Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-07, 16:56
  #9013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Klart jag har sett det, det är ju just det programmet jag kommenterar. Man förnekade ju allt annat än just denna händelse. Man skulle även hävdat att detta är fantasier om det ej fanns filmbevis.

Var du ens vuxen under 80-talet? Jag gjorde värnplikt i Flottan under Hårsfjärden 1982!
Men det fanns ju bevis för kränkningarna i bl.a. Hårsfjärden som även jag trodde på, när dessa bevis visade sig vara mink, sillstim, marinens egna sönderbombade oljefat, bottenspår efter marinens ankarkätting m.m. så fanns det inga hållbara bevis längre.

U137 var en kränkning och då finns det film och andra bevis som håller.
Citera
2021-10-07, 17:00
  #9014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ser man något som kallas skärgård, har sjökort och flera fungerande navigationshjälpmedel så vet man var man är.
Hade man inte vetat var man var hade man inte gått in mot land utan gått ut mot öppet hav sedan begärt att blivit inpejlad.
Är det mörkt ser man inte så bra, även om de såg land så kanske de valde att fortsätta för att komma rätt.
Om de nu visste sin position så skulle de inte gå på grund ö.h.t.
Citera
2021-10-07, 17:36
  #9015
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Är det mörkt ser man inte så bra, även om de såg land så kanske de valde att fortsätta för att komma rätt.
Om de nu visste sin position så skulle de inte gå på grund ö.h.t.

Nu hade U137 fullt fungerande navigationshjälpmedel så varför skulle man inte veta sin position?
Vidare, är man vilse, går man då in från öppet hav och går runt en fyr samtidigt som man både kan se öar och känna doften från land.
Händer det ofta att det uppstår en skärgård på östra sidan Östersjön?
Borde man inte rimligen gått ut till havs igen för att på internationellt vatten begära assistans.

Fast de kanske har gått i samma navigationsskola som dig?
Citera
2021-10-07, 20:28
  #9016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Men det fanns ju bevis för kränkningarna i bl.a. Hårsfjärden som även jag trodde på, när dessa bevis visade sig vara mink, sillstim, marinens egna sönderbombade oljefat, bottenspår efter marinens ankarkätting m.m. så fanns det inga hållbara bevis längre.

U137 var en kränkning och då finns det film och andra bevis som håller.
Så du menar att det var ett fiskstim de hade på kornet och följde ut ur Hårsfjärden 1982 men aldrig fick eldtillstånd att sänka och t.o.m. bombade sönder tidigare så pass att det blev olja i vattnet?

Av en händelse kunde den navigera ut exakt där det inte låg något fartyg eller där det var minerat samtidigt som det var eldupphör och ej fungerande radiokommunikation med högsta beslutande person fastän alla andra hörde.

Man tilläts inte ta upp det man hade fångat, men du hävdar alltså att det var ett fiskstim eller världens största mink med propeller i röven!
Citera
2021-10-07, 21:13
  #9017
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Klart jag har sett det, det är ju just det programmet jag kommenterar. Man förnekade ju allt annat än just denna händelse. Man skulle även hävdat att detta är fantasier om det ej fanns filmbevis.

Var du ens vuxen under 80-talet? Jag gjorde värnplikt i Flottan under Hårsfjärden 1982!

Nej din tomte, man "förnekade" ingenting. Hade du verkligen sett dokumentären så hade du vetat det.
Är det nu vi får höra historier från dina gamla fejkade lumparminnen?
Citera
2021-10-08, 07:26
  #9018
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ställer frågan igen, hur skulle underrättelseinhämtningen på torpedproverna från U137 gå till?

Jag tror att ingen kommer besvara det, då absolut inget tyder på att torpedproven hade med saken att göra. Det förstår nog även de som påstår det också, men det är förmodligen endast avsett att addera ett element av "uppsåt". Eftersom man vet hur ubåten faktiskt gick är det liksom uppenbart att den dels varken var i närheten av proven, utan istället körde förbi och bort från det området - helt öppet vid ytan.

***

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade man inte vetat var man var hade man inte gått in mot land utan gått ut mot öppet hav sedan begärt att blivit inpejlad.

Detta har ju diskuterats i bokstavligen fyrtio år. Jag kan bara konstatera att OM man vet var man är (utanför främmande makts kust) så går man inte i ytläge och dieselmotorer rakt in mot denna kust och sedan dundrar in i en alldeles för trång fjärd och kör hela kärnvapenbeväpnade ubåten 25-30 meter upp på ett tydligt utmärkt grund.

Och igen, hade den missat det grundet hade den ändå fastnat bara lite längre in. Hela fjärden är en återvändsgränd.

***

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag gjorde värnplikt i Flottan under Hårsfjärden 1982!

Jag har ingen vidare koll på Hårsfjärden eller de andra ubåtsjakterna under 80-talet. Var du alltså med inne i det området?
Citera
2021-10-08, 08:37
  #9019
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu hade U137 fullt fungerande navigationshjälpmedel så varför skulle man inte veta sin position?
Vidare, är man vilse, går man då in från öppet hav och går runt en fyr samtidigt som man både kan se öar och känna doften från land.
Händer det ofta att det uppstår en skärgård på östra sidan Östersjön?
Borde man inte rimligen gått ut till havs igen för att på internationellt vatten begära assistans.

Fast de kanske har gått i samma navigationsskola som dig?

Deccan var väl trasig? Och radar ville man nog inte använda. Om man då går upp från u-läge, ser en mörk kust med Utlängans fyr om styrbord så kan man komma fel. Detta var ju långt före det fanns GPS och liknande, ubåtarna fick gå på bottenkurvor, visuell sikt, radiopejl och fyrar.

Girarna som gjordes (som man antar) gjordes när fyren växlar sektor och hade varit fullt korrekta om man skulle in i Kållefjärden. Man kan lura sig, där, och ta fel infart..
Citera
2021-10-08, 10:16
  #9020
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Girarna som gjordes (som man antar) gjordes när fyren växlar sektor och hade varit fullt korrekta om man skulle in i Kållefjärden. Man kan lura sig, där, och ta fel infart..

Fast hela det grundläggande uppförandet till havs skulle vara lika orimligt om man illegalt skulle till fjärd ett eller två. Samt att även den fjärden är på tok för grund för en ubåt i den storleken och den skulle kört fast där också.
Citera
2021-10-08, 19:21
  #9021
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfa.beta.omega
Fast hela det grundläggande uppförandet till havs skulle vara lika orimligt om man illegalt skulle till fjärd ett eller två. Samt att även den fjärden är på tok för grund för en ubåt i den storleken och den skulle kört fast där också.

Uppträdandet var inte orimligt om man avstod från radar. Och en ubåt kan, i ytläge, utan vidare ta sig in i Kållefjärden, det är inga problem alls faktiskt.

Alla som har kört fritidsbåt i mörker vet också att man helt utan vidare vet att man är inne i en skärgård jämfört med öppet hav. Motorljudet förändras, vinden ändras och t o m lukten ändras.

Edit: Ponera att ubåten går upp i ytläge och tror sig vara cirka 2000 m öster om sin verkliga position - så går man inåt land och gör en styrbordsgir då Utlängan växlar sektor. Hade man varit i Kållefjärden så hade det gått bra men i Gåsefjärden gick man på grund.
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2021-10-08 kl. 19:29.
Citera
2021-10-09, 09:16
  #9022
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Uppträdandet var inte orimligt om man avstod från radar. Och en ubåt kan, i ytläge, utan vidare ta sig in i Kållefjärden, det är inga problem alls faktiskt.

Det kan säkert en ubåt göra rent fysiskt. Men vad jag avsåg med "orimligt" var att köra i ytläge och dieseldrift i timmar rakt in mot främmande makts kust när man är på hemligt spionageuppdrag. Det ÄR orimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hade man varit i Kållefjärden så hade det gått bra men i Gåsefjärden gick man på grund.

Nja, om man ponerar att ubåten skulle befunnit sig i Kållefjärden istället för Gåse vid samma tidpunkt, med samma hastighet och riktning, så skulle den inte gått på grund på exakt samma ställe förstås. Däremot är det grunt vatten/land bara 100-200 meter längre fram. Den hade behövt gira/bromsa extremt för att inte gå på land även där. Obs, jag har inga siffror på varken bromssträcka eller svängradie på denna ubåtstyp, men fartyget var 76 meter långt och körde så pass snabbt att man drog åtminstone 25 meter upp på grundet ...

Även den andra fjärden är ju en grund återvändsgränd och är själva motsatsen till hur/var ubåtar opererar.
Citera
2021-10-09, 15:11
  #9023
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfa.beta.omega
Det kan säkert en ubåt göra rent fysiskt. Men vad jag avsåg med "orimligt" var att köra i ytläge och dieseldrift i timmar rakt in mot främmande makts kust när man är på hemligt spionageuppdrag. Det ÄR orimligt.



Nja, om man ponerar att ubåten skulle befunnit sig i Kållefjärden istället för Gåse vid samma tidpunkt, med samma hastighet och riktning, så skulle den inte gått på grund på exakt samma ställe förstås. Däremot är det grunt vatten/land bara 100-200 meter längre fram. Den hade behövt gira/bromsa extremt för att inte gå på land även där. Obs, jag har inga siffror på varken bromssträcka eller svängradie på denna ubåtstyp, men fartyget var 76 meter långt och körde så pass snabbt att man drog åtminstone 25 meter upp på grundet ...

Även den andra fjärden är ju en grund återvändsgränd och är själva motsatsen till hur/var ubåtar opererar.
Rakt mot? U137 gick i ytläge in på svenskt vatten, sen gick man upp på periskopdjup och sedan i ytläge strax utanför inte territorialvatten. Man gick inte rakt in, man snirklade sig snarare in.
Citera
2021-10-09, 15:13
  #9024
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Deccan var väl trasig? Och radar ville man nog inte använda. Om man då går upp från u-läge, ser en mörk kust med Utlängans fyr om styrbord så kan man komma fel. Detta var ju långt före det fanns GPS och liknande, ubåtarna fick gå på bottenkurvor, visuell sikt, radiopejl och fyrar.

Girarna som gjordes (som man antar) gjordes när fyren växlar sektor och hade varit fullt korrekta om man skulle in i Kållefjärden. Man kan lura sig, där, och ta fel infart..
Ryssarna påstod att gyrokompassen var trasig, vilket inte är samma sak som att den faktiskt var trasig.
Ubåten hade fullt fungerande navigationshjälpmedel och ett detaljerat sjökort, man var där man ville vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback