2021-10-08, 15:13
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag tror den egentliga orsaken är att hon inte vill bli utsatt för terrordåd. Hon rädd men rädsla är inte ett argument. Hon måste alltså hitta på ett argument varför man inte ska ta emot Vilks teckningar.
Klart det väger in, jag vill endast belysa att anförd orsak är copy/paste PK.
Citera
2021-10-08, 15:13
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Varför inte ett nytt museum som flertalet olikavästerländska stater äger gemensamt men helt utan adress och helt utan kända anställda. Ett digitalt museum där teckningar som Vilks avfotograferas och laddas upp.
Vad ska våldsbenägna muslimer göra då?
Bomba hela Europa?

Men jag förstår MM. Fegt men väldigt klokt att tacka nej. Vem dan skulle orka med att jobba där med tanke på hotbilden.
Det var ju en lite ball idé faktiskt. Finns det några digitala museum nu?
Citera
2021-10-08, 15:15
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Klart det väger in, jag vill endast belysa att anförd orsak är copy/paste PK.
Haha, ja. Det är mycket riktigt "copy/paste PK".
Citera
2021-10-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Hon skulle ju försjutton inte ha rondellhunden hemma hos sig. Hon har ju ansvar för ett muséum, dit det kommer massor av folk.
Envar provokation är inte konst. Vilk yttrade sig, och alla bör få yttra sig. Många är det som, liksom jag, inte alls är imponerade av Vilks som konstnär. Hans skriverier är likaså dom ganska ointressanta.
Och vem bestämmer att hennes "smak" är den rätta? Smidigt med postmodernismen, iom att det inte är några absoluta värden utan ex. skönhet, estetik och mening är flytande blir det svårt att säga vad som är "bra" konst. Varför ska Anna Odell hyllas exempelvis? Låtsas att man är psyksjuk och gå bananas är en viktig poäng, att vara "hatisk" (jösses) mot islam i en av en lång rad verk är det inte? Vänstern i sitt elfenbenstorn ska utbilda pöbeln om vad som är bra eller inte, get the point..

Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Som mycket konst och kulturintresserad känner jag att ett inlägg här är ett måste. Med risk att reta upp någon men iallafall. Är gammal nog att minnas när "Skända Flaggan" kom. Som moderat då (och nu) var vi många som upprördes.

Men tiderna förändras och verket blev kult redan för trettio år sedan. Har själv en repro av den hängande hemma (inte på paradplats men ändå).

Konst är ju tycke och smak men i mina ögon är C-J de Geer en riktig kostnär och en mycket intressant kulturpersonlighet. Kolla gärna in något självbiografiskt av honom. Mycket faschinerande.

Lars Vilks å andra sidan, mja? Inte så imponerande konstnärsgärning i mina ögon. Skulle vara drivvedsinstallationen då men den är ju lite svårtillgänglig. Beklagansvärt att han förolyckades men det ger liksom inte auotomatiskt tillgång till Moderna Muséet.

I övrigt har jag full förståelse för beslutet att inte ta emot Muhammed bilderna. Det är helt enkelt en säkerhetsfråga. Ingen vill göra Morderna Muséet till måltavla. Diskussion om det blir då överflödig.

Sen kan man tycka vad man vill om åsiktsfrihet och att det är "orättvist" att vi kan driva med andra religioner men inte islam. Offermentalitet och gnäll kan jag tycka.

Väx upp liksom och förhåll sig till verkligheten. Charlie Hedbo på Skeppsholmen? Nej tack!

Säkerhetsaspekten har du rätt i, även om det är hyckleri att de inte vågar erkänna det. Sedan är du ju rätt dubbel "konst handlar om tycke och smak MEN..." vad skiljer de geer och vilks åt, ska man ha gått på konstfack? Marianne lindbergh de geer är en legitim konstnär ohlson wallin (provokatör) verka vara det också, iaf enligt kunniga nollor på DN, sedan är det följa john som gäller. Driva med jesus är inte hatiskt uppenbarligen..

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Det gör väl dem flesta. Antagligen du med. Annars kan du väl lägga upp namn & bild med en fin muhammedkarikatyr här på Flashback.

Hur många mohammedkarikatyrer har du öppet på din social media du använder, hemma på ytterväggen där radikala galningar kan hitta dig?

Jag har dessutom gjort en kort sökning på Vilks konst häromdagen. Det som kom upp var bra fult. Alltså riktigt fult, som vem som helst skulle kunna göra.

Risiga trädkojstorn, svinfult muhammedkladd, olja på duk av låg kvalitet osv. Usch. Inte undra på att man vill ha det där skräpet på museum helt ärligt. Inte för att jag vet vad för kvalitet dem håller men...

Skulle du sätta upp lite vilks på din vägg.. Knappast. Hans verk såg ut som skit🤐
Nä, precis, du vet inte vilken kvalitet det håller, har du gått och sett modern konst, det ena värre än det andra? Pollock och Rothko SKA man tycka är bra (visst, fina linjer och mönster men hur vet jag att det inte är masspsykos?), även marina abramovics performance art där två människor stirrar på varann i timmar ska ses som genial..
Citera
2021-10-08, 15:20
Medlem
otellos avatar
Jag tycker givetvis att konstverket borde köpas in. Hur motiverar idioten att skända-flaggan är okej, men inte Vilks teckningar?
Citera
2021-10-08, 15:22
Medlem
Stones avatar
Omoderna Museet.
Citera
2021-10-08, 15:23
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tycker givetvis att konstverket borde köpas in. Hur motiverar idioten att skända-flaggan är okej, men inte Vilks teckningar?

De är rädda för ett attentat. De vet vilka muslimerna är vilket inte svenska regeringen förstår.
Citera
2021-10-08, 15:25
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Och vem bestämmer att hennes "smak" är den rätta? Smidigt med postmodernismen, iom att det inte är några absoluta värden utan ex. skönhet, estetik och mening är flytande blir det svårt att säga vad som är "bra" konst. Varför ska Anna Odell hyllas exempelvis? Låtsas att man är psyksjuk och gå bananas är en viktig poäng, att vara "hatisk" (jösses) mot islam i en av en lång rad verk är det inte? Vänstern i sitt elfenbenstorn ska utbilda pöbeln om vad som är bra eller inte, get the point..

Säkerhetsaspekten har du rätt i, även om det är hyckleri att de inte vågar erkänna det. Sedan är du ju rätt dubbel "konst handlar om tycke och smak MEN..." vad skiljer de geer och vilks åt, ska man ha gått på konstfack? Marianne lindbergh de geer är en legitim konstnär ohlson wallin (provokatör) verka vara det också, iaf enligt kunniga nollor på DN, sedan är det följa john som gäller. Driva med jesus är inte hatiskt uppenbarligen..

Nä, precis, du vet inte vilken kvalitet det håller, har du gått och sett modern konst, det ena värre än det andra? Pollock och Rothko SKA man tycka är bra (visst, fina linjer och mönster men hur vet jag att det inte är masspsykos?), även marina abramovics performance art där två människor stirrar på varann i timmar ska ses som genial..

Jag tycker inte Gitte lät så postmodern precis. Hon redogjorde för sitt ställningstagande mot bakgrunden av en syn på konst och konstverk som bärare av en mer tidlös intressanthet.
Citera
2021-10-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, det kallas terror. Det är exakt vad muslimerna kommer att göra.
Musslorna skiter väl mest där de står, är mångkulturivrarna i väst som drabbas (även om det finns motståndare inom gruppen), hade varit intressant om de satt upp en utställning på ett konstmuseum i Bukarest eller Tallinn, hade musslorna åkt skytteltrafik från Svedistan, Belgien, Storbrittanien, Frankrike och andra shitholecountries för att hämnas?
Citera
2021-10-08, 15:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gitte Ørskou, överintendent på Moderna Museet avvisar propåer om att köpa in Vilks Muhammedteckningar. 2015 tackade man nej till Vilks donation av teckningar.

https://www.dn.se/kultur/moderna-museets-chef-om-vilks-muhammedteckning-hatisk-och-krankande/

Samtidigt har Moderna Museet i sina samlingar ett exemplar av Carl Johan De Geers affisch "Skända flaggan" från 1967

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nda_flaggan

Att diskutera: Vad är hatisk och kränkande ikonografi? Beror det på vem som hatar och vem som kränks?

Min kvalificerade gissning är att Moderna Museets samlingar är för värdefulla o förvaltar ett världsarv.

Att då påta in några teckningar på en rondellhund är helt enkelt för riskabelt. Att någon fanatiker eldar upp hela museet i hopp om att teckningarna ska bli aska är inte helt långsökt.

Att visa dem offentligt är förenat med att riskera besökarnas liv.

Men att säga det uppenbara är förenat med rasism o islamofobi.

Men rädsla för islam är en realitet.
Citera
2021-10-08, 15:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello

”Sverige vänner” bränner inte ner Moderna, ”Sverige vänner” sätter inte ett pris på folks huvud för att någon skändat o kränkt flaggan.

Modernas chefer o intendenter vill kunna starta bilen när de ska hem utan att vara rädda att den ska explodera. Något som mycket väl kan bli följden om man befattar sig med rondellhunden.

Då är det bättre o lättare att ta ett avsteg från regeln att god konst ska beröra.
Citera
2021-10-08, 15:37
Medlem
Det kan ju också vara relevant att hans teckningar var väldigt fula? Bara för att man ritar något kontroversiellt blir det inte automatiskt ett viktigt konstverk, även om han själv och kanske även många extremliberaler och svärigevänner tyckte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in