2021-10-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Men alla andra attentat mot till synes helt oskyldiga människor eller tidningsredaktioner har utförts utan att det funnits några specifika kända personer att angripa. Detta skulle kunna vara en politisk markering på högre nivå.
Nej det enda som görs i denna tråd är att ge alldeles för mycket creds till hur sofistikerade islamister kan tänkas vara. Det gäller att tänka motiv i första hand. Detta är inte något Putin-beordrat lönnmord, tyvärr.
Citera
2021-10-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför 3-400 meter. Det är bara några tiotal meter från grusvägen på sidan där en skåpbil kunde stått. Skjuter du från 3-400 meters håll så kan du ju bara skjuta ett skott och hoppas på det bästa.
Står du på grusvägen så kan du skjuta flera gånger och har full kontroll på läget.

Ja så kan det också vara. Jag tänker att om skytten vill få perfekt vinkel så finns det en perfekt plats för det vid obelisken. Därifrån är det helt rak skottlinje med E4:an precis vid olycksplatsen samtidigt som det är minst risk att skapa någon uppseendeväckande för omgivningen. Men grusvägen löper förbi olycksplatsen precis som du beskriver men då blir det att skjuta mot ett mål som rör sig i ca 160km/h och över korsande vägbana.
Citera
2021-10-08, 10:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Migsvetsarn
Ett scenario som känns mycket rimligt. En sak som jag reagerade på häromdagen det var att Lars vän(?) Jan Watteus hade taggat Lars på Facebook (dagen före dådet). Jan skriver bla " När jag och Lars åt middag i fredags , så bestämde vi att vi skulle ses kl 12 på konstakademin för att jag Vile filma konstverket Ride 1:6 som ingår i min konstsamling.....". Hur djävla dum i hela huvet är man om man taggar en människa som lever med skydd 24/7, och dessutom talar om vart man kommer befinna sig dagen efter, vid ett exakt klockslag ?

Dagen före dådet? Det inlägget verkar ju vara från den 5:e oktober och Lars dog den 3:e.

https://www.facebook.com/jan.watteus
Citera
2021-10-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ja jag håller med dig i att det mycket väl skulle kunna vara ett pansarskott isåfall framifrån men inte sköt du väl på rörliga mål i lumpen på så långa avstånd som kanske 3-400 meter. Det är ca 3-400 meter till målet från industriområdet där det kanske skulle ha skjutits från för att få en perfekt vinkel framifrån och sedan kunna fly från platsen på ett enkelt sätt. Jag tänker att en skåpbil skulle dölja ljudet om det vore ett kraftigt pansarbrytande vapen av mindre karaktär än pansarskott. Den skulle kunna åka ner från svarvarevägen till obelisken och efter skottet åka bort till vagnmakarevägen och sedan försvinna obemärkt utan att någon hört något nämnvärt. En ljuddämpare och dessutom i en skåpbil skulle knappt märkas av omgivningen vid industriområdet och samtidigt så nära E4:an

Jo, det var på långa avstånd. Har för mig att det längsta var på 400m (längesen så minns inte 100). Har dock för mig att vi inte sköt på stridsvagnar i full fart på det avståndet. Det jag däremot minns var att vi kompenserade galet mycket för hastighet. Jag siktade inte ens i närheten av stridsvagnen på långt avstånd. Galen kompensering var det.

Jo, håller med om skåpbil att det är troligare, men samtidigt inte speciellt troligt. Vad var det för bepansring på bil? Vad för typ av skott skulle behöva användas för att vara säker på att oskadliggöra?
Utan att veta så kan jag tänka mig att det behövs en jäkla anordning och ett sjujäkla vapen till det.
Ur den aspekten är pansarskott mer troligt, men från en skåpbil med pansarskott? Glöm det om inte skytten vill dö själv.
Citera
2021-10-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Absolut, men jag menar mer att sinka en följebil är sannolikt inte särskilt svårt om man vill det. Vi har ju alla på motorväg hamnat bakom ex en långtradare som skall om en annan långtradare i ett begynnande uppförslut som tagit mycket lång tid innan den är om. Kör du då bakom 90 km/h max som lastbilarna och den främre bilen 160 km/h (enl utsago) så är mellanskillnaden 70 km/h. Det i sin tur gör 19,5m per sekund i ökad distans. Låt säga att den långsamma omkörningen tar 45 sekunder så är det 877,5 meters ökat avstånd, utöver det som redan var före omkörningen, därmed har man nog skapat någon km lucka i vart fall och då strax för en lång kurva och sikten är därmed borta. Det är en enkel metod att hänga av en följebil om man bara har planerat det väl. Med detta skrivet inte alls det mest sannolika men det är ännu oändligt många obesvarade frågor, frågetecken de måste räta ut. Ex varför följebilen inte såg något alls.

Utan att kunna deras taktik och arbetssätt så anser jag att de måste var väl förberedda på att sådant kan inträffa. Och måste det ha åtgärder för att lösa det problemet. Annars är det ju nästan inte lönt att ha en följebil so flyter runt som en krok i havet beroende på övriga trafikanter, eller t o m planerade attentat.
Citera
2021-10-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Då verkar väl fantasierna om granatgevär nästan trovärdigare - det skulle ju i alla fall kunna skada fordonet ifråga. Jag ser liksom inte vitsen med att skjuta automateld mot ett fordon specialbyggt för att inte ta skada av sådana attacker. Dessutom var påståendet jag svarade på specifikt rörande en skåpbil i högerfilen på nära avstånd (10 meter).

Ja jag säger inte att det inte skett. och jag tänker att det inte heller behöver vara automateld med flera skott. Det finns vapen som är pansarbrytande kraftigare än 7.62 men som för den skull inte behöver vara granatgevär. Jag är bara övertygad om att polisbilen blivit utsatt för ett attentat och kanske beskjuten så chaffören eller samtliga i bilen inte längre var vid medvetande.
Citera
2021-10-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Allt lutar åt mord, ett mord utfört av utländsk underrättelsetjänst eller inhyrda proffsmördare. Vilks och hans skydd har säkert varit skuggade under flera månader och någon inom polisen kan även ha läckt information om bilarna Vilks åker i och resvägar. Polisen har totalt misslyckats med att skydda Vilks liv tyvärr. Mycket tragiskt.

Troligen vad som hänt:

Range Rovern Vilks åkte i hade nyligen varit på service. Någon på verkstaden har släppt in mördarna eller så har de tagit sig in själva nattetid och placerat en dold sprängladdning som kan fjärrutlösas i Range Rovern. Att vittnen hört en stark smäll tyder på att det var sprängladdningen som exploderade och fick Rovern att få kraftig sladd och åka av vägen.

Polisbilar på service står ofta utomhus med bara ett vanligt stängsel runt området på service stationen. Mycket lätt för de inhyrda mördarna att ta sig in nattetid och placera en dold bomb i Range Rovern. Sverige är naivt.

Jag håller helt med om att det kan finnas någon som har velat se honom död och har gett en belöning till de som hade ihjäl honom. Att det kan finnas personer inom polisen som läcker information är också fullt möjligt.

Men detta med sabotage av bilen tror jag inte så mycket på. För det första så görs ju kontroller av fordonen där man letar efter bomber, kollar däck och sådant.

Men det som talar mest emot ett sabotage av bilen är att man inte alls vet vilken effekt det skulle ha. Just i det här fallet så slutade det ju med en katastrofal kollision. Men det hade lika gärna kunnat sluta på ett helt annat sätt. Bilen kunde ha hamnat i diket utan att någon skadades till exempel. Då hade man snabbt kommit på olycksorsaken och de skyldiga hade förmodligen åkt fast.

Ska man göra en sån här grej så måste man vara ganska säker på att lyckas och risken för upptäckt måste vara liten.
Citera
2021-10-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ja jag säger inte att det inte skett. och jag tänker att det inte heller behöver vara automateld med flera skott. Det finns vapen som är pansarbrytande kraftigare än 7.62 men som för den skull inte behöver vara granatgevär. Jag är bara övertygad om att polisbilen blivit utsatt för ett attentat och kanske beskjuten så chaffören eller samtliga i bilen inte längre var vid medvetande.
Medvetslös och kan bromsa hårt..ja det låter rimligt.
Citera
2021-10-08, 10:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Varför är du övertygad om det? Finns det någonting alls som verkligen tyder på ett attentat istället för t.ex. att föraren väjt, kollapsat, somnat, bilen havererat av materialfel etc??
Citera
2021-10-08, 10:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Även efter brand kommer eventuell beskjutning att upptäckas.

Om det är ett attentat så kom det inifrån. Något som störde föraren på en slumpvis plats på sträckan. Något i bagaget, bagagerummet är inte förseglat från passagerarutrymmet. En mus, en orm som kryper fram efter en viss tid.

Eller till och med bara en mygga. Dalai Lama sa: Ingen är för liten att göra skillnad. Försök sova i ett rum med en mygga. Försök köra bil i 160 med ett myggsurr som plötsligt tystnar.
Citera
2021-10-08, 10:41
Medlem
Citat:

Om man gör en sån här sak så använder man sig lämpligen av något cal .50 gevär. Till exempel svenska armens Ag 90.
https://www.soldf.com/vapen/automatgevar-90-ag90/
Citera
2021-10-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag håller helt med om att det kan finnas någon som har velat se honom död och har gett en belöning till de som hade ihjäl honom. Att det kan finnas personer inom polisen som läcker information är också fullt möjligt.

Men detta med sabotage av bilen tror jag inte så mycket på. För det första så görs ju kontroller av fordonen där man letar efter bomber, kollar däck och sådant.

Men det som talar mest emot ett sabotage av bilen är att man inte alls vet vilken effekt det skulle ha. Just i det här fallet så slutade det ju med en katastrofal kollision. Men det hade lika gärna kunnat sluta på ett helt annat sätt. Bilen kunde ha hamnat i diket utan att någon skadades till exempel. Då hade man snabbt kommit på olycksorsaken och de skyldiga hade förmodligen åkt fast.

Ska man göra en sån här grej så måste man vara ganska säker på att lyckas och risken för upptäckt måste vara liten.
Ja alltså om man vill göra ett attentat så gör man det väl när de är hemma i huset eller stannar bilen för att tanka etc. Adressen i Stockholm var ju vanlig privatvilla utan extra säkerhet. Inte fan försöker man när de rullar i 160 på motorvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in