Citat:
Ursprungligen postat av
IcyHeart
De som föddes i slutet av 70-talet, helt klart, om man ser till alla objektiva faktorer.
Aga var förbjudet. Man växte upp på 80-talet, med alla dess underbara filmer, som det aldrig gjorts bättre av varken förr eller senare (Goonies, Karate Kid, Indiana Jones,
Svenska 80-talsfilmer osv osv). Det var dock inget överflöd av filmer/tv ”hela tiden”, utan det var mer något ”amazing” som man fick njuta av på
vissa kvällar/helger.
Dessutom fanns heller inte internet (detta satans verk haha), så man var ute och spelade sporter hela tiden, ute och byggde kojor, hängde med kompisar i skogen. Man lärde sig läsa många äventyrsböcker såsom Tom Sawyer, Sagan om ringen, osv, vilket bara gav en ännu mer fantasi där ute i skogen. Då inte nutidens extrema curlande av barn fanns, så fick barn även en viss frihet under ansvar, att tex vara ute i skogen.
Det fanns också en viss oskuldsfullhet kvar på 80-talet. En viss tro på kärlek, romantik, framtidstro, osv. 90-talets cynism och ekonomiska kris,
Samt ”neonazismen”, hade ännu ej slagit till…. Det fanns fortfarande vett och hyfs bland folk, samt solidaritet i samhället.
Japp, vi födda i slutet av 70s drog en stor vinstlott, rent generellt, gällande optimala förhållanden för barns uppväxt.
Sen visst, allt var inte perfekt på en individuell nivå, men många delar var oerhört bra, rent objektivt.
"Objektivt"? Knappast, känns mest som de flesta är subjektiva i denna tråd och väljer sin egen barndomsperiod (tro jag det, de flesta har en bra barndom). Aga? Det var ett icke-problem för den stora majoriteten redan innan, därför det inte var några större protester när det avskaffades, aldrig hört en 60-talist eller för den delen 40-talist som blivit agad. Eller jo, kanske någon 40-talist av någon gammal psykomagister med linjal. Dock var eleverna oftast värre tillbaka, la häftstift på lärarnas stolar, trackade dem osv.
Bästa filmer? Nä, knappast. Dessutom är det väl detsamma som med internet, bättre som innan att folk var ute istället för att sitta framför dumburken.
Storstädernas ghetton kan jag tänka mig började bli olidliga redan då, mycket etniska konflikter när det till "vanliga" arbetskraftsinvandrare anslöt mer problematiska grupper av kurder, syrianer osv. En del svenskar som fortfarande var kvar och blev färre och färre.