2021-10-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Och vad hände med "vi skall inte vara rädda, för då har de vunnit" som skanderats vid otaliga terrordåd.
Eller gäller det bara folket på stan, och inte finkultureliten och tidningsredaktioner - som uppenbarligen pissar på sig av rädsla inför hotet från islam.

L Vilks har ju nyss förolyckats, han var ju en av de främsta i den kampen. Ganska naturligt att människor nu är skakade och agerar därefter
Citera
2021-10-08, 13:42
Medlem
FarangDingDongs avatar
Som mycket konst och kulturintresserad känner jag att ett inlägg här är ett måste. Med risk att reta upp någon men iallafall. Är gammal nog att minnas när "Skända Flaggan" kom. Som moderat då (och nu) var vi många som upprördes.

Men tiderna förändras och verket blev kult redan för trettio år sedan. Har själv en repro av den hängande hemma (inte på paradplats men ändå).

Konst är ju tycke och smak men i mina ögon är C-J de Geer en riktig kostnär och en mycket intressant kulturpersonlighet. Kolla gärna in något självbiografiskt av honom. Mycket faschinerande.

Lars Vilks å andra sidan, mja? Inte så imponerande konstnärsgärning i mina ögon. Skulle vara drivvedsinstallationen då men den är ju lite svårtillgänglig. Beklagansvärt att han förolyckades men det ger liksom inte auotomatiskt tillgång till Moderna Muséet.

I övrigt har jag full förståelse för beslutet att inte ta emot Muhammed bilderna. Det är helt enkelt en säkerhetsfråga. Ingen vill göra Morderna Muséet till måltavla. Diskussion om det blir då överflödig.

Sen kan man tycka vad man vill om åsiktsfrihet och att det är "orättvist" att vi kan driva med andra religioner men inte islam. Offermentalitet och gnäll kan jag tycka.

Väx upp liksom och förhåll sig till verkligheten. Charlie Hedbo på Skeppsholmen? Nej tack!
Citera
2021-10-08, 13:46
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://chefstidningen.se/reportage/till-den-fria-konstens-forsvar
Hon är ny chef på Moderna museet och hon förbereder sig för strid. Möt Gitte Ørskou.

i Sverige finns inte så mycket debatt kring kultur och kulturpolitiska frågor, konstaterar hon.

Det vill hon ändra på. Och med en samtida debatt där politiker börjar ha synpunkter på saker som ”provocerande menskonst” ser det ut som om hon får tillfälle:

Om konsten ska utvecklas måste den ta nya steg, och när den tar nya steg kan samtiden uppleva det som provocerande.
Hur menar hon? Konsten måste utvecklas och provocera, så länge den inte provocerar muslimer?

Ungefär så. Huvudet på spiken. Det gäller ju att öka besökssiffrorna, inget annat.

Blev litet nyfiken på det där med att ”hon förbereder sig för strid”.

Vilken strid?

Hon har ju inte precis gjort något större avtryck i debatten. Nån som kan komma på något?

Förutom kanske nu, om det visar sig att hon avläst stämningarna fel och hamnar i samma läger som Täppas.

Som vanligt. En feg kulturtant i mittfåran, som tuggar på om konstens roll och provokationer och antagligen får fontänorgasm av Mattias Norströms stukade flaggstång. Så mellanmjölkigt, oärligt och innehållslöst att man kräks.

Såhär sa hon dessutom som ny:

”En annan viktig uppgift som väntar blir att fortsätta arbetet med att se över vilka konstnärskap som representeras på museet:

– Och det gäller inte bara genusmedvetenhet, som jag lärt mig det heter på svenska, men det gäller också det väldigt centrala fokus på västerländsk konst som vi har på europeiska konstmuseer.

Där kan jag se hur våra kollegor i England har en väldigt tydlig nedskriven policy kring att inkludera konst från andra kulturer, så det inte bara blir den västerländska konsten som är normen. Det är ett arbete jag ser fram emot att fortsätta och jag tror att det fortfarande kräver en aktiv insats.”

Jahapp. Så nedskrivna policies är vad vi har att vänta oss, men knappast ryggrad, integritet eller blick för samtidskonst.

Dessutom verkar hon ju göra ungefär samma felslut som många som tycker att själva teckningen av rondellhunden ”är ful”.

Verket är betydligt mer än teckningen. Hennes bortsprungna ryggrad är ju en del av processverket.
Citera
2021-10-08, 13:47
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Som mycket konst och kulturintresserad känner jag att ett inlägg här är ett måste. Med risk att reta upp någon men iallafall. Är gammal nog att minnas när "Skända Flaggan" kom. Som moderat då (och nu) var vi många som upprördes.

Men tiderna förändras och verket blev kult redan för trettio år sedan. Har själv en repro av den hängande hemma (inte på paradplats men ändå).

Konst är ju tycke och smak men i mina ögon är C-J de Geer en riktig kostnär och en mycket intressant kulturpersonlighet. Kolla gärna in något självbiografiskt av honom. Mycket faschinerande.

Lars Vilks å andra sidan, mja? Inte så imponerande konstnärsgärning i mina ögon. Skulle vara drivvedsinstallationen då men den är ju lite svårtillgänglig. Beklagansvärt att han förolyckades men det ger liksom inte auotomatiskt tillgång till Moderna Muséet.

I övrigt har jag full förståelse för beslutet att inte ta emot Muhammed bilderna. Det är helt enkelt en säkerhetsfråga. Ingen vill göra Morderna Muséet till måltavla. Diskussion om det blir då överflödig.

Sen kan man tycka vad man vill om åsiktsfrihet och att det är "orättvist" att vi kan driva med andra religioner men inte islam. Offermentalitet och gnäll kan jag tycka.

Väx upp liksom och förhåll sig till verkligheten. Charlie Hedbo på Skeppsholmen? Nej tack!

Exakt. Det skulle vara stor risk för det faktiskt. Jag skulle inte besöka Moderna museet om de tog emot Rondellhunden.
Citera
2021-10-08, 14:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nja, det är ju så vänsterflummare rättfärdigar menskonst eller att man bajsar på scenen. Estetik är viktigt och Vilks konst är även den urartad konst. Han provocerade muslimerna men hans konst har inget större egenvärde.

Exakt hur kan jag inte säga nu, men äckel med kroppsvätskor eller konserverade lik in your face är något annat än stillsam tankeväckning.
Citera
2021-10-08, 14:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gitte Ørskou, överintendent på Moderna Museet avvisar propåer om att köpa in Vilks Muhammedteckningar. 2015 tackade man nej till Vilks donation av teckningar.

https://www.dn.se/kultur/moderna-museets-chef-om-vilks-muhammedteckning-hatisk-och-krankande/

Samtidigt har Moderna Museet i sina samlingar ett exemplar av Carl Johan De Geers affisch "Skända flaggan" från 1967

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nda_flaggan

Att diskutera: Vad är hatisk och kränkande ikonografi? Beror det på vem som hatar och vem som kränks?

Frågan är om det verkligen är Moderna som ska ta in teckningarna. I framtiden kommer man att kunna läsa om Vilks livsgärning och öde i historieböckerna. Kanske hör hans teckningar hemma på historiska museet?
Citera
2021-10-08, 14:59
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
PK-kärringen är rädd för muslimerna. Hon vill inte förlora huvudet.
Dock är motiveringen ideologisk, att verket är hatiskt och kränkande samt profiterar på islamofobi.

"Kränkande" är ifs korrekt, men kränktheten ligger ju i betraktarens öga. Hatiskt och islamofobiskt: Not so much.
Citera
2021-10-08, 15:01
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Gitte var väl inte med att införskaffa den affischen! Jag tycker det är utmärkt av Gitte att försöka hyfsa den svenska kulturdebatten, som ju befinner sig ömsom i sömn ömsom på dagisnivå.
Var på moderna museet i somras.
De hade någon film som spelades i ett rum där en redneck satt i en bil och skrek saker som "fuck white people" till kameran.
Citera
2021-10-08, 15:02
Bannlyst
Moderna bör ta emot verken, eftersom är en del av vår tid. Däremot kanske dom inte kan visa verken pga säkerhetsproblem. Men det är konst, och muslimerna har ingen rätt att ockupera Sverige.
Citera
2021-10-08, 15:04
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Dock är motiveringen ideologisk, att verket är hatiskt och kränkande samt profiterar på islamofobi.

"Kränkande" är ifs korrekt, men kränktheten ligger ju i betraktarens öga. Hatiskt och islamofobiskt: Not so much.
Jag tror den egentliga orsaken är att hon inte vill bli utsatt för terrordåd. Hon rädd men rädsla är inte ett argument. Hon måste alltså hitta på ett argument varför man inte ska ta emot Vilks teckningar.
Citera
2021-10-08, 15:06
Medlem
Varför inte ett nytt museum som flertalet olikavästerländska stater äger gemensamt men helt utan adress och helt utan kända anställda. Ett digitalt museum där teckningar som Vilks avfotograferas och laddas upp.
Vad ska våldsbenägna muslimer göra då?
Bomba hela Europa?

Men jag förstår MM. Fegt men väldigt klokt att tacka nej. Vem dan skulle orka med att jobba där med tanke på hotbilden.
Citera
2021-10-08, 15:08
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Varför inte ett nytt museum som flertalet olikavästerländska stater äger gemensamt men helt utan adress och helt utan kända anställda. Ett digitalt museum där teckningar som Vilks avfotograferas och laddas upp.
Vad ska våldsbenägna muslimer göra då?
Bomba hela Europa?
Ja, det kallas terror. Det är exakt vad muslimerna kommer att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in