Citat:
Ursprungligen postat av
kajus333
Hon skulle ju försjutton inte ha rondellhunden hemma hos sig. Hon har ju ansvar för ett muséum, dit det kommer massor av folk.
Envar provokation är inte konst. Vilk yttrade sig, och alla bör få yttra sig. Många är det som, liksom jag, inte alls är imponerade av Vilks som konstnär. Hans skriverier är likaså dom ganska ointressanta.
Och vem bestämmer att hennes "smak" är den rätta? Smidigt med postmodernismen, iom att det inte är några absoluta värden utan ex. skönhet, estetik och mening är flytande blir det svårt att säga vad som är "bra" konst. Varför ska Anna Odell hyllas exempelvis? Låtsas att man är psyksjuk och gå bananas är en viktig poäng, att vara "hatisk" (jösses) mot islam i en av en lång rad verk är det inte? Vänstern i sitt elfenbenstorn ska utbilda pöbeln om vad som är bra eller inte, get the point..
Citat:
Ursprungligen postat av
FarangDingDong
Som mycket konst och kulturintresserad känner jag att ett inlägg här är ett måste. Med risk att reta upp någon men iallafall. Är gammal nog att minnas när "Skända Flaggan" kom. Som moderat då (och nu) var vi många som upprördes.
Men tiderna förändras och verket blev kult redan för trettio år sedan. Har själv en repro av den hängande hemma (inte på paradplats men ändå).
Konst är ju tycke och smak men i mina ögon är C-J de Geer en riktig kostnär och en mycket intressant kulturpersonlighet. Kolla gärna in något självbiografiskt av honom. Mycket faschinerande.
Lars Vilks å andra sidan, mja? Inte så imponerande konstnärsgärning i mina ögon. Skulle vara drivvedsinstallationen då men den är ju lite svårtillgänglig. Beklagansvärt att han förolyckades men det ger liksom inte auotomatiskt tillgång till Moderna Muséet.
I övrigt har jag full förståelse för beslutet att inte ta emot Muhammed bilderna. Det är helt enkelt en säkerhetsfråga. Ingen vill göra Morderna Muséet till måltavla. Diskussion om det blir då överflödig.
Sen kan man tycka vad man vill om åsiktsfrihet och att det är "orättvist" att vi kan driva med andra religioner men inte islam. Offermentalitet och gnäll kan jag tycka.
Väx upp liksom och förhåll sig till verkligheten. Charlie Hedbo på Skeppsholmen? Nej tack!
Säkerhetsaspekten har du rätt i, även om det är hyckleri att de inte vågar erkänna det. Sedan är du ju rätt dubbel "konst handlar om tycke och smak MEN..." vad skiljer de geer och vilks åt, ska man ha gått på konstfack? Marianne lindbergh de geer är en legitim konstnär ohlson wallin (provokatör) verka vara det också, iaf enligt kunniga nollor på DN, sedan är det följa john som gäller. Driva med jesus är inte hatiskt uppenbarligen..
Citat:
Ursprungligen postat av
Room531
Det gör väl dem flesta. Antagligen du med. Annars kan du väl lägga upp namn & bild med en fin muhammedkarikatyr här på Flashback.
Hur många mohammedkarikatyrer har du öppet på din social media du använder, hemma på ytterväggen där radikala galningar kan hitta dig?
Jag har dessutom gjort en kort sökning på Vilks konst häromdagen. Det som kom upp var bra fult. Alltså riktigt fult, som vem som helst skulle kunna göra.
Risiga trädkojstorn, svinfult muhammedkladd, olja på duk av låg kvalitet osv. Usch. Inte undra på att man vill ha det där skräpet på museum helt ärligt. Inte för att jag vet vad för kvalitet dem håller men...
Skulle du sätta upp lite vilks på din vägg.. Knappast. Hans verk såg ut som skit🤐
Nä, precis, du vet inte vilken kvalitet det håller, har du gått och sett modern konst, det ena värre än det andra? Pollock och Rothko SKA man tycka är bra (visst, fina linjer och mönster men hur vet jag att det inte är masspsykos?), även marina abramovics performance art där två människor stirrar på varann i timmar ska ses som genial..