2021-10-07, 20:31
Medlem
Jag brukar ställa mig frågan: Skulle Ewa på personal ge mig pengar när jag slutar/fyller år?
Troligtvis inte då får hon inte heller några pengar av mig trots att jag vet att det blir grinigt bland kärringarna att man inte vill vara med..
Citera
2021-10-07, 21:12
Medlem
Sqrbankens avatar
Japankännare får gärna utveckla vidare men som jag förstått det så har vi kommit relativt lindrigt undan i Sverige med "dylikt" jämfört med där borta.
Citera
2021-10-07, 21:24
Medlem
Tratts avatar
Har bara varit med att arbetsgivaren betalar present när någon slutar/fyller/får barn.

Håller med att be om present-swish av kollegor är ett otyg.
Citera
2021-10-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
För mig är det fullständigt absurt att arbetskollegor ska betala en present för en avgående kollega med sina egna skattade pengar? Det är väl företaget som ska tacka för bra arbete och inte kollegorna?

Gåva från arbetsgivare skall beskattas om den överstiger visst värde. Gåva från kollegor är ej skattepliktigt. Går alltså att köpa något mer generöst med en frivillig insamling. Ett utesluter inte heller det andra. Hos oss ger även chefen, separat, en gåva för ett par hundringar.
Citera
2021-10-07, 21:51
Medlem
Detta är inte tvingande. Man kan välja att avstå om man tycker att kollega som slutar är en skitstövel/ragata. Sen handlar det om 10-20 kr, Vad är problemet?
Citera
2021-10-07, 22:02
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Min syster hade idag avtackning för en kollega på hennes jobb, hennes chef vad då de anställda swisha för att köpa en present.

För mig är det fullständigt absurt att arbetskollegor ska betala en present för en avgående kollega med sina egna skattade pengar? Det är väl företaget som ska tacka för bra arbete och inte kollegorna? Sker detta på era jobb? Sker det utomlands? Bara jag som tycker det är rejält knäppt?
Det beror på... Jag har varit på några ställen där det har varit så och det har varit statligt respektive halvkonkursat privat... På de privata ställen jag jobbat på som har gått bra så har det varit självklart att bolaget står för allting.
Citera
2021-10-07, 22:27
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Där slog du huvudet på spiken! Dessutom slipper den som håller i det att ägna sig åt sitt arbete under tiden. Kommer ihåg att en tant stack efter lunch och tog ledigt resten av dagen för att köpa en Orkidé till någon som fyllde 50! Godhetspoäng + kortare arbetsdag

jo fånigt. på ett ställe jag precis börjat på så hade någon som jag aldrig träffat blivit sjuk och därför tog en gubbe på sig att alla skulle ge han pengar så han kunde köpa något "krya på dig kort o present" hade faktiskt lust o säga nej för jag hade ju inte ens träffat personen. Tror jag bidrog med några kronor för att inte verka snål, men minns att han gjorde så stor grej av det för att man skulle tycka att han var en sådan hedersprick.
Citera
2021-10-07, 23:03
Medlem
FloppyAsHells avatar
Är man anställd i kommunen står arbetsgivaren för avtackningsgåvan, i alla fall i min kommun. De anställda kan såklart välja att göra en egen insamling också, utöver arbetsgivarens gåva.
Citera
2021-10-08, 00:37
Medlem
Citat:
Det är väl företaget som ska tacka för bra arbete och inte kollegorna?

Det är ju bekantskapen och inte arbetet man tackar för. Att swisha 20 spänn är det ingen som blir fattig av heller för den delen.
Citera
2021-10-08, 07:29
Medlem
Uncorruptables avatar
Det är väl bara kvinnor som får sunkiga presenter av andra kvinnor.

Män är nästan aldrig recipienter för detta fenomen.
Citera
2021-10-08, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Det är ju bekantskapen och inte arbetet man tackar för. Att swisha 20 spänn är det ingen som blir fattig av heller för den delen.

Exakt. Vilka luffare till människor som inte verkar förstå detta. Visst, är det någon jag inte tycker om eller inte har intresse av att lära känna så swishar jag helt enkelt inte av ren princip, men inte går jag utan käk för en hundring, å de bör ingen annan heller göra om dom har ett arbete att gå till. Oftast kan man hitta någon kollega med samma intressen och humor oavsett arbetsplats. Klart den ska ha en back öl & stock snus eller flaska stark vid avgång, speciellt om det är fysiska arbeten det handlar om. Det är ju ändå kollegorna som får jobbet att funka å vardagen att gå, och dom du spenderar mest tid tillsammans med, så sluta snåla och visa lite tacksamhet för att personen bidragit till en bättre arbetsplats för dig. Hatar du ditt jobb så mycket att du inte ens vill försöka samtala med kollegor så byt. Du ska jobba tills du dör idag, lika bra att hitta ett ställe du finner roligt eller intressant. Finns alltid jobb.
Citera
2021-10-08, 08:59
Medlem
Citat:
Min syster hade idag avtackning för en kollega på hennes jobb, hennes chef vad då de anställda swisha för att köpa en present.

För mig är det fullständigt absurt att arbetskollegor ska betala en present för en avgående kollega med sina egna skattade pengar? Det är väl företaget som ska tacka för bra arbete och inte kollegorna? Sker detta på era jobb? Sker det utomlands? Bara jag som tycker det är rejält knäppt?

Skulle aldrig falla mig in att köpa en present till en kollega, speciellt inte en kollektiv present.

Nu har jag inte kollegor längre utan bara anställda men skulle aldrig falla mig in att ge en present från företaget till någon som vill sluta heller. De får bra saker för att de jobbar bra under tiden de är anställda, varför ska de få något för att de slutar är ju helt absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in