2021-10-07, 22:03
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Poängen är inte min oförståelse utan snarare att du inte kan styrka dina påståenden med en källa tror flera chanser. Du befinner dig trots allt i en vetenskaplig tråd.
Jag vet. Orkade bara inte nu när man i flera trådar. Trodde det fanns en allmänbildning. Men jag drar....nu.......pshhhhhhhho.....b...o...r...t...a !!!
Citera
2021-10-07, 22:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så är det nog.

Beaver gjorde för ett tag sedan (2021-09-28) en bra samanställning från SIR, hur det ser ut på IVA. Jag tror att denna är den senaste.

Vaccinationen till 80+ kommer för sent annars hade inte 100% varit vaccinerade på IVA redan.

Jag tycker det ser ut från dessa siffror som om 70+ håller på att förlora sin immunitet och den gruppen borde vaccineras om om det är möjligt. Alltså om det är tryggt att vaccinera med tredje dos. Men man bör ju även informera väl om risker så att de kan ta ett avvägt beslut.

Mina föräldrar har mycket dåliga erfarenheter från covid vaccinet. Avlider man eller blir långtidssjuk, vad var vitsen då att vaccinera?
Återigen;
Vill vi skydda riskgrupper bör vi endast vaccinerna just dessa och få så hög flockimmunitet som möjligt bland övrig befolkning.

Jag håller med om att siffrorna indikerar att våra sköraste nu tycks tappa skyddet de fått av vaccin. I samma veva ser vi en eventuell ökad smittspridning.

Hade vi istället riktat in vaccinationsprogrammet på riskgrupperna hade vi haft betydande flockimmunitet vid det här laget, rimligtvis åtminstone 40%.
Citera
2021-10-07, 22:09
Medlem
Citat:
Jag finner inte någonstans det du påstår.
Det är inte jag som påstår det utan det skrivs på långcovid sidan som det länkades till tidigare men du verkar inte ens kunna klicka på rätt ställe på deras sida..
Citera
2021-10-07, 22:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Återigen;
Vill vi skydda riskgrupper bör vi endast vaccinerna just dessa och få så hög flockimmunitet som möjligt bland övrig befolkning.

Jag håller med om att siffrorna indikerar att våra sköraste nu tycks tappa skyddet de fått av vaccin. I samma veva ser vi en eventuell ökad smittspridning.

Hade vi istället riktat in vaccinationsprogrammet på riskgrupperna hade vi haft betydande flockimmunitet vid det här laget, rimligtvis åtminstone 40%.
Jag tror aldrig vi kan uppnå flockimmunitet. Ska vi inte stoppa smittan får vi bara finna oss i att bli sjuka en gång om året, eller hur nu ens individuella reaktion på viruset ser ut.

En del människor kommer inte klara det.

Att vaccinera om och om igen riskgrupper med kanske en allt ökande risk är inte heller en bra lösning. Vi har valt en väg som betyder att vi kommer att förlora våra äldre och sjuka tidigare en innan. Samt en del stackare som bara inte tål viruset.

Detta är priset för att vi inte ville eller vågade offra den fria rörligheten temporärt när en nytt virus började spridas. Nu sitter vi i denna jäkla båt och är tvungna att rida ut stormen och förlora saker och personer vi inte vill förlora.

Både viruset och vaccinet tar liv och gör människor långtidssjuka.
Citera
2021-10-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är inte jag som påstår det utan det skrivs på långcovid sidan som det länkades till tidigare men du verkar inte ens kunna klicka på rätt ställe på deras sida..

Nej, det gör det inte.
Citera
2021-10-07, 22:20
Medlem
Citat:
Med samma logik kan man bortförklara vaccinens biverkningar
Eller bara lägga det till listan över Obskyra Symptom Avsedda För Sjukskrivningar.
Citera
2021-10-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror aldrig vi kan uppnå flockimmunitet. Ska vi inte stoppa smittan får vi bara finna oss i att bli sjuka en gång om året, eller hur nu ens individuella reaktion på viruset ser ut.

En del människor kommer inte klara det.

Att vaccinera om och om igen riskgrupper med kanske en allt ökande risk är inte heller en bra lösning. Vi har valt en väg som betyder att vi kommer att förlora våra äldre och sjuka tidigare en innan. Samt en del stackare som bara inte tål viruset.

Detta är priset för att vi inte ville eller vågade offra den fria rörligheten temporärt när en nytt virus började spridas. Nu sitter vi i denna jäkla båt och är tvungna att rida ut stormen och förlora saker och personer vi inte vill förlora.

Både viruset och vaccinet tar liv och gör människor långtidssjuka.
Vad beskrev du nu, influensa?
Citera
2021-10-07, 22:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad beskrev du nu, influensa?
Nej absolut inte.

Förstår att du är en av de lyckligt lottade som tål sjukdomen/vaccinet väl och inte förlorat någon av vikt för dig. Grattis!
Citera
2021-10-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du duckar frågorna och kommer med massa okvädningsord och struntprat. Ja, varför är jag inte förvånad. Ja, jag tror skolan har spelat en central roll i smittspridningen. Varför tror du inte det?

Jag sitter inte direkt instängd. Då jag är vaccinerad har jag fortfarande förhoppningsvis en del skydd och sedan tillhör jag väl inte direkt värsta riskgruppen.

Jag har inte sett att skolan fått ökade kostnader under pandemin.
Jag har inte sett en enda undersökning som visar att skolan är en väsentligt drivande faktor i covidsmittspridningen. Tvärtom pekar verkligheten runt om i världen på att skolan/förskola är inte verkar vara en drivande faktor, tvärtom en väldigt marginell faktor. Det fattade in princip alla i hela världen för väldigt länge sedan. Men du sitter tydligen fortfarande och tvekar 😂😂😂

Att du tror att den stora kostanden för samhället pga en skolstängning kommer från ökade kostnader från skolan är ju skrattretande korkat. Du bevisar gång på gång att du har fullt upp att skelögt försöker fokusera på din nästipp.

Men men, det är nog ändå bästa att du fortsätter slipa på din plan för hur skolan ska/skulle ha stängas. Och på hur du tänkte att barnen skulle vara hos mor- och farföräldrar istället (förövrigt troligen det mest puckade förslaget någon har lagt fram i den här tråden).
Senast redigerad av jerka11 2021-10-07 kl. 22:40.
Citera
2021-10-07, 22:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är absolut inga sagor utan har tagits upp i både artiklar och tv inslag. Så här skriver socialstyrelsen ” Flera av symtomen vid postcovid är vanliga även vid svår akut lungsvikt, KOL, reumatiska sjukdomar, postintensivvårdssyndrom, långvarig stress med flera hälsotillstånd.”
Dina sagor utan bevis.
Enbart drömmar mot vägen ur pandemin.
Du verkar trivas med förtryck och restriktioner.

Vi som vill återgå till livet vi hade före covid-19 ser ned på sådana som du, skäms din enfaldige förtryckare.

Jag och min familj fortfarande friska och aldrig haft "pesten" (covid-19) som du verkar älska.
Tycker nästan synd om dig din stackare.
Citera
2021-10-07, 22:34
Medlem
Citat:
Nej, det gör det inte.
Jo och jag har till och med citerat från den sidan. Men du hittar inte ens det jag har citerat, pinsamt.
Citera
2021-10-07, 22:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag har inte sett en enda undersökning som visar att skolan är en väsentlig drivande faktor i smittspridningen. Tvärt om pekar verkligheten runt om i världen på att skolan/förskola är inte verkar vara en drivande faktor, tvärtom en väldigt marginell faktor. Det fattade in princip alla i hela världen för väldigt länge sedan. Men du sitter tydligen fortfarande och tvekar 😂😂😂

Att du tror att den stora kostanden för samhället pga en skolstängning kommer från ökade kostnader från skolan är ju skrattretande korkat. Du bevisar gång på gång att du har fullt upp att skelögt försöker fokusera på din nästopp.

Men men, det är nog ändå bästa att du fortsätter slipa på din plan för hur skolan ska/skulle ha stängas. Och på hur du tänkte att barnen skulle vara hos mor- och farföräldrar istället (förövrigt troligen det mest puckade förslaget någon har lagt fram i den här tråden).
Men hur kommer det sig då att barn 10-19 år är den största gruppen smittade nu och i våras men inte under sommaren? Var blir de smittade någonstans då?

Eller menar du att den största gruppen smittade inte påverkar smittspridnigen?

Denna vecka har 1048st 10-19 år rapporterats in smittade. Den näst största gruppen är 40-49 år (deras föräldrar kanske) med 533st smittade. 10-19 år är nästan dubbelt så stor som den näst största gruppen, påverkar de inte smittspridningen alls?

Då den är så mycket större en andra grupper är det uppenbart att de smittar varandra. Var gör de det någonstans?

Det måste vara en plats där de inte var under sommaren. För då var de inte största gruppen smittade de till och med sjönk ner på tredje plats ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in