höger och håller med honom/henne.
Citera
2021-10-08, 15:57
Medlem
kato85s avatar
Frågan är vad som får anses som konst, och vem som får bestämma vad som är konst eller ej.

Andy Warhol producerade ett antal burkar konserverade tomater och det hyllades av omvärlden, konservburkarna är idag värderade till miljontals kronor.

Rent konkret så borde det vara de som är ansvariga för museet som bestämmer vad som är konst eller ej, eftersom de har ansvar och beslutsfattare för vad som visas eller inte.

Om inte museet själva får välja vad som ska upp eller inte, betyder det att alla får ha sina verk ståendes där, även jag som bara kan rita en streckgubbe?
Citera
2021-10-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vad är det för konst man ska ha där då? Är man rädd att någon ska bli kränkt så är det väl Max tavlor med blommor på som man kan köpa in.
Citera
2021-10-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, säkerhetsaspekten köper jag.

Men att häva ur sig sån skit som "att konsten var hatisk och kränkande" som Moderna säger är fullständigt förkastligt när annan media faktiskt nu höjt upp Lars Vilks som ett statement för yttrandefrihet, sen han dött.
Media, journalister, och skribenter tävlat i att höja upp Lars Vilks i mängder av artiklar.
Ja, de har kommit på hur viktig hans konst var, efter hans död.
Men de har varit tvungna att vara försiktiga med publicering av bilder, med tanke på hat och hot från muslimer.

Tidningar utomlands har haft ett helvete med hot utomlands och i Sverige har ju konstnären Elisabeth Ohlsons utställning om Lars Vilks varit tvungen att stänga för allt hat och hot från muslimer.

Och så kommer Moderna museet med sin spark mot Lars Vilks.
De går islamisternas ärende, genom att uttrycka sig så.
Ja, visst är det lättare att hylla någon när han är död, hade han nog hellre velat höra som levande. Det är ju anmärkningsvärt hur man som museumkärringen poängterar "islamofobi", islams starka ställning i världen eller terrordåd i ideologins/religionens namn är intr värt att nämna. Ungefär som alla vänsternissar som gapar om rasism, att massa svenskar mördas av utlänningar är bestämt inte utslag av rasism.., vänsterideologi åter igen.

Ja, ohlson har ju faktiskt en konsekvent ådra, det ska hon ha kredd för. Många av hennes beundrare är ju mer ensidigt vänster men hon har faktiskt stått upp för vilks rätt till islamkritik.
Citera
2021-10-08, 16:02
Medlem
Det enda raka är att Sverige-vänner bojkottar Moderna eller samlas sig i tusenfalt till demonstrationer utanför muséet.
Citera
2021-10-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Fascinerande med folk som pläderar för objektivt SVT och sedan vill ha in sådant här.

Jag är höger och håller med honom/henne.
Håller med (också högerbliven 😎
Ett romskt läger hade inte förfulat Bjärehalvön mer än vad brädhögarna gjorde. Upplevelsen hade blivit mer konstnärligt levande och berikande. Spännande, liksom.
Senast redigerad av rosalenin 2021-10-08 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in