2021-10-08, 10:44
Medlem
Dåligt betyg för Sverige som misslyckats med sitt skyddsobjekt.
Salman Rushdie, han som skrev satansverserna och fick en fatwa av Iran, har levt under jord i USA sedan år 2000
Citera
2021-10-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Jämför du Vilks rondellhundar med Epstein och folket som besökt hans pedofil-ö? Tänker du att Vilks är värd en hel infiltrations-grupp samt lönnmördare med KGB utbildning?
Nja ni drar saker lite väl långt på fb nu för tiden...
Och allt tack vare idioterna i följebilen som inte kunde göra nåt och inte ens se eller filma händelsen.
Dom fick fan fråga civilpersoner vad som hänt när dom väl kom fram.
Ger mig fan på att den nya säpochefen får lämna pga detta fiasko.
Citera
2021-10-08, 10:47
Medlem
pappasvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jo det verkar ha varit en bensin V6 som sagt. De bytte tydligen till bensin V8 på 375 hk först 2019.
Toppfarten 2016 var ändå angiven till 250. Nästan märkligt med en V6 som borde vara mappad för Max vrid. Som ändå bara är typ 450 nm. Måste erkänna att det känns en aning lite för över 4 t. Lite förvånad att de inte körde med den diesel V8 RR ändå har med enormt vrid. De har en diesel V6 också men den har för lite hk även om även den borde kunna mappas.

Det cirkulerar en video på en oberoende slalomtest från typ 2003 med den gamla modellen där de jämför med en vanlig RR och där såg det vingligt ut där den lyfte lite på ett hjul innan antisladd tog ner den.
I reklamfilmen ser det betydligt bättre ut. Men det är ju en reklamfilm….

En sak jag noterade i den gamla filmen var bensintanken var av samma typ som i helikoptrar. Kanske därför de ändå valt bensin före diesel.
Men i denna olycka måste ju även den tanken ha skadats. Land Rover kanske omprövar en del efter denna olycka.
De data jag sett är 177km/h max... kanske kan programmeras högre men det finns ju en anledning till begränsningen med 4ton att styra....
Citera
2021-10-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför är du övertygad om det? Finns det någonting alls som verkligen tyder på ett attentat istället för t.ex. att föraren väjt, kollapsat, somnat, bilen havererat av materialfel etc??

Självklart kan allt hända. Men anledningen till att så många tror att det inte var en ren olyckshändelse är ju att dessa transporter skall vara betydligt säkrare än en vanlig privatperson som kör bil och att personen i bilen hade en stark hotbild emot sig.

Vi har alltså en modern och väldigt säker bil, med en mycket skicklig förare i god kondition (detta vet vi inte med 100%, men det borde vara så). Bilen kontrolleras regelbundet och har bland annat punkteringsfria däck. Det finns inget som tyder på att det fanns något att väja ifrån. Dessutom var det en mycket bra väg och det var inte dåligt väglag.

Slutsatsen är att sannolikheten för en ren olyckshändelse är mikroskopisk.

Sedan är det ju inte bara det att det blev en olycka utan hur olyckan gick till. De spår som finns tyder på ett väldigt märkligt förlopp. Hur en bil plötsligt kan få sladd och sedan kana iväg 100 meter rakt mot en lastbil på andra sidan vägen måste vara rätt unikt. Sladdspår brukar inte alls se ut på det här sättet. Antingen roterar bilen eller så vobblar den hit och dit när föraren försöker parera.
Citera
2021-10-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Dåligt betyg för Sverige som misslyckats med sitt skyddsobjekt.
Salman Rushdie, han som skrev satansverserna och fick en fatwa av Iran, har levt under jord i USA sedan år 2000

USA är stort. Han kan ligga i matkällare i Wisconsin, eller i en garderob i Pennsylvania, vem vet ?
Citera
2021-10-08, 10:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Självklart kan allt hända. Men anledningen till att så många tror att det inte var en ren olyckshändelse är ju att dessa transporter skall vara betydligt säkrare än en vanlig privatperson som kör bil och att personen i bilen hade en stark hotbild emot sig.

Vi har alltså en modern och väldigt säker bil, med en mycket skicklig förare i god kondition (detta vet vi inte med 100%, men det borde vara så). Bilen kontrolleras regelbundet och har bland annat punkteringsfria däck. Det finns inget som tyder på att det fanns något att väja ifrån. Dessutom var det en mycket bra väg och det var inte dåligt väglag.

Slutsatsen är att sannolikheten för en ren olyckshändelse är mikroskopisk.

Sedan är det ju inte bara det att det blev en olycka utan hur olyckan gick till. De spår som finns tyder på ett väldigt märkligt förlopp. Hur en bil plötsligt kan få sladd och sedan kana iväg 100 meter rakt mot en lastbil på andra sidan vägen måste vara rätt unikt. Sladdspår brukar inte alls se ut på det här sättet. Antingen roterar bilen eller så vobblar den hit och dit när föraren försöker parera.

OK, säg t.ex. att ett styrstag brast - eller att en fälg sprack (det är tudelade fälgar i original på dessa bilar) - kan det inte räcka med en sådan "freak accident" i hög hastighet för att hamna i ett sånt här resultat?
Citera
2021-10-08, 11:00
Medlem
Det var en olycka. Det händer helt enkelt FÖR mycket, från lugn och ro i bilen, till ond bråd död.
Kan inte vara ett attentat, utan ren och skär otur. Punkteringsfria däck kan gå sönder, testade kondomer kan spricka.....shit happens!
Någonting gick fel, sen gick allt åt helvete.

Det som är lite "scary" är ju det LV gjorde på lördagen, en föraning om vad som komma skulle ?
Citera
2021-10-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja alltså om man vill göra ett attentat så gör man det väl när de är hemma i huset eller stannar bilen för att tanka etc. Adressen i Stockholm var ju vanlig privatvilla utan extra säkerhet. Inte fan försöker man när de rullar i 160 på motorvägen.

Men man kan ju undra i så fall varför han fick åka med personskyddet om det var mycket enklare att mörda honom hemma. Det naturliga hade ju varit att han åkte utan skydd om risken att bli mördad är mycket mindre än hemma i huset. Det hade till och med förmodligen varit billigare att han fick ta taxi om han saknade körkort.
Citera
2021-10-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappasven
De data jag sett är 177km/h max... kanske kan programmeras högre men det finns ju en anledning till begränsningen med 4ton att styra....

2016 angav de vMax till 155 mph = ca 250 km/h

Men 200 ska ju inte vara några problem att uppnå med 340 hk även med 4t tung bil om man får ett tag på sig att sega sig upp. Nerförsbacke, solen i ryggen och hemlängtan typ.

Att svänga tvärt i 200 kan vara lite knepigt dock. Men då är det snarast voltrisk än sladdning som i detta fall.
Borde vara högre voltrisk även i 160 så bilen körde rimligen mycket långsammare än så vid slutsvängen över mitträcket.
Över 100 ger nog garanterat sladd i en så pass tvär sväng (nu räknar jag med ca 30 grader) även om antisladdsystemet går in och bromsar hårt på rätt hjul.

En reflektion dock är bensinförbrukningen. Även med typ 100-150l tank (har ej kollat men den där helikoptertanken det pratas om lär vara skumfylld och byggd i typ flerlagers kevlar med olika skott och kanske rymma mindre än man tror ) så borde den dra runt 2-3l milen om de kört fort vissa sträckor. Alltså borde det ha varit dags att tanka. Eller så har de tankat precis innan.
Citera
2021-10-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rich-broke
Jag har pysslat en del med tunga lastbilar och visst kan hytten lossna. Syftet med det är att den ska fungera lite som en räddningskapsel för den bältade föraren, till exempel vid lastförskjutning eller vid en kraftig avåkning där föraren riskerar att klämmas fast under lasten. Men det sker bara vid extrema fall.

Att den skulle lossna vid en frontalkrock är helt uteslutet. Lika uteslutet är det att hyttsidan bakom förardörren skulle fläkas upp som locket på en sardinburk. Naturligtvis kan Räddningstjänsten ha klippt upp sidan för att få ut föraren snabbt men det förklarar inte den uppåtriktade kraften som slitit loss hytten. Bucklorna på taket uppstod troligen när hytten landade igen efter sin luftfärd.

Vad gäller däcket så sitter det med 10 st m22 bultar vid navet, axeln sitter i sin tur fast med m24 byglar. En mycket stark konstruktion.
Om det skulle vara resevhjulet vi ser så sitter det, OM bilen nu hade ett sådant under/bakom batterilådan på vänster sida av chassit men många trailerdragare byggs utan det till förmån för större bränslevolym.

Min teori utifrån min erfarenhet av fordon är att två saker har hänt här.
1. Något får Range Rovern ur kurs.
En yttre kraft eller att föraren upptäcker att någon siktar på dem framifrån och försöker snabbast möjligt komma ur skottvinkeln. Laserljus?
2. Kollisionen med lastbilen som olycklig nog kom just då förstärks av detonationen som uppstår då något explosivt träffar lastbilen snett bakifrån och spränger loss hytten, framaxeln, pulvriserar bilen och allt slutar i ett eldhav.

Min teori har säkert otaliga brister men tillsvidare så väljer jag att hålla den som det troligaste scenariot.

http://imgur.com/gallery/Mt5TDuJ
Citera
2021-10-08, 11:11
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Ja jag säger inte att det inte skett. och jag tänker att det inte heller behöver vara automateld med flera skott. Det finns vapen som är pansarbrytande kraftigare än 7.62 men som för den skull inte behöver vara granatgevär. Jag är bara övertygad om att polisbilen blivit utsatt för ett attentat och kanske beskjuten så chaffören eller samtliga i bilen inte längre var vid medvetande.

Punktering osannolikt!
Jag tror på en prickskytt som slagit ut fordonet!
Därefter kollisionen med lastbilen som var slumpmässig.
Prickskyttegevär Dragunov SVD med pansarbrytande ammunition används i de flesta muslimska länder.
Har en relativt bra träffbild på upp till 1200m!
Bara min teori😉😠
Citera
2021-10-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
OK, säg t.ex. att ett styrstag brast - eller att en fälg sprack (det är tudelade fälgar i original på dessa bilar) - kan det inte räcka med en sådan "freak accident" i hög hastighet för att hamna i ett sånt här resultat?

Ja bilen kan ha träffats av en meteorit också. Allt är ju möjligt. Men man måste ju försöka se vad som är mest sannolikt. Att styrstaget plötsligt brister på en rak väg på en modern bil av hög säkerhetsklass är ju till exempel inte så sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in