2021-10-08, 11:34
Medlem
”Fler av de som nu dör med covid-19 är vaccinerade. Fortfarande handlar det främst om äldre, men vaccinexperter ser sammantaget ändå en tendens till vikande vaccinskydd i Sverige.
– Fullvaccinerade har generellt ett bra skydd, men det här innebär att man ska fortsätta att vara eftertänksam i höst, säger vaccinexperten Farshid Jalalvand.
Under strecket”

Hade dessa vart ovaccinerade så hade alla vaccinhetsare sagt att dödsfallen berodde på att dom var ovaccinerade. Jag undrar om det finns nånting som skulle kunna få dessa att ställa sig tveksamma till vaccinen. Troligen ingenting. Alla har det bara inpräntat, dom är bra. Det bara är så.
Senast redigerad av granskottet80 2021-10-08 kl. 11:37.
Citera
2021-10-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Undrar också hur dom flesta kan tycka att det är ett bra skydd.
Jo dom hänvisar till iva, majoriteten är ovaxxad. Som att det är det enda viktiga. Jag vet då många som blivit svårt sjuka utan att hamna på iva.

Philip hammars syster blev svårt sjuk dom dubbelvaxxad. Bara ett exempel. Men det räknas inte så länge man inte hamnar på iva.

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/filip-hammars-covidoro-haller-jag-pa-att-ta-livet-av-min-syrra

Finns ju massa studier där de mätt hur många fall det är per 100.000 vaccinerade jämfört med hur många fall det är per 100.000 ovaccinerade.

Alla visar att antal fall och smitta är lägre hos vaccinerade.
Citera
2021-10-08, 11:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag menar neurologisk påverkan kopplat till COVID19:
COVID-19 and the Brain Imaging Plays a Role in Detection & Treatment Planning

https://www.raleighrad.com/covid-19-and-the-brain-imaging-plays-a-role-in-detection-treatment-planning/

/.../Evidence from the first study of long covid in children suggests that more than half of children aged between 6 and 16 years old who contract the virus have at least one symptom lasting more than 120 days, with 42.6 per cent impaired by these symptoms during daily activities. These interim results are based on periodic assessments of 129 children in Italy who were diagnosed with covid-19 between March and November 2020 at the Gemelli University Hospital in Rome (medRxiv, doi.org/fv9t).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7927578/

FYI: jag tror inte det är riktigt så mörkt dock.

När de har gjort det och fått korrekt information så förstår man att det är en av de inte helt ovanliga komplikationerna vid COVID19 och ibland långt ifrån så lindrigt som de sällsynta fall man ser efter vaccinering som ofta går att behandla med en kortare NSAID-kur hemmavid.

Här har du siffror på hur många personer 0-17 år som diagnostiserats med post-covid i Sverige.

https://www.covid19dataportal.se/sv/data_types/health_data/post_covid/

650 st av som sagt 700 000 kanske uppåt en miljon fall så någon knapp promille (0,9-1,2) riskerar luktbortfall, hjärndimma osv.

Jag är helt säker på att hade vi haft en miljon influensafall bland barnen inom samma tidsrymd så hade vi sett precis samma saker. Du kan få samma långtidssymptom, MIC-S, och även dö av den också.

Jag tror det var virvellbagg som hade någon länk att det dog 7 st barn av influensan 2018 eller 2019.
Hur många smittade gick det på dom 7 dödsfallen, en tiondel kanske mot hur många som haft Covid.
Citera
2021-10-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Frågade inte efter fakta utan vad du tycker..
Och nej detta ger verkligen inte ett bra skydd enligt mig

Jag brukar basera mitt tyckande på fakta så JA - jag tycker vaccinen ger ett bra skydd mot smitta.
Citera
2021-10-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Finns ju massa studier där de mätt hur många fall det är per 100.000 vaccinerade jämfört med hur många fall det är per 100.000 ovaccinerade.

Det återstår fortfarande att se.

Som sagt, i sept var det flest vaccinerade som dog med covid. Då heter det med covid plötsligt. Hade dom vart ovaxxade hade dom troligen dött AV covid.

Precis som alla äldre som dog innan vaccinen. Men då dog dom enbart pga Corona.
Citera
2021-10-08, 11:43
Medlem
Citat:
”Fler av de som nu dör med covid-19 är vaccinerade. Fortfarande handlar det främst om äldre, men vaccinexperter ser sammantaget ändå en tendens till vikande vaccinskydd i Sverige.
– Fullvaccinerade har generellt ett bra skydd, men det här innebär att man ska fortsätta att vara eftertänksam i höst, säger vaccinexperten Farshid Jalalvand.
Under strecket”

Hade dessa vart ovaccinerade så hade alla vaccinhetsare sagt att dödsfallen berodde på att dom var ovaccinerade. Jag undrar om det finns nånting som skulle kunna få dessa att ställa sig tveksamma till vaccinen. Troligen ingenting. Alla har det bara inpräntat, dom är bra. Det bara är så.

Det är inte så konstigt när de som avlider nu är över 80 år och där ligger vaccineringsgraden på över 90%.

Jag kan vända på det och undrar om något kan få antivaxxers att börja lita på fakta.

Vi ser tydligt effekterna vaccinen har när vi jämför med länder som t ex USA som också har en hög vaccinationstäckning men där relativt stora andelar i alla åldersgrupper är utan vaccin.

Hade Sverige haft liknande vaccineringsgrad som USA så hade våra dödsiffror nu legat på 50-60 om dagen och den absoluta majoriteten skulle vara ovaccinerade men nu har vi istället 3-5 dödsfall om dagen och majoriteten är vaccinerade och detta används som argument MOT vaccinen?
Citera
2021-10-08, 11:45
Medlem
Citat:
Det återstår fortfarande att se.

Som sagt, i sept var det flest vaccinerade som dog med covid. Då heter det med covid plötsligt. Hade dom vart ovaxxade hade dom troligen dött AV covid.

Precis som alla äldre som dog innan vaccinen. Men då dog dom enbart pga Corona.

Är detta konstigt när det främst är äldre som avlider där vaccinationsgraden är över 90%?

Jämför istället avlidna per 100.000 för de olika grupperna och jämför rätt åldersgrupper.

Om 100% är vaccinerade så kommer 100% av de avlidna vara vaccinerade.
Citera
2021-10-08, 11:51
Medlem
Citat:
Är detta konstigt när det främst är äldre som avlider där vaccinationsgraden är över 90%?

Jämför istället avlidna per 100.000 för de olika grupperna och jämför rätt åldersgrupper.

Om 100% är vaccinerade så kommer 100% av de avlidna vara vaccinerade.

varför dör dom med Corona och inte av Corona? Som förra året innan vaccinen?

Det var främst äldre som avled då med. Men alla greps av panik av att coronan dödat dom.

Som jag sagt, dom flesta som dött av Corona hade dött av en simpel förkylning och är svaga.
Är Corona en så allvarlig sjukdom att det ska hetsas så om vaccinen?

– Fullvaccinerade har generellt ett bra skydd, men det här innebär att man ska fortsätta att vara eftertänksam i höst, säger vaccinexperten Farshid Jalalvand.”
Senast redigerad av granskottet80 2021-10-08 kl. 11:55.
Citera
2021-10-08, 11:53
Medlem
Citat:

Hade Sverige haft liknande vaccineringsgrad som USA så hade våra dödsiffror nu legat på 50-60 om dagen och den absoluta majoriteten skulle vara ovaccinerade men nu har vi istället 3-5 dödsfall om dagen och majoriteten är vaccinerade och detta används som argument MOT vaccinen?

Vi hade endast 5 dödsfall per dag exakt samma period ifjol, ökningen kom i slutet på oktober. Lär visa sig om det blir liknande ökning i år och om vaccinen fungerar

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Kolla på sidan avlivda per dag
Citera
2021-10-08, 11:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Trenden är ganska tydlig;
Vaccination ger ett mycket gott skydd under kort tid. Effekten avtar med sjunkande antikroppsnivåer, ungefär från och med 2-3 månader efter vaccination. Efter 5-6 månader är skyddet lågt.
Citera
2021-10-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda
Vi hade endast 5 dödsfall per dag exakt samma period ifjol, ökningen kom i slutet på oktober. Lär visa sig om det blir liknande ökning i år och om vaccinen fungerar

Förra året hade vi inte deltamutationen.
Citera
2021-10-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda

Och dubbelt så många smittade i dag jämfört med för ett år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in