2021-10-08, 10:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
För att inte tala om bensin/dieselpriset.

Dieseln nu uppe i 19.12..
Tror inte riktigt allt är regeringens fel. Soppapriset har gått upp i alla länder då oljan blir dyrare. Däremot blir det ju mer uppmärksammat nu när det är svindyrt. Samma gäller elen. Tror många skulle byta parti om det fanns nåt parti som kunde garantera att dieseln kostade 14 kronor för en liten och elpriset höll sig på låg nivå. Men problemet är att något sådant parti finns inte.

Men det kan ju såklart ändå få några att röra på sig och det behövs ju inte mycket för att de blåbruna ska kunna ta över makten 2022.
Citera
2021-10-08, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nu ska man ta opinionssiffrorna med en hel skottkärra salt, men ändå, det här är intressanta siffror eftersom högerblocket, även utan L, är större än vänsterblocket inklusive Mp. Mp kan bli kvar och L åker ut och ändå vinner högern, om inte fler rör sig över blockgränsen.

Salt? Nej nu firar vi. Blir ju en bra fredag det här. Nu ser vi bara till att Bertil blir friad, Satkärringen Annie trycker i sig sin sko någon gång och AfS uppmärksammas mer, o jag som egentligen är liberal… Gott snack!
Citera
2021-10-08, 10:08
Medlem
SD ligger ganska stabilt och propagandainstitutet Demoskop uppvisar bra siffror, bättre än statskontrollerade Novus.

Det goda med MP:s fall är att det lockar över stödröstare från blodrött till äckelgrönt och fortsätter denna utveckling förbereder jag firandet.

Önskeresultatet för MP är 3,9% men jag vill också ha fram NYANS. Syrianer---Islamister---Kurder---Afghaner---förenen eder.
Citera
2021-10-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aftonbladet/Demoskop okt -21:

V 8,6% +0,4
S 26,7% +/-0
MP 3,0% -0,5
C 9,5% -0,2
L 2,7% +0.2
KD 5,5% -0,1
M 22,2% +0,1
SD 20,9% +0,2
Övr. 0,8% -0,1

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dm2AV/miljopartiet-backar-i-demoskop--lagsta-stodet-pa-16-ar

Inte mycket till rörelse. M är näst störst här. MP dock ordentligt nedåt.

Hurra! Oppositionen, exklusive folkpartiet, är nu större än januaripartierna! Synd att man inte har champagne hemma, för detta är ett glädjeämne som är värt att firas. Och det lär nog inte bli bättre för regeringsunderlaget när elpriserna rusar i höjden. Men det är ju dessa partier som bäddat för den kommande misären.
KD 5,5% + M 22,2% + SD 20,9% = 48,6 mot V 8,6% + S 26,7% + MP 3,0% + C 9,5 % = 47,8
Citera
2021-10-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tror inte riktigt allt är regeringens fel. Soppapriset har gått upp i alla länder då oljan blir dyrare. Däremot blir det ju mer uppmärksammat nu när det är svindyrt. Samma gäller elen. Tror många skulle byta parti om det fanns nåt parti som kunde garantera att dieseln kostade 14 kronor för en liten och elpriset höll sig på låg nivå. Men problemet är att något sådant parti finns inte.

Men det kan ju såklart ändå få några att röra på sig och det behövs ju inte mycket för att de blåbruna ska kunna ta över makten 2022.
2/3 av bensinpriset är skatt, i USA och Kanada kostar en liter bensin 6-7 kronor. Sverige har världens näst dyraste dieselpris efter Hongkong och det är enbart pga politiska beslut där man höjt skatterna mer än i övriga Europa. Det är regeringens fel att vi inte har samma priser som i övriga Europa.

Då hade dieseln gått från 12 kronor till 15 kronor den senaste tiden. Inte från 16 kronor till 19 kronor…
Citera
2021-10-08, 10:31
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SD ligger ganska stabilt och propagandainstitutet Demoskop uppvisar bra siffror, bättre än statskontrollerade Novus.

Det goda med MP:s fall är att det lockar över stödröstare från blodrött till äckelgrönt och fortsätter denna utveckling förbereder jag firandet.

Önskeresultatet för MP är 3,9% men jag vill också ha fram NYANS. Syrianer---Islamister---Kurder---Afghaner---förenen eder.

Om MP inte längre är ett riksdagsparti efter 11 september 2022 skulle jag fira med champagne.
Hoppas trenden i fler institut kan bekräfta nergången.
Tror detta scenario skulle betyda väldigt mycket för Sveriges välmående, och mitt.
Tyvärr har väl MP lättare att mobilisera stödröster då det är det enda krispartiet på vänsterflanken.
Citera
2021-10-08, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
2/3 av bensinpriset är skatt, i USA och Kanada kostar en liter bensin 6-7 kronor. Sverige har världens näst dyraste dieselpris efter Hongkong och det är enbart pga politiska beslut där man höjt skatterna mer än i övriga Europa. Det är regeringens fel att vi inte har samma priser som i övriga Europa.

Då hade dieseln gått från 12 kronor till 15 kronor den senaste tiden. Inte från 16 kronor till 19 kronor…

Ja man bara höjer skatterna till orimliga nivåer för att kunna slösa pengar på invandring och t ex hjälp till diktatorer i kommunistländer.
Citera
2021-10-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Om MP inte längre är ett riksdagsparti efter 11 september 2022 skulle jag fira med champagne.
Hoppas trenden i fler institut kan bekräfta nergången.
Tror detta scenario skulle betyda väldigt mycket för Sveriges välmående, och mitt.
Tyvärr har väl MP lättare att mobilisera stödröster då det är det enda krispartiet på vänsterflanken.

Mp åker säkerligen inte ut p g a stödröster från (s). Däremot verkar chansen för att L åker vara mycket stor.
Citera
2021-10-08, 11:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/10/08/valbarometer-mest-sma-forandringar-men-tungt-for-mp-demoskop.html

SD ökar från 20,7 till 20,9

Ska bli spännande att se hur MP utvecklas när folk börjar få sina elräkningar senare i höst. Deras storstadsröster är säkert säkra fortfarande, men tappar de det lilla de ändå hade i småstäder och landsbygd så räcker inte rösterna i städerna längre. Speciellt om Nyans också lyckas nalla en del somaliska klanröster.

Tror MP kommer öka tonläget allt mer och komma med allt mer galna utspel i hopp om att locka unga stadsväljare från V. Dvs mer av sommarstugeskatt och förbud av reklam.

Verkligen! Man får känslan att MP har inlett ett kamikaze-uppdrag!

Elpriserna, sommarstugorna, alla j-a vindkraftverk som förstör område efter område, privata skogsägare som körs över, drivmedelspriserna, m.m. Listan kan göras hus lång som helst.
Cementkrisen var nog något som fick vanliga människor att bli förbannade.

Men jag tror att det finns en faktor som verkligen skadar MP och det är deras repreentanter i den lagstiftande församlingen (även i regeringen) som gör uttalanden som helt saknar markkontakt. Vansinniga uttalanden om att låta trä ersätta betong, även en lågstadieelev begriper att det är rena rama idoitin som saknar all verklighetsförankring.

"Nu jäklar skall vi ta i med hårdhanskarna vad det gäller gängbrottsliheten, gärningsmännen skall kallat till allvarssamtal!"
Jag tror att det är omöjligt att hitta ett parti vars kriminalpolitik är mer distanserad från den allmänna rättskänslan.

Sedan så tror jag att man i Sverige har nått en "måttnadsnivå" vad det gäller klimatpaniken. Utan tvekan så har MSM (inkluderat SVT/SR) kört stenhårt med klimatkatastrofrapporteringar för att bistå MP. Jag tror att det i den långa loppet har skadat MP.
Citera
2021-10-08, 11:27
Medlem
Jag tror att Mps utspel om att förbjuda bensin och diesel 2029 samtidigt som man inte har någon lösning på laddningsproblematiken för elbilar får folk att inse att det inte är realistiskt. Ovanpå det fler skatter på de som jobbar och på det de redan har betalat med skattade pengar, allt för att göda dem som inte har incitament att jobba får folk att tröttna på den rödgröna illusionen om att alla kriminella ska bli snälla bara de får en tusenlapp mer i socialbidrag.
Citera
2021-10-08, 11:36
Medlem
MP lär nog få bära en stor del av skuldbördan för höjda priser på det mesta nu faktiskt och det ska bli intressant se om vi får se att även elpriset höjningar nu och kanske även i vinter kommer att belasta mp.

Men iallafall, jag minns inte längre hur många år jag längtat efter att antalet småpartier i riksdagen ska minska.

Det är en våt dröm för mig om både L, MP och kanske KD åker ur riksdagen för jag ser inte hur Sverige ska komma framåt om småpartierna har ett så stort inflytande som de har i förhållande till sin storlek.

Massor av beslut och åtgärder som inte blir förankrade hos någon majoritet och som inte är genomtänkta och det finns ingen som gjort någon konsekvensanalys.
Citera
2021-10-08, 11:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aftonbladet/Demoskop okt -21:
V 8,6% +0,4
S 26,7% +/-0
MP 3,0% -0,5
C 9,5% -0,2
L 2,7% +0.2
KD 5,5% -0,1
M 22,2% +0,1
SD 20,9% +0,2
Övr. 0,8% -0,1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dm2AV/miljopartiet-backar-i-demoskop--lagsta-stodet-pa-16-ar
Inte mycket till rörelse. M är näst störst här. MP dock ordentligt nedåt.

Fint med MP, hoppas den trenden slår igenom i andra OU.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Blockerad? Det var värst!
Vi får väl se om denna orsakskedja får genomslag i OU småningom.

Idag fick jag komma in hos dem. Ja konstigt att invandring och lag-och-ordning räknas som olika frågor. Det är ju samma fråga.

Citat:
Förstår inte riktigt varför de skulle kasta in handduken… varför ska då npn rösta på ett parti som inte vill ha makt. Röstar jag på tex SD så skulle jag ju förvänta mig att de gör allt för att få makt, annars kan jag ju lika gärna rösta på nåt annat parti.
Just nu är det ju bara S som kan bilda regering. M fick ju chansen och misslyckades och tro mig, de gjorde också allt de kunde.

Alla vill ha makt men som väljare vill jag att mitt parti använder makten till att driva sin politik. Om SD får makten och inte minskar invandringen så förlorar de alla sina röster. Men det gäller inte S de kan strunta i sin politik och skylla på MP och C, och väljarna stannar ändå. Jämför med MP och se hur mycket de får igenom med 4,4 % och vad lite S-politik vi får när de har 28 % (I riksdagen)

Citat:

Det går att sänka priset genom att ta bort lagkraven på tillsatser av dyra "ekologiska" tillsatser. Samt sänka skatten.

Elen går ju inte att göra något åt kortsiktigt då man behöver bygga nya kärnkraftverk, men man kunde t.ex. ändra hur elmarknaden fungerar så att inte priserna pressas upp genom export av svensk el. Men jag vet inte exakt hur det funkar. Det verkar dock som att Sverige säljer el när det är dyrt i andra länder och då ökar priset här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in