2021-10-08, 11:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det beror på att Esbjörns sida har så mycket oklara invändningar som många gånger är motsägelsefulla vilket gör att det tas upp en massa tid på oväsentliga saker.

Man försvarar sig som om det vore ett rättsmål och vi inväntar bara invändningen om det är ställt bortom allt rimligt tvivel att det verkligen är Esbjörn som har skrivit på kontraktet?
Det är inte sant! Ebba har minst lika mycket oklarheter i sin sak. Det är inte Esbjörns fel att rättegången varar i 4 dagar. Det är Ebbas. Om hon exempelvis haft en värdering att visa upp skulle hon inte behöva kalla en mäklare som vittne.
2021-10-08, 11:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Går hon inte till rättegång och vinner den, kommer det i tidningarna heta, att hon trakasserat en stackars gammal man under ett års tid, helt i onödan.
Även om hon vinner den kommer tidningarna att vara heta. Det är svårt att sola sig i segerns glans om motståndaren är en gammal krum gubbe.
2021-10-08, 11:40
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Sanningen lyser med sin frånvaron man diskuterar Ebba Busch öden och äventyr i fastighetsträsket.

Det vi vet är att Ebba Busch stämt in Esbjörn domstol. Därför blir diskussionen om möten och förlikning löjlig från en person som vill ha något annat än vad hon bad om. Man ska vara försiktig med vad man ber om. Ingen annan än Ebba Busch, skulle vara så dum att de går till domstol mot en ålring med kognitiva svårigheter om äganderätten till fast egendom. Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter till egendom hur man ser på svaghet i skarpt läge. Där retorik från en politiker möter verkligheten och legaliteten i rättsstaten.

Det handlar inte om ett avtal som är bindande enligt Jordabalken. Det handlar om ett avtal som ska framstå som bindande enligt tvingande lag genom att framföra att det gått "schysst och korrekt" till när Esbjörn undertecknande avtalet.

Alla andra medborgaren än Ebba Busch hade blivit avrådda av en advokat att tvinga till sig egendom rättsligt med endast ett avtal likt det Ebba Busch har. Det är det jag tycker är det mest intressanta i denna sak. Ebba Busch är en person utan anknytning till fastigheten, som dold äganderätt, eller relation till ägaren. På bara ett taffligt avtal, där inte ens köpeskilling är erlagd, ska hon som främling ha bättre rätt. Det är en mycket märklig syn på fastighetsrätten och överlåtelse av fast egendom.

Det handlar om att Ebba Busch satsar hela sin trovärdighet och munsvada i en talan om bättre rätt, på att hon minsann har varit "schysst och korrekt". Normalfallet med en strulig säljare är en skadeståndstalan för kontraktsbrott, i det fall man också kan styrka att Esbjörn inte har kognitiva svårigheter.

Ebba Busch tog in tingsrätten som en påtryckning, där hon ska skjuta mygg med tunga artilleriet. Hon valde vapen och forum. Då blir det infantilt att tro att man kommer uppfattas som god när man vill komma överens. På sina egna villkor. Det är Ebba Busch som har allt av vinna på att undvika offentlighet i denna sak. Då får man be snällt. Ha empati och sätta sig in i vad motparten vill ha. Nu vill inte motparten sälja till Ebba Busch. Det borde leda till återkallan av talan, med nya planer för att lösa livspusslet, där Esbjörns egendom inte ingår i kalkylen.

Det som jag tycker är underligt är att Ebba Busch mar mage att flytta in i ett hus med sina ungar, som äga av en man som blev tvingad att sälja till henne. Ur psykologisk synvinkel är Ebba Busch en person som inte ser hur hennes agerande uppfattas, hon kan inte ens fejka grundläggande mänskliga egenskaper i det politiska landskap hon bökar i. Hon skrämmer mig.

Nej, Ebba valde inte strid. Det gjorde faktiskt Esbjörn. Det var de som startade kriget (eftersom du tar till militära termer, fortsätter jag väl med det) genom att inte bara ta affären ut i offentligheten, utan faktiskt göra det på ett smutsigt sätt. Du tycker att Ebba skulle ha empati och be snällt och vänta på motparten. Hur länge skulle hon ha väntat då, menar du? För Esbjörn ville inte träffas, men tyckte att mellantiden var lämplig att fortsätta smutskampanjen i media.

Esbjörn blev inte tvingad att sälja till Ebba. Det påstår inte någon av de faktiskt inblandade i affären. Så varifrån får du att Esbjörn blivit tvingad?

Nej, enda sättet att lösa en tvist där en eller båda parter inte vill medverka till en lösning, är att ta det till tinget och låta någon oberoende maktfaktor titta på det, ur lag och rättslig synvinkel. Är det så att Esbjörn är så koko i bollen att han inte kan genomföra dylika affärer, så borde det framkomma där. Är det så att prislappen varit oskälig, så kommer det också framkomma där. Är det så att Ebba på något sätt påverkat Esbjörn att sälja fastigheten mot sin vilja, så kommer det framkomma där.

Jag ser dock inget märkligt i att någon vill flytta in och bo i ett hus man köpt ärligt för just det syftet.
2021-10-08, 11:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
I fastighetsöverlåterser, som den Esbjörn har gjort, skall lag och rätt gälla. Det Esbjörns ”skyddsänglar” försöker göra är skapa en LEX Esbjörn där man skall få ångra en fastighetsöverlåtelse utan att något som helst skäl finns. Denna LEX Esbjörn skall skapas genom att media skall sätta press på köparen. Dessa ”skyddsänglar” vill inte att vårt nuvarande rättssystem skall styra fastighetsmarknaden, utan de vi återinföra de gamla edgångsmännen som endast genom sin ed skulle stärka svarandens version. De edgångsmän som används gällande Esbjörn är media med Lief Brännvinsström på Expressen i spetsen och ett antal ledarskribenter och krönikörer i andra medier. Dessa skall för folket bevisa att Esbjörn har rätt att ändra sig. Detta tema hejas ivrigt på av ett antal virrpannor har på Flashback.

Jag och många med mig vill inte ha ett sådant samhälle där denna klanmentalitet skall råda. Lag och rätt måste utgå från lagen och utdömas av våra domstolar. Inte en högt skrikande pöbel!
Jag och många med mig vill inte ha ett samhälle där rika och förslagna människor kan lura av gamla och dementa deras egendom i tvivelaktiga affärer. Där köparen lovar saker de inte har några intuitioner att hålla.
2021-10-08, 11:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Lagen och caset är glasklart. Ebba har köpt kåken. Esbjörn måste förhandla sig ur situationen. Det går väl sisådär, kan man lugnt sammanfatta!

Ebba riskerar ENORMT mkt badwill genom offentlig o snaskig rättegång! Morsan skall vittna!

Ebba o Esbjörn borde förliķas!

Visst borde de ha förlikats, men det tåget gick nog för ett år sedan. Ebba har allt att förlora på en förlikning som det ser ut nu. Om inte förlikningen har en ingående komponent, där Esbjörn et al går ut och ber offentligt om ursäkt för all oförtjänt skada Ebba har drabbats av, genom deras smutskastning i offentligheten.

En rättegång kan ge Ebba åtminstone delvis upprättelse, där okända fakta kan komma upp på bordet och nyansera situationen.
2021-10-08, 11:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Med tanke på hennes position i samhället och framtida karriär så bör hon snarast riva köpekontraktet och säga i media "att allt blev fel, jag river kontraktet och går vidare".

Det låter ju knepigt att gubben skulle sälja det billigare än vad värderingen säger och hans höga ålder och att han ångrar sig. Något är det ju som inte stämmer.

Men Ebba tror ju på sagofiguren Gud så hon måste anses koko i sitt söta huvud. Helt oberäknelig och egoistisk. Det är så jag känner igen religiösa människor.

Jag tror inte någon kunnig inom fastighetsrätt eller avtalsrätt, påstår att det är möjligt att riva kontraktet och bara gå vidare, även om parterna skulle vilja så. Det som har framkommit här, är att det behövs ett reträttkontrakt som ska skrivas på och därmed behöver man komma överens om formerna för det.
2021-10-08, 11:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Nu börjar det närma sig! Ska bli spännande om det kommer en förlikning inom kort, där Esbjörn ger Ebba ett köpebrev innan rättegången startar. Alternativet är att han blir sjukskriven och fördröjer, då jag tycker det är mycket politik med i bilden!

Majkgård med sin kursgård och byggbolag har mycket "goodwill" att förlora på att sitta i rätten, där det troligen kommer fram hur hon har jobbat med Pernrot Lüllmaa och Binninge för att försöka framstå Esbjörn som dement och därmed stoppa husförsäljningen. De verkar inte bry sig om Esbjörns Ekonomi, utan det får kosta vad det vill för honom. Esbjörn tillhör de pensionärer som har det gott ställt i Sverige, men några 1,5 miljoner tror jag inte han själv kan ordna fram, då han tidigare har haft skulder hos kronofogden enligt FB-tråden. Huset och tomten är mer värt för dem. De har ju generalfullmakten och ekonomiskt kan de styra över honom i princip hur som helst. Hur gick till att få Esbjörn att underteckna generalfullmakten, av fri vilja! Jag kan bara säga fy fan!
Ja nu är det spännande!
Tror inte att tar Ebba förlikning, hon har väntat i ett år på denna rättegång, det är hennes stora chans att rentvå sig i allmänhetens ögon.

Generalfullmakten är ett jävla dokument, hoppas att den tas upp i rätten, som ett exempel på att motståndarsidan inte ansett honom vara rättsoförmögen.
Jag tror att Majkgård, presenterat Pernroth Lülma som en revisor, en som behöver fullmakt för sitt jobb.
2021-10-08, 11:48
Medlem
Q6s avatar
Majkgårds pensionat verkar inte gå lysande, kanske tur att hon har haft Esbjörn och Ulf som gäster, i annat fall så hade förlusten blivit ännu större.

https://www.allabolag.se/5565036661/bokslut
2021-10-08, 11:50
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Majkgårds pensionat verkar inte gå lysande, kanske tur att hon har haft Esbjörn och Ulf som gäster, i annat fall så hade förlusten blivit ännu större.

https://www.allabolag.se/5565036661/bokslut
I rättvisans namn, har nog pandemin kostat den typen av bolag mycket, först nu börjar det lätta.
2021-10-08, 11:54
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är inte sant! Ebba har minst lika mycket oklarheter i sin sak. Det är inte Esbjörns fel att rättegången varar i 4 dagar. Det är Ebbas. Om hon exempelvis haft en värdering att visa upp skulle hon inte behöva kalla en mäklare som vittne.

https://cdn-105.anonfiles.com/f2w7Y064ue/eec5bb2a-1633687230/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2060,%20Bilaga%201,%20värdering%20Mari elund%20.pdf

Du är mycket väl medveten om att det finns en värdering och att den är inlämnad till tingsrätten.
2021-10-08, 11:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag och många med mig vill inte ha ett samhälle där rika och förslagna människor kan lura av gamla och dementa deras egendom i tvivelaktiga affärer. Där köparen lovar saker de inte har några intuitioner att hålla.

Oavsett vad Ebba än kan ha lovat Esbjörn, så har hon inte ens haft möjlighet att bryta löftena än, även om hon har för avsikt att göra så. Vad har du för belägg att Ebba kommer bryta sina löften? Vad har hon ens gett för löften?
2021-10-08, 12:01
Medlem
Citat:

Att du och dina vänner i pöbeln har en förvirrad syn på lag och rätt och även demokrati vet alla som läser i denna tråd. En fastighetsöverlåtelse måste gå lagenligt till annars blir det kaos på marknaden. Esbjörn själv har bevisat genom sina inlagor (ingivna av en våldverkare och några sk advokater) att överlåtelsen gick lagenligt och korrekt till fram tills han började ångra sig!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in