2021-10-08, 13:37
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är inte sant! Ebba har minst lika mycket oklarheter i sin sak. Det är inte Esbjörns fel att rättegången varar i 4 dagar. Det är Ebbas. Om hon exempelvis haft en värdering att visa upp skulle hon inte behöva kalla en mäklare som vittne.

Hrmm….?
Du har inte sett att hennes värdering redan finns hos tingsrätten sen förra hösten, va?
2021-10-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja enligt Binninges bästis Kubiken har Binninge åt honom berättat att det tog 2 timmar att förklara så Esbjörn förstod, vad ombudsfullmakt var och varför Binninge behövdes som hans ombud.

DET TOG 2 TIMMAR iNNAN HAN FICK HONOM ATT SKRIVA PÅ OMBUDSFULLMAKTEN!
Jag förstår det inte än idag. Sämre ombud är omöjligt att hitta.
2021-10-08, 14:18
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag och många med mig vill inte ha ett samhälle där rika och förslagna människor kan lura av gamla och dementa deras egendom i tvivelaktiga affärer. Där köparen lovar saker de inte har några intuitioner att hålla.

Då är det ju tur att Esbjörn varken är dement eller lurad på pengar för fastigheten han själv sålde.
2021-10-08, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Kanske det. Såvida det inte fanns finansiella intressen med i spelet, som att t ex vilja köpa stället vännen äger till underpris. Visst bjöd Majkgård 2,5 mille?
Vet inte. Det har farit så många tvärsäkra påståenden genom tråden från de med olika agendor, att det är svårt att veta vad man ska tro på. Men om 2.5 milj är riktigt kan det priset endast värderas utifrån när det gavs. Esbjörn har ju haft huset i åtskilliga decennier.
2021-10-08, 14:30
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ja nu är det spännande!
Tror inte att tar Ebba förlikning, hon har väntat i ett år på denna rättegång, det är hennes stora chans att rentvå sig i allmänhetens ögon.

Generalfullmakten är ett jävla dokument, hoppas att den tas upp i rätten, som ett exempel på att motståndarsidan inte ansett honom vara rättsoförmögen.
Jag tror att Majkgård, presenterat Pernroth Lülma som en revisor, en som behöver fullmakt för sitt jobb.

Jepp generalfullmakten är inlämnad som bevisning av Ebbas ombud.
Även oklippt version av intervjun av Esbjörn som TV4 gjorde finns inlämnad.
Polisförhöret angående ”olyckan” är också inlämnad, den där Esbjörn tycker priset var nog lite lågt.
Att han ringt om någon var villig bjuda över det Ebba gått med på om 3.9 milj.
Att Matz visste om försäljningen för han hade ringt honom också, han var inte intresserad av att bjuda över ebba och han hade inte heller tid att komma dit.
Mm. mm. mm.
Ska bli intressant att höra hur Esbjörns ombud ska ändra på det han själv sagt i ljud och bild.
Ska dom även förneka det Esbjörn själv medgivit vid MUF, att han utan påtryckningar frivilligt sålt?
2021-10-08, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Hur hade du hanterar den forsatta processen om det var din kompis?

Hade du låtit bli att träffa köparen och gått till media med smutskastning samt anlitat ett juridiskt ombud utan kunskaper och med en bakgrund som JBs?

Eller hade du försökt att lösa situationen tillsammans med köparen och med juridisk hjälp?

Låtit bli att träffa köparen som vän? Vet inte. Det beror på en rad saker. Bland annat vad min vän hade velat.
2021-10-08, 14:32
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vet inte. Det har farit så många tvärsäkra påståenden genom tråden från de med olika agendor, att det är svårt att veta vad man ska tro på. Men om 2.5 milj är riktigt kan det priset endast värderas utifrån när det gavs. Esbjörn har ju haft huset i åtskilliga decennier.
Så är det. Min uppfattning är att det låg ganska nära i tiden till Ebbas bud men det är inte vidimerat.
2021-10-08, 14:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
MYCEKT märkligare är att Binninge - när han ändå talade med Esbjörns och sitt medium (det som Binninge förmedlar sig via eftersom han inte kan tala direkt med berörda personer) - bad att det (mediumet) räckte över luren till Ebbas advokat. De måste ju befunnit sig i samma rum.
Varför skulle ebbas advokat ringa någon - det var ju inte hon eller ebba som hade problem.
Jaså minsann, det var ju just därför Ebba ville ha till stånd ett möte "för att reda upp saker o ting" hade hon enligt JB sagt att hon behövde mötet för. Det uttalandet skvallrar minst sagt tydligt om problem - eller hur?
2021-10-08, 14:56
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Majkgårds pensionat verkar inte gå lysande, kanske tur att hon har haft Esbjörn och Ulf som gäster, i annat fall så hade förlusten blivit ännu större.

https://www.allabolag.se/5565036661/bokslut

Det började gå sämre redan 2018 och 2019 började förlustsiffrorna med minskat värde på bl.a fastigheterna från 15milj till 12milj, detta trots omsättning på ca 5milj och ökade fastighetspriser.
2019 fanns inte Corona utan det var en riktigt bra turistsommar i resten av Sverige.
Odalgården har dessutom fått betalningsanmärkningar.

Sen har vi ju det andra bolaget i koncernen Odalbygge.
Titta även lite närmare på detta bolag tycker jag nog ni ska göra.
Inte syns byggboomen på de siffrorna inte……
https://www.allabolag.se/5563733277/bokslut

Sen undrar jag lite vad som händer på fäbod hotellet i Dalarna nu för tiden?
2021-10-08, 15:08
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vilket är fallet med det mesta i den här affären. De flesta uppgifter bygger på overifierade gissningar, som somliga bygger långtgående teorier av, som de sedan håller för sanningar och blir vansinniga när någon kommer med alternativa förklaringsmodeller.

Det är därför det i dagsläget känns intressantare att diskutera de moralfilosofiska, mediala, psykologiska och psykiatriska aspekterna av fallet, snarare än de strikt juridiska. Utöver det faktum att tråden är fylld med härliga primitiva grupprocesser.
Fast det går inte att diskutera utan fakta. Har majkgård försökt köpa fastigheten billigare, har hon försökt få honom att ändra testamentet? Det har stor betydelse för den moralfilosofiska bedömningen.
2021-10-08, 15:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Helt ärligt så uppträder inte Esbjörn som att han är rättsförmögen som du uttrycker det. Helt ärligt så är hans intervjuer knappt sammanhängande, släpande röst. Menar du att en skärpt farbror skulle snurra iväg om månsken vid kontraktsskrivningen?

Det är omöjligt att Esbjörn skrev på kontraktet i månskensljus, om det skedde på eftermiddagen den 20 augusti 2020. Om man tvekar på vad som är sant eller inte sant, så kan man kolla upp det faktiska förhållandet i efterhand. Hur var vädret där och då, var det månsken?

Vad beror det då på att Esbjörn far med osanning i det fallet? Är det hans lindriga kognitiva funktionsnedsättning? Eller är han helt enkelt en lögnare av naturen? Jag vill påstå att även om man har en kognitiv funktionsnedsättning, så är man kapabel att ljuga, om man vill. Det Barrys undersökning visar, och Esbjörns eget vittnesmål i journaler, är att han glömmer saker. Så att han kommer ihåg något som aldrig har hänt, är med andra ord en fantasiprodukt. En lögn.

Esbjörn har all anledning att ljuga om vad som hände vid kontraktsskrivningen. Om den gick rätt och riktigt till, vem skulle då tycka synd om honom för att han tio dagar senare ångrade sig? Framställer man sig själv som att man är döv, blind, förstår ingenting om någonting och motparten har tvingat mig att skriva på ett kontrakt jag varken kunde läsa, eller förstå innebörden av, under omöjliga förhållanden, ja då får man bara sympati av omgivningen.

Citat:
Då tycker du att det här är okej också? Hon fick ju en fråga och godkände att personen kom åt hennes konto. Är inte hon också rättsförmögen?
https://www.expressen.se/gt/krim/aldre-kvinna-bedragen--pa-tiotusentals-konor/

Artikeln är låst och det jag kan läsa innehåller för lite fakta för att jag ska kunna ha en väl underbyggd åsikt. Det verkar dock som den händelsen utreds för bedrägeri, vilket för mig tyder på att det finns något slags fakta som pekar i den riktningen. Huruvida kontoägaren där är rättsförmögen eller inte, kan jag inte svara på. Den stora skillnaden dock, är att den där tanten fick ett telefonsamtal och i samband med det, gav bort en massa pengar. Såna där bedrägerier lyckas för att de inte ger offret någon tid att tänka efter. Esbjörn hade två månader på sig, det var inget som slängdes fram under hans näsa utan betänketid och möjlighet att agera annorlunda.

Citat:
Varför har hon ens gjort sken av något annat, du fattar väl att hon lägger ut dimridåer hela tiden för att dölja alla inte moraliskt korrekta saker hon gjort här. Hon är extremt offensiv, kall och beräknande. Sen att hennes förtal sprängde henne hårdare än bombaren på Drottninggatan må vara hänt.

Vad har hon gjort som är omoraliskt vad gäller fastighetsaffären fram till kontraktsskrivandet? Hon har låtit värdera fastigheten, hon har besiktat den, hon har haft diskussioner med Esbjörn om framtidsvisionen, hon har tagit över ansvaret för röjning, städning och sanering, hon har betalat en icke oskälig summa pengar, hon har gett Esbjörn två månader att fundera på, hon har uppmanat Esbjörn att ha kontakt med släkten.

Som jag ser det, så har hon två plumpar i protokollet. Hon skulle inte ha gjort något aktivt på tomten innan tillträdet. Ingen slyröjning med andra ord. Hon skulle också, på egen bekostnad, ha anlitat en oberoende mäklare som höll i förhandlingar, värdering och besiktning.

Men är det så illa att jag anser att det var omoraliskt, kallt eller beräknande? Nej.

Jag vet att Esbjörn i efterhand har påstått att Ebba tjatade och pekade. Men tyvärr går det inte ihop med den övriga verklighet han har varit med i. Han är helt enkelt inte trovärdig i mina ögon.

Citat:
Glömde att 750 tusen är småpengar för vissa. Speciellt som världen var upp och ner med Ebba Buschs handpenning för er i början av tråden, gällande hans återbetalning eller ej. Är 750 tusen skit så borde 390 tusen också vara skit i samma affär.

750 000 är inte småpengar. Men om du har utgifter och kostnader som överstiger dessa 750, så är du helt enkelt inte kompenserad fullt ut.

Vad gäller handpenningen så är det för mig skitsamma om om den är återbetalt eller inte. Det är Esbjörns påstående om vad som hänt med handpenningen som är det intressanta. Där går det inte heller ihop.

Citat:
Ebba Busch kommer aldrig att gå moraliskt vinnande ur det här men det skiter hon högaktningsfullt i, hon kör med en Trump retorik och hennes blåbruna väljare köper den rakt av, det man dock kommer att se framöver är att historiskt trogna KD väljare kommer att vända sig till andra partier och ersättas av SD-light väljare, såna som är SD men inte riktigt vågar stå för det, då är KD en easy out för dom nu.

Blir man inte lyssnad på, så får ett missnöjesparti likt SD chansen att ta andras röster. Få som röstar, vågar stå för det utåt och jag förstår dom. Det får allvarliga konsekvenser, du blir av med jobb, uppdrag, vänner, får inte vara med i facket och kanske till och med får påhälsning hemma av vänsterpöbeln. Folk likt dig smetar nazism på högersidan i brist på riktiga argument.

SD är måhända inte bästa framtidsvalet, men tror du ska öppna ögonen på vad som faktiskt händer, vad som röstas fram och godkänns av de andra partierna. Vad man får säga och göra inskränks, regeringens makt är just nu absolut, vad media får, kan och vill rapportera om är begränsat, vad sociala medier förmedlar är begränsat (styrt av nuvarande regering) osv. Är det några som är "bruna" så är nog de gamla etablerade partierna de största bovarna. Både i nutid och historiskt.

Ebbas tid som partiledare är nog räknad. Dels för att tidsandan är att inget parti vill ha en partiledare som suttit för länge, men dels för att smutskastningen som skett, har naturligtvis färgat av sig och även interna falanger vädrar morgonluft och vill ta makten. Sker det innan valet, så kommer det nog kosta KD riksdagsnärvaron. Kommer Ebba klara sig? Förmodligen. Hon har tiden för sig, har visat att hon får saker gjorda och hon har nog skapat sig ett bra kontaktnät under de här åren.
2021-10-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det började gå sämre redan 2018 och 2019 började förlustsiffrorna med minskat värde på bl.a fastigheterna från 15milj till 12milj, detta trots omsättning på ca 5milj och ökade fastighetspriser.
2019 fanns inte Corona utan det var en riktigt bra turistsommar i resten av Sverige.
Odalgården har dessutom fått betalningsanmärkningar.

Sen har vi ju det andra bolaget i koncernen Odalbygge.
Titta även lite närmare på detta bolag tycker jag nog ni ska göra.
Inte syns byggboomen på de siffrorna inte……
https://www.allabolag.se/5563733277/bokslut

Sen undrar jag lite vad som händer på fäbod hotellet i Dalarna nu för tiden?
Jag misstänker att det är Odalbygge som hyr ut både Esbjörns och Ulfs lägenheter i andra hand i gengäld mot att gubbarna får lite love&tenderness på ”kursgården”.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in